שאל את הרב

  • הלכה
  • סוגי בגדים

ציצית רשת וציצית גופיה

undefined

הרב שלום אילוז

ב כסלו תשס"ח
שאלה
ברובם המוחלט של התשובות שראיתי בעניין ציצית רשת/גופיה, התשובה הייתה שהיא חייבת מדרבנן. דבר זה לא מובן שלי שכן ישנם מקורות שאומרים שהיא לא חייבת: שהרי לפי מסכת כלים פרק כח’ משנה ט’ בענין "בגד מן החרם", בגד העשוי מרשת אינו נחשבת לבגד. מאחר שהוא אינו נחשב לבגד- הוא לא חייב בציצית. בכל התשובות שהסתכלתי, המשנה הזאת לא הוזכרה בכלל. מדוע? לדעת הרב פינשטיין באגרות משה או"ח חלק ב’ סימן א’, בבגד סינטטי אין מצוות ציצית. ברוב המקרים ציצית רשת עשויה מחומר סינטטי, ולכן היא לא מחויבת בציצית. אשמח לדעת גם מהו הדין שנפסק לעניין חיוב ציצית העשויה מבגד סינטטי. כמו-כן, בפסקי תשובות חלק א’, סימן ט’, סע’ א’, הערה 11, הוא כותב שלא יהיה בגד הציצית מעשה רשת שבשרו נראה תחתיו וכו’, ונותן עוד שתי מקורות לדבריו. ורצוי לעיין שם. לעניין ציצית גופיה: הפסקי תשובות חלק א’,סימן ח’, סע’ כב’,הערה 196, כותב בשם שו"ת רבבות אפרים (ח"ד סי’ טו’) שאם בד הציצית עשוי מבד שעשוי לספוג את הזיעה, הרי זה ביזוי המצווה בוודאי. כמו כן, יש חשש אם יוצא ידי-חובת ציצית מצד שֵם בגד אפירקיסין שאינו נחשב לבגד (מסכת ציצית אות ה’). הרא"ש (מועד קטן פרק ג’ סימן מג’) כותב שאפיקריסין הוא בגד שעשוי לקבל זיעה. מהי פסיקת הרב בעניין יציאת ידי חובת מצוות ציצית - בציצית רשת וציצית גופיה?
תשובה
הנה לענין בגד רשת תלוי הדבר. אם הרשת עשויה מחוטי ניילון וכדו', אמנם לדעת האגרות משה שהזכרת באמת בגד זה פטור מציצית, כיון שלדעתו בגד כזה דומה לבגד עור שפטור מציצית, אולם בשו"ת הר צבי ח"א חאו"ח (סי' ט') כתב שאם הבגד הזה עשוי בצורה של אריגה חשיב כבגד לכל דבר וחייב בציצית ואם אינו נעשה באריגה אלא כל הבגד מקשה אחת אז דומה לבגד עור ופטור מציצית. ובשו"ת ציץ אליעזר ח"יב סימן ג' כתב, שבגד ניילון בכל ענין חייבת בציצית שדינה כבגד רגיל. וכ"פ גם בשו"ת אור לציון ח"א (סי' ג'), שגם בגד ניילון חייב בציצית. ולענין הלכה כיון שהדבר נתון במחלוקת הפוסקים יש לטיל ציצית בבגד כזה, אך אין לברך על טלית כזו. (ומה שציינת למשנה בכלים (פכ"ח מ"ט) לענ"ד לא דייקת בדברי המשנה, ששם הכוונה שכיון שרשת זו עשויה לצידת דגים וכדו' ויש בה חורים גדולים, אינה ראויה למלבוש. ומה גם שאפשר ששם הכל נעשה כמקשה אחת ולא בדרך של אריגה, ולכן לא נחשב כבגד). ולענין בגד גופיה גם בזה ישנה מחלוקת הפוסקים אם חיבת בציצית או לא, אך כיון שבמנינו עושים בגד גופיה לא כדי לספוג זיעה אלא שיהיה יותר נח לענ"ד בגד גופיא שבזמנינו חייבת בציצית.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il