שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מוקצה

מוקצה מחמת חסרון כיס וכלי שמלאכתו לאיסור

undefined

הרה"ג דוב ליאור

ט תמוז תשס"ט
שאלה
האם הרב יוכל להסביר לי בדיוק מה ההבדל בין מוקצה מחמת חסרון כיס לכלי שמלאכתו לאיסור?
תשובה
כלי שמלאכתו לאיסור - כשמו כן הוא. כלי שתפקידו אסור בשבת, כמו: מספריים, פטיש וכדומה, שעיקר הכלי מיועד לדבר אסור. בכלי כזה מותר להשתמש בשבת לשימוש מותר, כגון: מי שרוצה לפצח בו אגוזים ואין לו מפצח מותר לו להשתמש בפטיש. או לצורך מקומו, כגון: שמונח על הכסא והוא רוצה לשבת עליו. מוקצה מחמת חסרון כיס הוא גם דבר שאין מלאכתו לאיסור, לדוגמא: אדם שיש לו שעון עתיק שהוא מקפיד שלא יזיזו אותו כדי שלא יקלקלו בו דבר, לכן אסור לטלטלו בכלל בשבת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il