- משפחה, ציבור וחברה
- ימי השלושים
אזכרה של 30 יום לנפטר
שאלה
אנו נוהגים הלכות אבלות לפי מנהג הספרדים. בת דודתי נפטרה ב - ו’ במרחשוון התש"ע (4/10/2009), ונקברה למחרת בתאריך ז’ מרחשוון התש"ע (25/10/2009). ברצוני לברר (לפי מנהג הספרדים).
מהו תאריך האזכרה של ה- 30 יום?
מה נהוג לפי לעשות בסיום ה- 30?
תשובה
קביעת האזכרה גם בשנה הראשונה נקבעים על פי יום המיתה ולא יום הקבורה. אך יש להדגיש שלענין דיני האבלות של 30 יום ושל השנה הראשונה יש לנהוג עד תשלום 30 יום מיום הקבורה, וכן עד תום השנה מיום הקבורה.
ולגבי מה נהגו לעשות ביום ה-30 כל עדה תנהג כפי מנהג אבותיה, ובאופן כללי, ביום השלושים מתאספים לתפילת מנחה ואחר כך אומרים דברי תורה ומוסר ומחלקים ברכות לציבור (מזונות, עץ, אדמה ושהכל) ואחר כך מתפללים ערבית. ויש נוהגים לעשות סעודה ממש. וכל אחד ינהג במנהג אבותיו.

דחיית סעודת יום שלושים
הרב יצחק בן יוסף |

גזירת ציפורניים לאבל
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תש"פ
גילוח ותספורת לאחר אבל על אמא
הרב יוסף אפריון | ד מרחשון תשע"ב

חזן בהלל וסעודת ר"ח - בשנת אבל
הרב נועם דביר מייזלס | ל סיון תשפ"א

הרב שלום אילוז
ר"מ וראש כולל הלכה בישיבת ניר, קרית ארבע ובישיבה בתל אביב.

מודים דרבנן
כ"ו סיון תשס"ו

הפרשת חלה שלא כדעת הפוסק
כ"ד סיון תשס"ו

גילוח השפם בסכין
י"ט סיון תשס"ו

בשר בחלב נ"ט בר נ"ט לרמ"א
י"ז תמוז תשס"ו

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

צניעות בתוך הבית
הרב עזריה אריאל | י"ד תשרי תשע"ח

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
