- משפחה, ציבור וחברה
- מוסר מלחמה
דעת המהר"ל לגבי שכם
שאלה
הרב הסביר בהסכמה לספר "דרך המלך" את דברי המהר"ל שכוונתו למוות של חפים מפשע שנגרם שלא במכוון, עקב אילוצי המלחמה.
לא הבנתי
א. כיצד הדברים מסבירים את השאלה על שמעון ולוי שהמהר"ל בא לתרץ?
ב. כיצד הדברים מסתדרים עם הדוגמא שנותן המהר"ל ממלחמת מדיין, ובמיוחד עם ציוויו המפורש של משה רבינו אחרי המלחמה לגבי הנשים והטף?
תשובה
בראשית כל דיון חייבת להיות הנחת יסוד שההתר לשפוך דם הוא חידוש חריג ואין לך בו אלא חידושו. לכן, במלחמת מדין ללא הוראה מיוחדת לא הרגו נשים.
בציבור יש כללים אחרים מאשר ביחיד. ולכן עלולים להיפגע בלי כוונה גם מי שאינם אשמים.

להפציץ בית מגורים בו מסתתרים מחבלים
הרה"ג דוב ליאור | ה שבט תשס"ט

"ויד תהיה לך מחוץ למחנה"
הרב שלום אילוז | ח כסלו תש"ע

הרג חפים מפשע לצורך הרתעה
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ט תמוז תשע"ד

המשך מלחמת רשות
הרב אליקים לבנון | כ"ח תשרי תשפ"ג

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

הטבלת אולר
כ"ב אב תשס"ב

הכשר מכונת גילוח
י"ד אב תשס"ב

גזלתי כשהייתי חילונייה
כ"ב אב תשס"ב

לבישת ציצית ישירות על הגוף
כ"ג אב תשס"ב
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

למה היהדות נקבעת לפי האם?
כולל דיינות בית אל | כ"ה אדר ב' תשע"ט

שינה מול נעליים או מראה
הרב דוד חי הכהן | ד מרחשון תשע"א

למה היהדות נקבעת לפי האם?
כולל דיינות בית אל | כ"ה אדר ב' תשע"ט
