שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • יחוד

יחוד - אשתו בעיר, ועם חמותו

undefined

הרב יוסף אפריון

י אב תשע"א
שאלה
שלום הרב, א. האם כמו דין בעלה בעיר יש גם דין אשתו בעיר? ב. אם כן - האם דין זה קיים גם כאשר יודעים איפה האשה נמצאת? או אם ידוע שהיא לא יכולה להגיע הבייתה בזמן הקרוב? ג. האם זה משנה באיזה מרחק בעיר היא נמצאת? לגבי ייחוד עם חמות, הבנתי שיש איסור ייחוד עם חמות ולפי הרשב"א בדלת שאינה נעולה אין איסור ייחוד. א. האם ניתן לכתחילה לסמוך על הרשב"א? כלומר, האם אפילו לכמה שעות ניתן לכתחילה להשאר בבית או שישנה עדיפות לצאת מהבית עד שהאשה תגיע וכדומה? ב. האם זה מועיל שיש לשכנים מפתח? ג. כמה זמן מוגדר ייחוד? אשמח שהרב יפרט. תודה רבה!
תשובה
שלום קשה לענות תשובה ברורה בענין זה בלי להכיר את המציאות ואת הנפשות הפועלות. לכן עצתי לך להתייעץ עם ת"ח המכיר מקרוב את הפרטים. לגופו של ענין: יש להתחשב במספר גורמים אותם לא ציינת: א. אם חמותך נשואה ההיתר הרבה יותר פשוט מדין בעלה בעיר שמועיל אפילו לא ידוע בהכרח היכן הבעל והאם הוא יכול לבוא, ובלבד שיהיה בעיר, ויש מחמירים במקרה שברור שאין באפשרותו כלל להגיע. ב. חלון הפונה לרשות הרבים וכן חלון בקומות עליונות הפונה לבניינים הסמוכים מציל מן היחוד בכל המקומות בבית שאפשר לראות מהחלון. לגבי דין אשתו בעיר נחלקו הפוסקים האם הוא מועיל ואפשר להקל במקום הצורך. היתר זה (בשונה מהיתר בעלה בעיר) הוא דווקא אם האשה עלולה לבוא לבית אולם עצם המצאותה בעיר באופן שיודעים היכן היא וברור שאינה יכולה לבוא לבית לא מציל מיחוד. גם לגבי היתר הרשב"א בדלת סגורה ולא נעולה נחלקו הדעות יש מקילין ויש מחמירין. אולם אם מדובר במקום שלעולם לא נכנסים לבית אם הדלת סגורה קשה יותר להקל, כיון שקרוב הדבר להחשב כדלת נעולה. בצרוף שני ההיתרים: אשתו בעיר ודלת סגורה אפשר להקל. אם יש לשכנים מפתח והם עלולים לעשות בו שימוש בוודאי שמותר היחוד. אולם אם ניתן לשכנים המפתח רק כדי להציל מהיחוד ובצורה שהם לעולם לא יעיזו לעשות בו שימוש אינו מועיל להציל מיחוד. זמן היחוד האסור הוא זמן מועט מאוד י"א 5 דקות וי"א אפילו חצי דקה. כללו של דבר נראה שאם מדובר במציאות חיים קבועה של מגורים אצל החמות יש להשתדל לסדר את הזמנים שלא יגיעו לידי בעייה של יחוד אולם אם אין זה באפשרותכם בצורה סבירה ונורמלית אפשר לסמוך להקל על היתרים הנ"ל כיון שקשה לדרוש מאדם לצאת מהבית בכל יום למשך כמה שעות. אם מדובר במקרה חד פעמי יש יותר מקום להחמיר. בשולי הדברים יש להוסיף שהדברים צריכים להיות בתאום ובהסברה נאותה לחמות שלא לבוא לידי אי הבנה או פגיעה ח"ו. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il