- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
כולל חרדי בבית כנסת ציוני
שאלה
באחד מבתי הכנסת הועלתה יוזמה להקמת כולל ולשמש אכסניה ללומדי תורה. כאשר הנושא החל להתממש נעשתה פניה מצד כולל חרדי בבני ברק להגר לרמת גן מסיבות שלהם. הנושא נעצר כיוון שחלק מהגבאים טענו שהם אינם משרתים בצבא. מלבד זאת היו שטענו שאין הוכחה לכך שהם באמת יצליחו להרים את קרן התורה באזורינו. האם יש שינאת חינם בהרחקתם בגלל שאינם משרתים בצבא? האם רווח מעשי לאנשי האיזור הוא שיקול רלוונטי? הרי עצם לימוד התורה פועל ומשפיע. האם אין כאן פגיעה בכלל "אל תמנע טוב מבעליו"? הרי מדובר במילגות לימוד גבוהות. האם יש לכפות על המתנגדים מדין "כופין על מידת סדום"?
תשובה
שנאת חינם אסורה. אולם הדבר מחייב את כולם. גם את אברכי הכולל. לדוגמא, האם הם יעמדו בזמן צפירה לזכר חללי צה"ל? כי אם לא, הדבר יגרום לתסיסה בשכונה ולאיבה גלויה ובמקום לקרב תיווצר הרחקה. ייתכנו עוד מצבים שבהם עלול להיווצר קונפליקט בין האברכים לבין התושבים המקומיים וצריך לבדוק היטב היטב את הכל עובר לעשייתו. לימוד תורה הוא ערך עליון וכל אחד חייב לסייע לו אולם זכותו של ביכנ"ס להעדיף כולל הקרוב אליו ברוחו. כפייה עלולה לגרום למחלוקת ושנאת חינם, ולכן מן הראוי שהעניין יוסדר בהבנה ולא בכפייה.

שימוש בבינה מלאכותית יוצרת לפסיקה
הרה"ג יעקב אריאל | י"ג תשרי תשפ"ד

קיום מצוות לעומת לימוד תורה בזמן מלחמה
הרב עזריה אריאל | י"ד מרחשון תשפ"ד

גבר ואישה, עבודה ותורה
הרב אליקים לבנון | ג סיון תשפ"ג

הבדל בין פשט ודרש
הרב ש. יוסף וייצן | כ"א אלול תש"ע

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

גילוח במוצאי תשעה באב
כ"ט תמוז תשס"ב

ביטוח משלים
ב אב תשס"ב

למה אסור בשבת לעשות מלאכה?
ו אב תשס"ב

הליכה לקולנוע
ב אב תשס"ב
קידוש בליל שבת ללא יין
הרב בנימין במברגר | כ"ח שבט תש"ע
קידוש על יין אדום או לבן
הרב בנימין במברגר | ו אדר א' תשס"ח

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז

עישון בשבת
הרב שמואל אריאל | י אייר תשע"ח

שיטת התוספות בעניין גודל "כזית"
הרב שמואל אריאל | ז כסלו תשפ"ד

השכבה לחייל דרוזי שנפל בקרב
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ב כסלו תשפ"ד
