שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מכשירי חשמל

אור במקרר בשבת

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ טבת תשע"ב
שאלה
שלום רב, בשבת האחרונה שכחנו לדאוג לכבות את האור במקרר. היו אצלנו הרבה אורחים ולא ידענו מה לעשות. רוב האורחים הם אמריקאים. אחד מהם (אמריקאי דתי) אמר שזה קרה להם בעבר ושהם פתרו זאת על ידי פתיחת המקרר בשבת. למירב ידיעתי, לכל היותר זה פתרון מתקבל בסגירת המקרר אך לא בפתיחתו. יחד עם זאת, אמרו לי מספר אנשים החשובים לי, שהם בטוחים שכך היא ההלכה במקרה שהרבה אנשים יסבלו בשבת (כאמור, היו לנו אורחים רבים) וכן, אוכל רב יזרק אם לא נפעל כך. לא היה לנו פתרון אחר, ופיתרון שהצעתי, לשים מגבת מעל לדלת, נדחה בטענה שהוא לא יעיל ושהאוכל הרב יתקלקל ויהרס בכל מקרה. בהנחה שאכן האוכל כולו יתקלקל ואין לנו פיתרון אחר להציל את האוכל ולהנות את האורחים, האם זה אכן פתרון הלכתי לפתוח את המקרר, כך שנפתח בו האור, בשינוי, בשבת? האם תוכל לפרט את השיקולים הערכיים בנוסף לאלו ההלכתיים שמאחורי תשובתך? תודה רבה.
תשובה
שלום רב: פתיחת המקרר בדרך שתגרום את הדלקת האור היא לא מעשה של גרמא, שהרי האור נדלק מיד. אין כאן מעשה של שינוי שהרי כך הדרך לפתוח ולהדליק את המקרר. יש מחלוקת האם פתיחת המקרר מוגרת כהדלקה בדרך של לא מתכוין. אולם גם כך יש כך איסור משום שהוי פסיק רישא. הפתרון ההלכתי כאן הוא או לקרוא לגוי [לסמוך על הדעות שהווי איסור דרבנן במיוחד עם הנורה היא לא נורה עם חוט להט]. דרך אחרת היא להוציא את התקע מהחשמל מיד עם הפסקת פעולת המקרר ואז לנטרל את המנורה ואז מיד להחזיר את התקע לחשמל. כל הפעולות האלו לעשות אותם בשינוי ובמהירות. יש מקום גם להתיר על ידי ילד קטן כשמדובר על ילד שיהנה ממה שמוציאים מהמקרר. אלו הצדדים ההלכתיים. הצדדים הערכיים קשורים מחד לכך שבכל מקרה אי אפשר לעבור על איסור חילול שבת מהתורה. על איסור שהוא מדברי חכמים תלוי בתקנות חכמים. חכמים אסרו אמירה לגוי כדי שהשבת לא תהפך להיות כיום חול אם הגוי יעשה הכל ליהודי אולם במקום של הפסד מרובה ובמקרים חריגים אחרים אין כאן סתירה לקדושת השבת. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il