- שבת ומועדים
- מוקצה
טלטול תנור ומאוורר בשבת
שאלה
בילקוט יוסף הלכות שבת כתב שמותר לטלטל מאוורר בשבת אך אסור לטלטל תנור חימום בשבת בגלל שזה כבסיס לדבר האסור
מה ההבדל בין שני הדברים?
תשובה
שלום וברכה,
יש שני סוגי מוקצה עיקריים - האחד הוא מוקצה מחמת גופו, שהוא דבר שאינו ראוי לשימוש כלל, כמו אבן, והוא אסור בטלטול לגמרי. סוג שני הוא כלי הראוי לשימוש, אך חכמים הגבילו את אפשרות השימוש בו. דוגמא לכך הוא כלי שיעודו העיקרי הוא לדבר שאסור לעשותו בשבת, כמו פטיש שנועד בד"כ לבניין, אותו חכמים התירו לטלטל רק כדי להשתמש בו (כמובן לצורך דבר היתר, כמו פיצוח אגוזים), או כשיש צורך להשתמש במקום עליו הוא מונח, אך לא למטרה אחרת. סוג נוסף של כלי הוא כלי שמלאכתו להיתר, כלומר שהשימוש העיקרי הוא לדבר היתר, ואותו מותר לטלטל לצורך, אך אסור לטלטל שלא לצורך כלל.
שלהבת נחשבת מוקצה מהסוג הראשון, שהרי אי אפשר לגעת בה, ועל כן התנור הוא בסיס לדבר האסור (שלהבת), וממילא אסור בטלטול לגמרי. במאוורר אין שלהבת, ועל כן אינו מוקצה, אולם יש לחלק בין מאוורר דולק לכבוי: דרך השימוש במאוורר כבוי היא לחברו לחשמל, ועל כן זהו כלי שמלאכתו לאיסור. דרך השימוש במאוורר דולק היא כיוונו לצדדים שונים, שזהו מעשה היתר, ועל כן זהו כלי שמלאכתו להיתר, ועל כן מותר לכוונו תוך כדי שהוא דולק. כמובן, בתנאי שהדבר אינו כרוך בשינוי חשמלי כלשהו.
כל טוב.
כלי שמלאכתו לאיסור שאין לו שימושי היתר
הרב דניאל קירש | כ"ד אייר תשפ"ג

טלטול גדר לאילוף כלבים בשבת
הרב יצחק בן יוסף | ו אדר תשפ"א

הזזת אגרטל פרחים בשבת
הרב שמואל הולשטיין | ח תשרי תשס"ט

להניח בשבת כלי תחת טפטוף המזגן
הרב נועם דביר מייזלס | א מרחשון תשפ"ב
הרב יעקב כהן
ר"מ בישיבת בית אל.
איך אדע שאין מישהי שהיא טובה יותר?
כ"ה תשרי תש"ע
יש אנשים שיודעים מה יהיה?
א כסלו תש"ע
עם ישראל העם הנבחר
ו ניסן תש"ע
חוצונים מוזכרים בתנ"ך?
כ"ג תשרי תש"ע

איך עושים שילוח הקן?
הרב נועם דביר מייזלס | ל ניסן תשפ"ב
כשרות פריים / Prime
הרבנות הראשית לישראל | ה סיון תשפ"ג

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

דג טונה מסוג מרלין
הרה"ג דוב ליאור | ד כסלו תשע"א
שכר על קיום מצוות לפני בר מצווה
הרב חגי לרר | י"ח סיון תשפ"ג

גילוח
הרב יצחק בן יוסף | י"ח סיון תשפ"ג

המנהג לאכול מצה בשבועות ובראש השנה
הרב דוד חי הכהן | י"ח סיון תשפ"ג
