ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה ריבית, השקעות ובנקים

בהמשך לשאלת הפרש בין מזומן לתשלומים

הרב מרדכי גרוסי"א סיון תשע"ג
שאלה
כמעט ואין עסקה בלי אפשרות להגיע להנחה לתשלום במזומן. אז האם אפשר פשוט לסכם בע"פ עם המוכר שזה לפי היתר עסקה? והאם אפשר זאת גם במקרים שבמודעה כתוב במפורש שני מחירים, מזומן ותשלומים? ועוד שאלה באותו עיניין. כשעשיתי כרטיס אשראי אמרו לי שההיתר עסקה של החשבון בנק תקף גם לזה. נכון? תודה וחג שמח,
תשובה
שלום וברכה. 1.ניתן להסתפק בסיכום בעל פה שהעסק יהיה על פי תנאי היתר עיסקא רק במקרה ששני הצדדים מכירים את פרטי ההיתר עיסקא, באם אחד מהצדדים אינו מכיר את פרטי ההיתר, יש לחתום על כך שהעסק נעשה עפ"י היתר עיסקא, תוקף החתימה גורמת לתנאי לחול גם באופן שאינם מבינים לגמרי את תוכן התנאי. כיוון שישנם כמה סוגים שונים של היתרי עיסקא חשוב לציין לאיזה היתר מכוונים, הדבר נחוץ בין כשחותמים בכתב ובין כשמסכמים בעל פה, כגון לציין שעושים ההיתר על פי ההיתר שמופיע בחכמת אדם. 2.ניתן לעשות כן גם כשרשומים שני המחירים, כיוון שנעשה עפ"י היתר עיסקא באופן הנאות, שוב אין בעיה של ריבית. 3. לאחר בירור שערכנו, כל חברות האשראי הנותנות שירות בארץ חתומות על היתר עיסקא. במסלול רגיל של אשראי אין צורך לברר שיש לחברה היתר עיסקא, העמלה שלוקחים על כל שורת תשלום נחשב לדמי עמלה ולא לריבית, אמנם במסלול של קרדיט שבו לווים מחברת האשראי, חובה לברר שיש להם היתר עיסקא, כדי להסתמך על ההיתר עיסקא של הבנק, צריך לברר את היחס של השותפות של החברה עם הבנק. אך כפי שבררנו אין חברת אשראי בארץ שאינה חתומה על היתר עיסקא. כל טוב. הרב מרדכי גרוס.
עוד בנושא ריבית, השקעות ובנקים
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il