- שבת ומועדים
- קטניות
התרה זמנית לבן אשכנז בגלל מחלוקת
שאלה
בן אשכנז שנשוי שנה וחצי ושנה שעברה שהיה בפסח אצל חמותו ששם אוכלים קטניות, מאוד נעלבו שלא אכל והיתה מחלוקת גדולה אך הוא לא אכל.
השנה שוב צריך להית שם, הוא לא יכול להימלט וגם רוצים שיאכל כמו כולם, ניסו להסביר אך לא הועיל.
האם אפשר להתיר לו באופן זמני?
[על פי שדי-חמד מערכת חמץ ומצה סימן ו שמתיר להתיר לאשכנזים באופן נמני בשעת הדוחק וצורך גדול]
תשובה
עקרונית, לא ייתכן שמשפחה תכריח אחד מבניה לעבור על מה שנחשב איסור בעיניו
מסתבר אפוא ששורש הבעיה נעוץ לא בשאלה הלכתית עצמה אלא בדברים נלווים לדרך קיום ההלכה
בדרכי נועם ניתן להתגבר על כל בעיה
בדרך כלל הבעיה מתמקדת בתערובת קטניות. תערובת כזאת מותרת. כל מאכל שיש בו תערובת כזאת מותר.
את הקטניות עצמן אין לאכול אך הדבר לא מחייב תשומת לב כלשהי.
וכי כל אחד אוכל כל מנה המוגשת לשולחן? יש צממונים ויש בעלי דיאטה ויש שאין להם תיאבון לאכל מסוים. ב"ה השפע והמבחר גדולים.
אני מכיר אדם שכל השנה לא אוכל אורז לבן, אף אחד לא שם לב לכך ולא נפגע כלל. מדוע דווקא בפסח עליו לאכול אורז כדי לרצות גחמה כל שהיא?
יש לנהוג אפוא בחוכמה ובזהירות ובהתחשבות ברגשות מבלי לוותר על קוצו של יוד
פסח שמח וכשר

התרת נדרים לחולי צליאק לפסח
הרה"ג יעקב אריאל | כ"א ניסן תשפ"ג

קטניות להורה שמתארח אצל ילדיו
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תשפ"ג
קטניות
הרבנות הראשית לישראל | י"ד ניסן תשפ"ג

אכילת קטניות ומצה רכה בשבת-אסרו חג
הרב נועם דביר מייזלס | ה ניסן תשפ"ב

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

חלום ומשמעותו
י"ד אב תשס"ב

גילוח במוצאי תשעה באב
כ"ט תמוז תשס"ב

נטילת ידיים בכיור
ט"ז אב תשס"ב

פירוק אוהל בשבת
ט"ז אב תשס"ב

הדלקת נרות בסוכה או בבית
הרב שמואל אריאל | י"ז תשרי תשע"ז

הדלקת נרות בסוכה או בבית
הרב שמואל אריאל | י"ז תשרי תשע"ז
אמירת שלום עליכם ואשת חיל ביום טוב שחל בשבת
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | כ"ד תשרי תשפ"א

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז
שאלות בעניין שיעור כזית
הרב דניאל קירש | י"ג תשרי תשפ"ד
איך חוזרים בתשובה על גזל?
הרב משה מאיר אבינר | י"ג תשרי תשפ"ד

קריאת אב לבן רב בשם הרב
הרב אליקים לבנון | י"ג תשרי תשפ"ד
