ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

התמודדות עם אמא בעייתית... | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ד אייר תשע"ד

התמודדות עם אמא בעייתית...


הרב ש. יוסף וייצן

שאלה:
ב"ה
שלום לכבוד הרב
רצה הקב"ה ואמי היא אישה שאינה בקו הנורמה. לפני שנים רבות הוריי התגרשו עקב מעשי מירמה כלכליים של אימי. בעודי ילדה בית דין רבני העביר אותי לחזקת אבי עקב חוסר תיפקודה כאם וגדלתי אצלו. במשך שנים היה בינינו נתק עקב התנהגויות בעייתיות. אימי היא אדם לא יציב, היא מבטיחה הבטחות ולא מקיימת, היא איננה מפרידה פעמים רבות בין דמיון למציאות, מדברת בצורה לא נאותה, ועוד.- ראוי לציין שככל הידוע לי איננה מאובחנת ברמה כלשהי.
רק כדי לסבר את האוזן, רק לאחרונה גילינו למעשה שכל השנים היא שיקרה לנו בקשר לגילה והיא למעשה מבוגרת ממה שהיא מציגה את עצמה...
לפני שנים חזרתי בתשובה, זיכני השם להקים משפחה ולהתברך מכל טוב. עקב מחויבותי לתורה אני שומרת עמה על קשר טוב ומשתדלת לא להכלימה וכו. עם זאת, ישנם מקרים שגורמים לי לתחושות קשות והתמודדויות לא פשוטות (לדוגמא, היא היתה אורחת שלנו בחג. ובערב חג היא השתכרה, התחילה לדבר שטויות עם האורחים, ונרדמה באמצע הסעודה באחד החדרים)...
שאלתי: כיצד להתמודד עם אמא שכזו? מהם חיוביי במסגרת כיבוד הורים? ומה לעשות לגבי הקשר עם הנכדים שאנו חוששים להשפעה שלילית עליהם?

תודה מראש

תשובה:
שלום רב,

יש גמ' בקידושין, בנוגע לרב אסי שאימו הייתה מבקשת ממנו בקשות שלא יכל לעשות לה והוא עזב אותה והלך לארץ ישראל, שם הריא"ז מדבר על חיוב ופטור כיבוד הורים שנטרפה דעתם. בשולחן ערוך ס' רמ סע' יח הובאה מחלוקת בנוגע לאב רשע האם יש מצווה לכבדו.

אולם במקום שהבן נפגע מההורים, שם הפוסקים דימו זאת למה שראינו שאין מצוות כיבוד אב משל בן, כלומר, הבן לא צריך להפסיד ממון בשביל קיום המצווה, וכך אין חיוב לבן להיפגע בגוף ובנפש בשביל מצוות כיבוד אב.

וע' שם בערוך השולחן ס' ר"מ סע' לט שכתב, שגם לרמב"ם, שכתב שיש מצוות כיבוד לאב, זה רק ברשע לתאבון אבל אם אביו עושה עבירות באופן קבוע וברשעות גם לרמב"ם אין חייב לכבדו.
העולה מדברנו שמצד הדין אין לך חיוב לכבד את אימא במקום שנגרם לך נזקים.
אולם אם את יכולה לספוג עלבונות או נזקין אחרים יש בכך מידת חסידות . כשעושים דבר במידת חסידות צריך לעשות זאת במידה ולא בצורה מוגזמת. עדיף לעשות מידת חסידות מועטת לאורך זמן מאשר לעשות באופן חד פעמי מידת חסידות ואז להשבר ולחזור לדין.

כל טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il