- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
3357
שאלה
לכבוד הרב,
1. בעלי עובד במשמרות שקבועות מראש ואין לו אפשרות להחליפם. אם נרצה לצאת לטיול משפחתי שתהיה יותר מלילה אחד יצטרך לקחת חופש שכעת הוא במחסור של ימי חופש כלומר יפסיד ימי עבודה. מדובר על טיול רגוע לחוף צנוע בכינרת ואתרים אחרים בצפון. האם מותר? ואם כן האם עדיף טיול משפחתי ללא מים? האם טיולים במים רדודים נחשבים סכנה? טיול משפחתי של פעם בשנה שבאה לגבש ושלא מסתדר לנו בזמנים אחרים בעיקר בגלל עבודה של בעלי, האם הוא מתנגד לרוח ההלכה גם אם מותר מעיקר הדין?
2. הילדות לא הולכות לקייטנה ורציתי לעשות איתן פרוייקט לצבוע חדר שינה שלהן. אם נתחיל לפני יז בתמוז האם מותר להמשיך עד ר"ח אב? (הילדות קטנות ויתכן שיקח זמן ממושך לסיים את הצביעה) צביעת החדר מאוווד ישמח את הבנות וגם אותי...
3. כנ"ל לגבי שתילת פרחים, עשבי תבלין ועצים בגינה (לפני ר"ח אב) שמאוווד ישמח אותי ולא נעשה עד עכשיו מחוסר יכולת כלכלי וב"ה עכשיו נוכל להשקיע בגינה. האם יש ערך לשתול בגינה דווקא בחופשה כדי לשתף את הילדות בעבודה באדמת ארץ ישראל והאם זה נותן לגיטמציה לעסוק בזה בבין המצרים? ומאידך להבנתי אם נדחה עד אחרי ט באב (שגם זה חופש הגדול והבנות בבית) זה בעייתי לשמיטה.
תודה רבה לרב! וסליחה על השאלות הארוכות
תשובה
לשואלת, שלום!
1. בימי בין המצרים מותר ללכת לטיולים ובילויים בעלי אופי צנוע.
בעניין זה יש פער בין ההלכה הכתובה לבין רוח ההלכה. בהלכה הכתובה הוזכר רק, לפי מנהג האשכנזים, שלא מתחתנים ולא מסתפרים בתקופה זו שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב. לכאורה אם ניצמד למה שכתוב בפירוש אין בסיס לאסור שום טיול או בילוי. אמנם יש מהפוסקים שכתבו במפורש שלא ללכת כלל לטיול או לים (רבי חיים פאלאג'י בספר 'משא חיים', אות ב), אבל ברוב הפוסקים לא נאמר איסור כזה, ומסתבר שזוהי חומרא ומידת חסידות (עיין יחווה דעת ח"א סי' לח, שהביא כמה מקורות להתיר רחיצה בנהר או בים אפילו בתשעת הימים, אם כי הדיון שם מצד איסור רחיצה ולא משום השמחה שבדבר). יחד עם זאת, ברור שלתכנן דווקא לימים אלו מסע תענוגות או מחנה קיץ זהו זלזול באבלות החורבן שאינו לרוח ההלכה.
לכן, הליכה לבית מלון מותרת, וגם לים אינני חושב שאפשר לאסור. אמנם אם זוהי חוויה של "פעם בשנה", וניתן היה לתכנן את החופש כך שפעילויות מיוחדות מסוג זה יידחו לאחרי תשעה באב ועד אז המשפחה תיהנה מדברים יותר שגרתיים - היה ראוי להעדיף כך. ברם, אם מסיבות אובייקטיביות לא מסתדר לכם תאריך אחר, הדבר מותר וראוי.
מבחינת הזהירות מסכנה בימים אלה, הליכה במים רדודים איננה סכנה. גם במים עמוקים, יש מציל ונוהגים על פי הנחיותיו - מותר (ראי לעיל על רחיצה בים ובנהר).
החל מראש חודש אב, שבו "ממעטין בשמחה", יש להחמיר יותר בדברים אלו ולא ללכת להנאות חריגות.
2-3. עד סוף חודש תמוז אין כל מניעה לעשות שיפוצים בדירה ולשתול פרחים. החל מראש חודש אב אין לעשות "בניין של שמחה" או "נטיעה של שמחה". פירוש הדבר: מותר לבנות או לשפץ משהו שיש בו צורך ממשי, כמו התקנת מזגן בימים חמים אלו, אבל אין לבנות או לשפץ למותרות, כמו למשל החלפת ריצוף בריצוף יפה יותר, או צביעת הקירות. שתילים חדשים ולצורך אסתטי בלבד דינם כ"נטיעה של שמחה, שאסורים החל מראש חודש אב ומותרים לפני כן (שו"ע סי' תקנא ס"ב).

הרמב"ם מול הדעה כיום
הרב ש. יוסף וייצן | י"ד אב תשס"ז
אמירת תהילים וקדיש לפני קבורה
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ט תמוז תשפ"ב
מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ
