- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות על ה'
פרוש ל״כל חי רצון״
שאלה
שלום רב.
כשאני קוראת את הטקסט הזה, הדבר שמהדהד בי יותר מכל הוא״לכל חי רצון״. אני הבנתי שכל אחד מקבל מה שהוא רוצה.
אלוהים תמיד נמצא בנתינה, אך על מנת לקבל את הנתינה. אנחנו צריכים לרצות אותה, לבקש ולהתכוון אליה.
אשמח לשמוע את דעתך.
תודה מראש
תשובה
שלום וברכה,
אכן הרד"ק פירש את הפסוק באופן זה: 'רצון - כל אחד לפי רצונו'. הרעיון שכתבת שאלוקים תמיד רוצה לתת ורק אנו צריכים להיות לרצות לקבל - נכון מאוד, אך יש לזכור שלא תמיד די בכך שנרצה, ולפעמים יש צורך שנכין כלים נוספים שיאפשרו את הקבלה. לעתים אדם סבור שמשהו מסוים טוב עבורו, אך באמת אינו טוב עבורו - למשל, אדם יכול לרצות להיות עשיר גדול אך עושר זה עשוי להביא אותו לגאווה ולנהנתנות, וכו'.
יש מפרשים שהמילה 'רצון' מכוונת לרצון ה' - ה' משביע לכל חי בהתאם לרצונו של ה' (רש"י). פירוש נוסף הוא שרצון פירושו סבר פנים יפות, לשון 'ריצוי'.
ישר כוחך וכל טוב.
כיצד מי שפגעה בי מצליחה בחיים?
הרב אוריאל טויטו | י"א שבט תשפ"ב
למה רע לי בחיים? האם ה’ אוהב רשעים?
הרב אוריאל טויטו | ט"ז טבת תשפ"ב

נשפטים שוב על החטאים?
הרב שמואל הולשטיין | כ"ב אלול תשס"ז
מדוע אני נופל למרות שאני מזכה את הרבים?
הרב יצחק גרינבלט | ב אייר תשפ"א
הרב יעקב כהן
ר"מ בישיבת בית אל.
מה ההבדלים בין תורת חב"ד לתורת הרב קוק?
י"ז מרחשון תש"ע
איך אדע שאין מישהי שהיא טובה יותר?
כ"ה תשרי תש"ע
האמנם איש קודם לאשה להחיות?
ו ניסן תש"ע
לא הגיוני שה' נברא לבד
כ"ג תשרי תש"ע

איך לקבל תענית יחיד
הרב יצחק בן יוסף | כ מרחשון תשע"ג

כשרות יין שנגע בו חילוני
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אדר א' תשס"ה
דיני "שבעה"
הרב בנימין במברגר | ל מרחשון תש"ע
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
