ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

קריאת שמע בטעמי המקרא - המשך | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י שבט תשע"ו

קריאת שמע בטעמי המקרא - המשך


הרב חיים שרייבר

שאלה:
ישר כח לרב על התשובה.
ברשות הרב שאלת המשך, אם בסידור שלי יש טעמים בקריאת שמע (ואני קורא המיומן בטעמים) אולם אם אקרא בטעמים (ויש צורך לבטא ולהשמיע את המילים) אזי לא אספיק לסים את קריאת שמע עם החזן, האם אז עדיף לקרוא ללא טעמים? וכן אם אקרא בטעמים ולמרות שאקרא בלחש עלול הדבר להשמע מוזר בעיני הקרובים אלי או לבלבל אותם מה ניתן לעשות? ולבסוף האם יש לקרוא את שלושת הפרשיות בטעמים כולל את פרשת הציצית?
יש כח ותזכו למצוות

תשובה:
שלום
אתן לך מספר כללים להנהגות במילי דחסידות, ולאחר מכן ניגש לשאלות ביתר פירוט:
אין לנהוג בדבר של הידור ותוספת חסידות על גבי הלכות שהן מעיקר דינא דגמרא.
יש לבחון כל דבר הידור מהו מקורו, ישנם הלכות שמקורן מהזוהר וישנם מדברי הגמרא והראשונים, כמו כן חשוב לתת את המשקל הראוי לכל הנהגה.
אין לנהוג בהידורים על חשבון אחרים כגון הרעה לאחרים בריכוז ובכוונה בתפילה.
ההידור לקרוא בטעמים הוא הידור בגוף המצוה מדאורייתא – מצות קריאת שמע. כמו כן מביאה הקריאה בטעמים לקריאה מדוקדקת של המילים (כפי שמבואר בשו"ע סי' ס"א סעיפים י"ד –כ"ב) וכדברי המשנה ברורה (סימן סב ס"ק ב') "יזהר מאד לכתחילה בזה (קריאה מדוקדקת) ואיתא בש"ס המדקדק בהן שכרו שמצננין לו גיהנם".
כאשר אדם עומד באמצע קריאת שמע ושומע את החזן חוזר על המילים ה' אלוקיכם אמת יפסיק וישמע את החזן וכך יעלה לו למנין רמ"ח תיבות (שערי תשובה סי' ס"א ס"ק ב' בשם האחרונים). [הכף החיים (ס"ק ט"ז) כתב שלפי המקובלים אמירת ג' המילים צריכה להיות לפי הסדר, לכן אם שמען מהחזן קודם שסיים קריאת שמע, יחזור בעצמו לומר "ה' אלוהיכם אמת".]
הענין של קריאת פרשת שמע בטעמים נאמר גם על פרשת ציצית. (עיין שערי תשובה סי' ס"א ס"ק י"ד).
יום טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il