- הלכה
- קריאת שמע וברכותיה
- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאלה
שלום הרב
משמע מרשבא ברכות יד ב (בקושייתו על רבי משה מקוצי בתוספות) שסמיכת גאולה לתפילה לא דוחה מצווה. אבל בברכות כז א הוא כתב שהיא כן דוחה.
האם אפשר לתרץ שדאורייתא היא לא דוחה ודרבנן כן?
ולכן סומכים גאולה לתפילה בשחרית אם מאחרים למרות שלא מתפללים בציבור, כי סמיכת גאולה לתפילה דוחה דרבנו
אפשר לתרץ כך?
תשובה
התכוונת שמצווה דוחה סמיכת גאולה לתפילה. ושבדף יד,ב משמע שרק תפילין שהם צורך מצווה דוחים סמיכת גאולה לתפילה, והרשב"א מסכים לדברי רבי משה מקוצי, ואילו בדף כז, א משמע שגם שאר מצוות.
נראה לי, שהחילוק הוא שבדף כז מדובר על סמיכת גאולה לתפילה בערבית, שבה פחות הקפידו ולכן מוסיפים ברכת "השכיבנו" וחצי קדיש ואף יש שמכריזים "יעלה ויבוא" וכד', ואילו בדף יד מדובר על שחרית.