ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

תמצית התה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י אדר ב' תשע"ו

תמצית התה


הרב בניהו שרגא

שאלה:
איך מכינים תמצית תה לפני שבת? ואפשר לחמם זאת על הפלטה?
אם אני רוצה לקרוא דבר מה (בשבת) מותר להזיז את המנורה לכיוון הספר שאוכל לקרוא באור?
תודה רבה

השאלה נשאלה בהמשך לשאלה "הכנת תה בשבת"

תשובה:
שלום וברכה,

א. תמצית תה מכינים ע''י בישול עלי תה במים. [יש כלי קטן מיוחד לשם כך]. יש לבשל עד שיגיעו לרתיחה עוד לפני שבת.

בתום הרתיחה, אפשר להניח את התמצית על הפלטה עוד לפני שבת ובכך להשאיר אותה חמה. ניתן להשתמש בה במהלך השבת ולהחזיר אותה לפלטה מיד בתום השימוש.

אם אכן התמצית חמה-
אפשר להכין תה באופן הרגיל. לשפוך מעט תמצית לכוס ועל גביה לערות מים חמים מהמיחם.[שש''כ א,נג]

אם התמצית לא היתה על הפלטה והתקררה-
יש קודם לערות מים מהמיחם לתוך כוס ואחר כך לשפוך מעט מהתמצית לתוך המים שבכוס. [אם יקדים את שפיכת התמצית הקרה, יש לחוש לבישולם ע''י המים החמים מהמיחם ששופך לתוכם].

יש מחמירים לערות את מי התמצית לתוך כוס ריק, ולערות לתוכם מים חמים מכלי שני [לא ישירות מהמיחם אלא מכוס שיש בה מים חמים שהגיעו מהמיחם] כדי לחוש לדעות שיש צביעה במשקים. [ילקוט יוסף שבת ח''ג סימן שיח,מ].

ב. אסור להזיז מנורה בשבת .


מקורות והרחבה ל-ב':

אסור לטלטל נר בשבת מטעם בסיס לשלהבת [מנחת יצחק ח''ג מג].

יהיה מותר לטלטל את המנורה בשביל חולה שאין בו סכנה [שש''כ פרק לג,ו].

ביו''ט מותר לטלטלה אף בשעה שדולקת כאשר מטלטלה לצורך גופה או מקומה ככל כלי שמלאכתו לאיסור.
יש להיזהר שלא יופסק זרם החשמל בעקבות הטלטול. [שש''כ פרק יג,מו].

ואכן במאורי אש דף 60 ציין שנהגו בכל תפוצות ישראל לטלטל מנורה ביו''ט. [אמנם ציין שלכאורה אם נדלקה בחג עצמו ע''י שעון שבת, אסור לטלטלה משום נולד].
ובדף 62 רצה להתיר אף בשבת לטלטל את המנורה לצורך גופו או מקומו כמו שמותר ביו''ט.
אמנם הסיק בדף 78 שגם אם נכון שמותר, עדיין אין לטלטל את המנורה בשבת משום מיחזי כעובדין דחול וכן מחשש לתקלה שיבואו להתיר אפילו להדליק ולכבות בשבת. אמנם אין לנו להוסיף גזירות, מ''מ הנח לישראל שנהגו בו איסור.

וכן כתב בלוח המוקצה [בן צור] אות מ' הערה 523 שמנורת חשמל דולקת-בשבת היא מוקצה אך ביו''ט היא מלאכתו להיתר. אמנם מנורה כבויה-היא מוקצה אף ביו''ט.

עיין במנחת יצחק ח''ג מג ומנחת שלמה ח''א יד א.

חיים טובים לכל עמ''י.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il