- הלכה
- חזרת הש"ץ
טירחא דציבורא בחזרת התפילה
שאלה
כשיש בדיוק 10 מתפללים מתי החזן יכול להתחיל בחזרת הש"ץ? השאלה נוגעת לשחרית, למנחה ולקדיש של ערבית. האם שייך כאן "שומע כעונה דמי" ? האם יש הבדל בין ספרדי לאשכנזי?
תשובה
חזרת הש"ץ עם קדושה ועניית אמן של הברכות אפשרית רק אם יש תשעה שיענו הן אמנים והן קדושה, לכן, אין לחזן להתחיל לפני שיש תשעה עונים. (עשרה כולל הש"ץ). במידה ויש מתפללים שידוע שלא יענו אמן, אין להביאם בחשבון, מצד שני, אם נכנסו אנשים מבחוץ, אפילו שיתפללו והם יענו אמן, אפשר לצרפם לתשעת העונים גם כאשר המתפללים לא סיימו את התפילה. בכל אופן, משום דרך ארץ, ומשום שהש"ץ הוא שליחם של כל הציבור, ראוי בכל מקרה, אם לא בשעת הצורך, להמתין עד שרובם של המתפללים סיימו. לעניות דעתי, אין הבדל בין ספרדי לאשכנזי וגם הכלל "שומע כעונה" לא שייך. כל זה שייך לשחרית ומנחה. לקדיש של ערבית ניתן להסתפק ברב מניין ולאו דווקא בתשעה, שם אפשרי לסמוך שגם המתפללים בלחש מצטרפים מדין "שומע כעונה".

שישה עונים בחזרת הש"ץ
הרה"ג דוב ליאור | ו ניסן תשס"ח

חזרת הש"ץ בתפילת מנחה
הרב יצחק בן יוסף | ט"ו שבט תש"פ

תקלות בחזרת הש"ץ
הרב נועם דביר מייזלס | ה אדר תשפ"א
דיבור בחזרת הש"ץ
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א מרחשון תשס"ב

הרב דוד חי הכהן
ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים.

מותר לפתוח מסעדה לא כשרה לגוים?
י"ד כסלו תשס"ג

הכנסת עיתונים הביתה
ט כסלו תשס"ג

איסור נשק לבנות
כ"ח מרחשון תשס"ג

ישיבה בין בנים ובנות
כ"ח מרחשון תשס"ג
יעלה ויבוא בערבית של חול המועד
הרב בנימין במברגר | כ"ג ניסן תשע"ב

אכילת אורז מחוץ לסוכה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו תשרי תשס"ח

ציור לשם הנאה בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ו תשרי תשע"ו
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח

ברכת הבנים בשבת יום טוב, בראש השנה וביום כיפורים
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ד

להכין דברים מעץ בחול המועד
הרב שמואל אריאל | י"ז תשרי תשפ"ד
מהלכות כבוד התורה, שנים מקרא ואחד תרגום ושמחת תורה ישיבה בזמ
הרבנות הראשית לישראל | י"ז תשרי תשפ"ד
