ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

קבלת כסף על לימוד תורה ותחרויות נושאות פרסים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ז ניסן תשע"ו

קבלת כסף על לימוד תורה ותחרויות נושאות פרסים


הרה"ג יעקב אריאל

שאלה:
שלום הרב, ראיתי שיש תחרות כתיבת חיבורים תורניים של מפעל הפיס (והרב הינו חלק מועדת השיפוט) ורציתי לשאול את הרב מה עדיף לעשות, מצד אחד ידועים דברי הרמב"ם על קבלת כסף מלימוד תורה (וגם רוב החולקים עליו נראה לי שמדברים במישור של מותר ואסור אך אינם חולקים על כך שמדרגה יותר גבוהה הינה לא לקבל, כר’ טרפון ור’ יונתן בן עמרם) וכן תמיד הייתה לי השאיפה לנסות להחמיר כדעת הרמב"ם (דבר שאיני יודע אם יהיה ריאלי כשאתחתן, אך ודאי שהייתי שמח אם זה יתאפשר) אך מצד שני אני בחור בישיבה גבוהה שלא עובד בשום דבר ככה שיוצא שאת רוב הדברים ההורים שלי ממנים לי, ורציתי לשאול את הרב מה עדיף לעשות (לא האם מותר, אלא מה הדבר ה’מהודר’ יותר) האם להגיש חיבור תורני (ואף לכתוב במיוחד) לתחרות זאת (וסביר להניח שרוב הכסף ילך לצרכים בסיסיים בהווה ובעתיד או לקניית ספרים ולא למותרות) או שמדרגה גבוהה יותר הינה להימנע מקבלת כסף על לימוד תורה, כמו כן יש קרן של תורם בישיבה שלי שבוחנת את התלמידים על המסכת הנלמדת בישיבה ובין הציונים הגבוהים מוגרלים מלגות, האם לגשת למבחנים אלו? האם יש חילוק בין דבר שלמדתי במילא ואני רק נבחן עליו לבין כתיבת חיבור מיוחד למטרה זו? תודה רבה!

תשובה:
הרמב"ם לא אסר מעולם לקבל שכר למי שתורתו אומנותו ואין לו זמן לעסוק לפרנסתו
הוא עצמו התמסר ללימוד ואחיו פרנסו (בזכות האח זכינו למשנה תורה של הרמב"ם)
הוא גם פסק שיש להקדים ת"ח בסחורה כדי שיוכל לחזור ללימודו מוקדם ככל האפשר וגם פסק שאין להטיל מסים על ת"ח
הוא אסר רק לת"ח להטיל את עצמו על הציבור ולבקש שכר על כך בגלל חילול ה' לדעתו
אך כשמפעל הפיס מתקצב גופים שונים, כספורט תרבות אמנות ומדע ועוד, ולא רוצה לקפח את מעמדה של התורה בישראל והוא היוזם פרסי עידוד ליצירה תורנית, האם נמנע זאת ממנו? אין לך חילול ה' גדול מזה שלא תהיה כוהנת כפונקית.
המצב הפוך. זהו קידוש ה' שמעמדה של התורה לא נופל מכל תחום אחר, והלוואי שגם האקדמיה , משרדי הממשלה וזרועות המדינה כולם יתיחסו ללימוד התורה לפחות בצורה שווה ללימודים אחרים אם לא למעלה מהם.
לדעתי והרמב"ם עצמו היה מוכן לקבל פרס זה ע"מ שיוכל להתמסר לספרים נוספים.
ולבסוף יש לציין שדעת הרמב"ם לא התקבלה להלכה


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il