- פרשת שבוע ותנ"ך
- ראה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מרדכי צמח בן מזל
בחירה ממציאות וניסיון
בשפה האנגלית יש ביטוי האומר "לראות זה להאמין". התלמוד ניסח את המסר הזה בדרך
הבאה: "אין מראה עיניים כמשמע אוזניים".
בפרשת השבוע משה אומר לבני ישראל שהבחירות שאנחנו עושים בחיים נובעות לפעמים פחות מתוך אמונה ויותר מהמציאות ומהניסיון. האמת של התורה והמסורת ניכרת בהיסטוריה של העם היהודי ובמציאות של קיומו והישרדותו.
אומרים שאי שפיות פירושו מאמץ להשיג מטרה תוך שימוש בשיטות שידוע לנו שתמיד נכשלו בעבר. הקשיים שעומדים בפני קיומו ושגשוגו של העם היהודי ברורים לכל בישראל ובכל מקום בעולם שחיים בו יהודים. אין ספק שצריך להיות ברור לכולנו שהתפשרות על היהדות וניסיון להתאים אותה לתקינות הפוליטית והחברתית המקובלת היום, שהיא אופנה חברתית חולפת שמשתנה עם הזמן והמקום, לא תבטיח את קיומו של העם היהודי ואת שגשוגו.
אדרבא, סקירה פשוטה של ההריסות שהשאירו אחריהם רעיונות, אידיאולוגיות וקווי מדיניות ששלטו בחיים היהודים במידה רבה במאתיים השנים האחרונות, אמורה לשכנע כל מתבונן רציונלי שהיהודים צריכים יותר יהדות ומסורת, ולא פחות, וששימור ערכי היהדות ומנהגיה הוא המפתח להצלחת העם היהודי. לנוכח הצלחת המסורת והערכים היהודיים בשימור העם היהודי כנגד כל הסיכויים והאתגרים כולם אמורים להפוך למאמינים. לדאבון הלב, זה עדיין לא קרה.
הבחירות שמשה מציב בפני בני ישראל ברורות מאוד: חיים ומוות, ברכות וקללות, נצח מול חיים חולפים. משה מקווה שבני ישראל ידעו לבחור בתבונה. הוא מבסס את תקוותו זו על הזיכרון של העשורים האחרונים בחיי בני ישראל בהנהגתו. עצם הזיכרון של מה שהם כבר יודעים ומה שהם חוו על בשרם אמור להספיק כדי להוביל אותם לבחירה חכמה ומעשית.
הדור שלנו, שהיה עד וחווה על בשרו את כל הפניות השגויות בדרכה של ההיסטוריה היהודית הלא רחוקה, אמור בוודאי לדעת כבר שנאמנות לתורה, לחכמיה ולמוריה היא המפתח להצלחתנו בעתיד.
עם זאת, משה ער לכך שאסור לזלזל בכוחו של חופש הבחירה ובכוחן של התשוקות הגופניות. הוא יודע, בעצב, שהעם היהודי לא יבחר בצורה מציאותית, ישכח את הלקחים שלמד ויתעלם מההיסטוריה שלו כעם. המשיכה של תרבויות זרות וצורכי הגוף החזקים ישפיעו עליו. היהודים לא יאמינו גם כשהם יראו. לפיכך משה מכין את הבמה לנבואות הקשות שעוד יבואו בספר דברים. מציאות המרה של הרדיפות והקנאות הבלתי מתפשרת תעורר את עם ישראל לראות את מצבו האמיתי ולהבין את שליחותו המתמשכת כעמו של ד'.
אך אין ספק שבראייה מפוכחת ובחוכמה מעשית אפשר למנוע לא מעט מסבלו של העם היהודי.
הבאה: "אין מראה עיניים כמשמע אוזניים".
בפרשת השבוע משה אומר לבני ישראל שהבחירות שאנחנו עושים בחיים נובעות לפעמים פחות מתוך אמונה ויותר מהמציאות ומהניסיון. האמת של התורה והמסורת ניכרת בהיסטוריה של העם היהודי ובמציאות של קיומו והישרדותו.
אומרים שאי שפיות פירושו מאמץ להשיג מטרה תוך שימוש בשיטות שידוע לנו שתמיד נכשלו בעבר. הקשיים שעומדים בפני קיומו ושגשוגו של העם היהודי ברורים לכל בישראל ובכל מקום בעולם שחיים בו יהודים. אין ספק שצריך להיות ברור לכולנו שהתפשרות על היהדות וניסיון להתאים אותה לתקינות הפוליטית והחברתית המקובלת היום, שהיא אופנה חברתית חולפת שמשתנה עם הזמן והמקום, לא תבטיח את קיומו של העם היהודי ואת שגשוגו.
אדרבא, סקירה פשוטה של ההריסות שהשאירו אחריהם רעיונות, אידיאולוגיות וקווי מדיניות ששלטו בחיים היהודים במידה רבה במאתיים השנים האחרונות, אמורה לשכנע כל מתבונן רציונלי שהיהודים צריכים יותר יהדות ומסורת, ולא פחות, וששימור ערכי היהדות ומנהגיה הוא המפתח להצלחת העם היהודי. לנוכח הצלחת המסורת והערכים היהודיים בשימור העם היהודי כנגד כל הסיכויים והאתגרים כולם אמורים להפוך למאמינים. לדאבון הלב, זה עדיין לא קרה.
הבחירות שמשה מציב בפני בני ישראל ברורות מאוד: חיים ומוות, ברכות וקללות, נצח מול חיים חולפים. משה מקווה שבני ישראל ידעו לבחור בתבונה. הוא מבסס את תקוותו זו על הזיכרון של העשורים האחרונים בחיי בני ישראל בהנהגתו. עצם הזיכרון של מה שהם כבר יודעים ומה שהם חוו על בשרם אמור להספיק כדי להוביל אותם לבחירה חכמה ומעשית.
הדור שלנו, שהיה עד וחווה על בשרו את כל הפניות השגויות בדרכה של ההיסטוריה היהודית הלא רחוקה, אמור בוודאי לדעת כבר שנאמנות לתורה, לחכמיה ולמוריה היא המפתח להצלחתנו בעתיד.
עם זאת, משה ער לכך שאסור לזלזל בכוחו של חופש הבחירה ובכוחן של התשוקות הגופניות. הוא יודע, בעצב, שהעם היהודי לא יבחר בצורה מציאותית, ישכח את הלקחים שלמד ויתעלם מההיסטוריה שלו כעם. המשיכה של תרבויות זרות וצורכי הגוף החזקים ישפיעו עליו. היהודים לא יאמינו גם כשהם יראו. לפיכך משה מכין את הבמה לנבואות הקשות שעוד יבואו בספר דברים. מציאות המרה של הרדיפות והקנאות הבלתי מתפשרת תעורר את עם ישראל לראות את מצבו האמיתי ולהבין את שליחותו המתמשכת כעמו של ד'.
אך אין ספק שבראייה מפוכחת ובחוכמה מעשית אפשר למנוע לא מעט מסבלו של העם היהודי.

שמיעת וראיית הברכה
שלושה רעיונות לפרשת ראה
הרב אביחי קצין | כ"א אב תש"ע
מאמר שגבאי בתי כנסת ישמחו לקרוא!
הרב נתנאל יוסיפון | אב תשפ
"כל כלי יוצר עליך לא יצלח"- הניסיונות לפגוע ולחבל בישראל
הפטרת פרשת ראה
הרב יצחק בן יוסף | כ"ח אב תשפ"א

לא ירע לבבך בתתך לו
הרב מנשה צימרמן | אב תשפ
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
העתיד
תשע"ג
מוסד המשפחה
תשע"א
בא תשע"ד
תשע"ד
פרשת השבוע וארא תשע"ב
תשע"ב
איסור בשר וחלב
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
אוי ויי!
למה צריך את ארץ ישראל?
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
תורה מן השמים
מה אכפת לך?
עבודה שאין לה סוף
איך ללמוד גמרא?

הלכות תשעה באב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג

הבדלה למוצאי תשעה באב
נוסחים שונים
הסידור המהיר | אב תשפ"ב
תשעה באב שחל במוצ"ש
הרב אליעזר מלמד | אב תשס"ח

דברים האסורים בתשעה באב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג
רמב"ן על פרשת דברים - חלק א'
הרב חיים כץ | ו' אב תשפ"ב
על מה צחק רבי עקיבא בשעה שראה את חורבנה של ירושלים?
תשעה באב
הרב מאיר גולדויכט | ז' אב תשפ"ב
נשים בהריון ומיניקות - בצום תשעה באב דחוי
הרב יצחק בן יוסף | ז' אב תשפ"ב
