- שונות
שלמות המשפחה בחברה המודרנית
מציאות החיים שונה היום לחלוטין ממה שהיה בעבר. נשים יוצאות לעבודה, ועובדות כמעט בכל העבודות כגברים, ובכל מפעל ובכל משרד עובדים ביחד גברים ונשים בצוותא. אשה נפגשת בעבודה עם חבריה לעבודה יותר שעות מאשר השעות שהיא נמצאת במחיצת בעלה. וגבר עובד בצוותא עם אשה זרה יותר זמן מאשר הוא בביתו עם אשתו. באופן טבעי נוצרים קשרים חברתיים בעבודה. העובדים משוחחים זה עם זה ובמשך הזמן הם מכירים לפני ולפנים. הגבול בין ידידות חברית ובין הידידות המיוחדת האישית שבין איש לאשה לא מוגדר בגדרים ברורים מוחלטים. אמנם מבחינת ההתנהגות המעשית יש גבול ברור, אבל מבחינה רגשית נפשית הגבול דק. מציאות חיים זו יש בה המון סיכונים. כמובן אנו מדברים על הציבור שמעונין להיות בסדר בתחום הזה, שרוצה לחיות חיים משפחתיים בריאים ללא משברים, שרוצה לשמור על גבולות הצניעות כפי שהתורה מחייבת וכפי שהמוסר הבריא מחייב.
מציאות החיים מעמידה את הציבור הזה במצב שיש בו סכנות וקשיים. את המציאות אי-אפשר להחזיר לקדמותה. התהליכים החברתיים מתפתחים בכיוון כזה שהקשיים שעליהם אנו מדברים ילכו ויתגברו. אי-אפשר להתעלם מהבעיה ולומר שכל אדם יפתור לו את הבעיות בדרך שלו, ושמוטב לא לדבר על הבעיה העדינה הזו ברבים. חייבים להגדיר את הקשיים ולמצוא דרכים לנצח אותם.
הקשיים אף מתגברים כאשר יש מתח בין בני הזוג, והרי אצל אילו זוגות אין משברים חולפים? אז המפגש וההכרות הקרובה עם חבר או חברה לעבודה יכול להרחיב את המשבר. צריך לתת את הדעת מראש על בעיות אפשריות אלו על-מנת למנוע את המעידות בעת חולשה.
הדבר הראשון הוא להתבונן ולהיות מודע היטב מה יכולות להיות התוצאות של מעידה וכשלון, להבין היטב איזה הרס זה יכול להביא לחיי המשפחה, את החומרה של הדבר מבחינת התורה, לדעת שקשה מאד לעצור רגשות אחרי שהם מתפתחים, וקל יותר למנוע מראש התפתחות של רגשות לא רצויים, אסורים, מזיקים. ועל זה אמר הפסוק "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לֵצים לא ישב" (תהלים א ; א), "שאם הלך - סופו לעמוד, ואם עמד - סופו לישב, ואם ישב - סופו ללוץ" (עבודה-זרה יח:).
ולכן כדי שלא יגיע האדם לידי ישיבה בתוך הבִיצה עליו להמנע מראש מלהתקרב אפילו מללכת. אז קל להתגבר. יש אפוא צורך לחסום מראש כל קשר רגשי שיכול להתפתח לא טוב. המציאות המעורבת מחייבת להעלות את סף הרגישות והגירוי ולפתח חיסון פנימי של יכולת עמידה במצבי החיים הללו ולפתח כח של שלטון עצמי שעוצר ובולם כל היסחפות. שלטון על העיניים ושלטון על הלב, - זוהי הגבורה הנדרשת היום כדי לשמור על גובה מוסרי, על בריאות משפחתית. ואם הועמדנו בנסיונות ובאתגרים כאלה, כנראה שיש לנו הכח לנצחם, וכנראה שיש ענין שנתמודד וננצח ונגלה כוחות רוחניים חדשים שלא היו לנו עד עתה.
מציאות החיים מעמידה את הציבור הזה במצב שיש בו סכנות וקשיים. את המציאות אי-אפשר להחזיר לקדמותה. התהליכים החברתיים מתפתחים בכיוון כזה שהקשיים שעליהם אנו מדברים ילכו ויתגברו. אי-אפשר להתעלם מהבעיה ולומר שכל אדם יפתור לו את הבעיות בדרך שלו, ושמוטב לא לדבר על הבעיה העדינה הזו ברבים. חייבים להגדיר את הקשיים ולמצוא דרכים לנצח אותם.
הקשיים אף מתגברים כאשר יש מתח בין בני הזוג, והרי אצל אילו זוגות אין משברים חולפים? אז המפגש וההכרות הקרובה עם חבר או חברה לעבודה יכול להרחיב את המשבר. צריך לתת את הדעת מראש על בעיות אפשריות אלו על-מנת למנוע את המעידות בעת חולשה.
הדבר הראשון הוא להתבונן ולהיות מודע היטב מה יכולות להיות התוצאות של מעידה וכשלון, להבין היטב איזה הרס זה יכול להביא לחיי המשפחה, את החומרה של הדבר מבחינת התורה, לדעת שקשה מאד לעצור רגשות אחרי שהם מתפתחים, וקל יותר למנוע מראש התפתחות של רגשות לא רצויים, אסורים, מזיקים. ועל זה אמר הפסוק "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לֵצים לא ישב" (תהלים א ; א), "שאם הלך - סופו לעמוד, ואם עמד - סופו לישב, ואם ישב - סופו ללוץ" (עבודה-זרה יח:).
ולכן כדי שלא יגיע האדם לידי ישיבה בתוך הבִיצה עליו להמנע מראש מלהתקרב אפילו מללכת. אז קל להתגבר. יש אפוא צורך לחסום מראש כל קשר רגשי שיכול להתפתח לא טוב. המציאות המעורבת מחייבת להעלות את סף הרגישות והגירוי ולפתח חיסון פנימי של יכולת עמידה במצבי החיים הללו ולפתח כח של שלטון עצמי שעוצר ובולם כל היסחפות. שלטון על העיניים ושלטון על הלב, - זוהי הגבורה הנדרשת היום כדי לשמור על גובה מוסרי, על בריאות משפחתית. ואם הועמדנו בנסיונות ובאתגרים כאלה, כנראה שיש לנו הכח לנצחם, וכנראה שיש ענין שנתמודד וננצח ונגלה כוחות רוחניים חדשים שלא היו לנו עד עתה.
במשקל החסידות - בעניין הבחירות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' באייר ה'תשנ"ו
כבוד המת וקברי מתים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' בכסלו ה'תשנ"ו
לימוד הקבלה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ה'תשנ"ג
הווי מתלמידיו של אהרן
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ה בסיון ה'תשנ"ו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
עם ישראל לא נשבר
לנתיבות ישראל - מאמר "גאון עוזנו''
ג' חשוון תשפ"ג
אין התורה אלא במי שממית עצמו עליה
נתיב התורה למהר"ל - שיעור 9
ט"ו אייר תש"ע
משבר וצמיחה
שיחת מוצ"ש פרשת נח תשפ"ג
ה' חשוון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק ז'
שיעור מס' 27
כ"ד טבת תשפ"ג
כל ההתחלות קשות
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
סוד המנורה וסוד החנוכיה
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
דיני פרשת זכור
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מי צריך את הערבה?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
למה באנו לעולם הזה?

לבנות חורבות ירושלים
הרב דוד דב לבנון | תשס"ב
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
יסוד דין השבועה בעד אחד ובמודה במקצת
ריש פרק שישי
הרב חיים כץ | י"ז סיון תשפ"ג
תפילת רבי נחוניא
הרב יהודה לב | סיון תשפ"ג

הפסקת הנשמה ידנית לחולה
רבנים שונים | סיון תשפ"ג
