ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

דרכי פעולות השב"כ ;">

דף הבית ספריה אמונה יש שואלים שונות Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

י"ג בכסלו ה'תשנ"ו

דרכי פעולות השב"כ


נערך על ידי הרב

מוקדש להצלחת
עם ישראל

אחרי מה שקרה בזמן האחרון, עולה לדיון ציבורי השאלה - כיצד צריכות להיות דרכי הפעולה של המשטרה והשב"כ? כיצד עליהם לטפל בתנועות קיצוניות? האם מותר שהסוכנים הסמויים של השב"כ, השתולים בתנועות הקיצוניות, יהיו גם פעילים בעצמם ויעשו בעצמם פעולות בלתי חוקיות, על-מנת לרכוש את אמונם של אנשי התנועות הקיצוניות? יתר על כן, האם מותר שאנשי משטרה סמויים, או אנשי שב"כ, יקימו בעצמם תנועות קיצוניות, שיעשו כל מיני פעולות קיצוניות, ועל-ידי כך ימשכו אליהם את הקיצוניים, ובכך יאתרו אותם ויוכלו לשלוט במצב? האם כדי להרתיע את הקיצוניים ממעשים בלתי חוקיים מותר לפעילי שב"כ להסית אותם לפגוע בערבים, לעשות פעולות נקם, ואחר-כך לתפוס אותם בשעת מעשה חמור, ובכך להגדיל את עונשם, כל זאת כדי שהעונש שהם יקבלו, ירתיע את הקיצוניים האחרים?
שאלות אלו עולות לדיון הציבורי בעקבות המאורעות שעברנו, ובעקבות הגילויים שבאו אחריהם. הווי אומר, שלא מן הנמנע שחלק מהפעולות הקיצוניות במיוחד נעשות על-ידי סוכנים של המשטרה. כל זה נעשה, כמובן, במטרה לעלות על עקבות הקיצונים באמת, לאתר אותם ולהיות עם היד על הדופק על-מנת לעצור ולמנוע מראש מעשים בלתי חוקיים. אפשר שהסוכנים של השב"כ עושים מעשים פרובוקטיביים, מעשים אלימים בלתי חוקיים, מסיתים, מתפרעים, פוגעים ברכוש ערבי וכדומה, וכך הם מושכים אליהם את הקיצוניים. הם מסיתים אותם, מגרים אותם לעשות פשע, ואחר-כך מסגירים אותם, והקיצוניים נתפסים ונענשים.
הדיון הזה בדרכי הפעולות של הסוכנים החשאיים של המשטרה והשב"כ עזר לי להבין מאמר חז"ל. חכמינו ז"ל אמרו (בבא-בתרא טז.): "הוא שטן הוא יצר-הרע הוא מלאך-המות". יצר-הרע בתחילה מסית לעבירה ואחר-כך מלשין, הוא השטן. ליצר-הרע יש תפקיד, הוא צריך לעורר גירויים, למשוך ולהסית לעשות רע. בעצם המגמה היא שעל-ידי כך האדם יפתח נוגדנים לגירויים השליליים, וכך יתפתחו הכוחות הטובים, שכן הכוחות מתפתחים דוקא על-ידי התמודדויות. בא יצר-הרע ומגרה ומפתה לרע. אם האדם מתגבר, מה טוב. אם לאו, אם הוא נכשל, הולך היצר-הרע ומקטרג לפני הקב"ה ומסטין על חטאו של האדם. כן יצר-הרע הוא סוכן סמוי בתוכו של האדם: הוא בא לבחון את נטיותיו של האדם ולגרות אותו, ועל האדם להיזהר ממנו, שכן בתחילה הוא מפתה ואחר-כך הוא מלשין עליו לפני השלטון האלקי. יצר-הרע הוא גם פרובוקטור. הוא עושה מעשים רעים קיצוניים בלתי נסבלים על-מנת להמאיס את המעשים ואת העושים על הבריות. כאשר יצר-הרע מסית את האדם לעבירה, על האדם לומר לו: אתה מהשב"כ, כביכול, הסתלק! אתה מסית אותי לעבירה, ואחר-כך מקטרג עלי לפני רבש"ע. יש שב"כ לשלטון בארץ, ויש שב"כ לשלטון האלקי. מלכותא דשמיא כעין מלכותא דארעא.
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il