בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • וארא
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

עיכובים בגאולה

חבלי משיח אלה, אל להם להביא אותנו לידי הטלת ספק בעצם הגאולה השלישית שהחלה להתנוצץ כבר לפני עשרות שנים. כשם שבמצרים החל תהליך והייתה מעין נסיגה לאחר התחלתו, כך בדורנו.

undefined

הרה"ג דוב ליאור

ר"ח שבט
2 דק' קריאה
פרשתנו עוסקת בתיאור שבע מכות שהנחיתה ההשגחה העליונה על המצרים, כדי להענישם על רשעותם כלפי ישראל, וכדי לאלצם לשלח את ישראל. למכות ישנה מטרה נוספת - ללמד יסוד אמונה חשוב: אמונה בשכר ועונש, ואמונה בכך שכל מה שמתרחש בעולם בא בכוונה מאת הבורא.
חז"ל דרשו על הפסוק "וידבר אלוקים אל משה": דיבר איתו משפט על שהקשה לומר "למה הרעותה לעם הזה למה זה שלחתני". הקב"ה דיבר אל משה משפט. הקב"ה הוכיח את משה על שבא בטענה כלפי שמיא למה שלחתני ולמה הרעותה לעם הזה.
מהי טענתו של משה? משה טוען: אם עדיין לא הגיע זמן הגאולה - למה נשלחתי? ואם לא - למה הרעותה? לא רק שלא הועילה שליחותי אף גרמה להכבדת עול השיעבוד.
מהי התשובה לטענתו של משה? המפרשים עמדו על כך שזמן הגאולה אכן הגיע, והיה הכרח לצאת מיד, אחרת לא יהיה חלילה את מי להוציא, והחל תהליך הגאולה. אולם העם לא היה זכאי וחלקו אף לא רצה להיגאל, ולכן באו הקשיים והייסורים. הקשיים היו תחליף לעונש על אי זכאותם, ולכן הם אלה שאיפשרו את המשך התהליך.
לדורנו נאמנים עלינו דברי גדולי ישראל החל מהרב קוק זצ"ל, דרך גדולים אמיתיים, ממנו עד הנה, שאכן אנו נמצאים בתהליך גאולה. וגם היום - בגלל חולשות ומעידות קשות בתוך עמנו, איננו זכאים ולכן באים עלינו הייסורים הקשים, חבלי משיח. חבלי משיח אלה - אל להם להביא אותנו לידי הטלת ספק בעצם הגאולה השלישית שהחלה להתנוצץ כבר לפני עשרות שנים. כשם שבמצרים החל תהליך והייתה מעין נסיגה לאחר התחלתו, כך בדורנו. אנו מאמינים שלמרות כל הקשיים, יום גאולת ישראל שהחל להאיר על ציון ועל מקראיה ילך ויגדל, עד שנזכה כולנו שיתקיימו דברי קדמונינו "אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו במהרה לאורו".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il