בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • עבודה זרה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

מסעוד בן רזלה

הדף היומי הקצר

עבודה זרה - דף ס"ד

שיעור דף יומי בקיצור

undefined

הרב אורי בריליאנט

ט' חשוון תשע"א
2 דק' קריאה 13 דק' האזנה
(סג: 7 שורות מלמטה - סד: שורה אחרונה)
א. האם השכר עבור שבירת חביות יין נסך נאסר?
A. צדדי הספק והפסיקה - מצד אחד - רוצה בקיומה ומרוויח מזה, מצד שני - המטרה הסופית - השמדת היין נסך. ופוסק ר"נ שמותר.
B. ראיה מכלאיים - מותר לעזור לגוי לעקור כלאי זרעים. שתי הבנות לראיה:
הבנה א - מדובר בתשלום, וסוברים כר"ע שיש איסור בקיום כלאיים, ובכ"ז מותר - כי המטרה הסופית היא העקירה.
דחייה - אולי הברייתא כרבנן שאין איסור בקיום.
הבנה ב - מדובר בחינם, וסוברים כרבנן (שבדרך כלל מתירים לקיים), ואסור לקיים גם לרבנן כי אסור לתת מתנת חינם לגוי, אך לעקור מותר - כי המטרה הסופית היא העקירה ולא העזרה לגוי.

ב. האם חליפי ע"ז של גוי נאסרים? ר"נ - לא נאסרים.
A. מקורות:
1. רבה ב"ה - "תמכרו את הע"ז לפני שאתם מתגיירים" - מכאן שהכסף לא נאסר.
דחייה - אולי שם כיוון שמתגיירים ולא מאמינים בע"ז, כשמוכרים - מבטלים את הע"ז.
2. גוי שמשלם ליהודי חוב מחליפי ע"ז - הכסף מותר.

B. בדרך אגב - בסיפא - אם הגוי אומר ליהודי לחכות עד שימכור הפסל וישלם חובו - אסור, כי אז היהודי רוצה בקיום הע"ז.
קשה - גר אומר לאחיו הגוי שיקח את הע"ז שבירושה והגר יקח כנגדם. למה מותר?
1. לא נחשב רוצה בקיומו כי ימכרו השברים. דחייה - עדיים רוצה שלא יאבד.
2. זאת קולא מיוחדת בגרים כדי שלא יתחרטו.

ג. האם גר תושב מבטל ע"ז?
A. צדדי הספק והפסיקה - מצד אחד - גוי, מצד שני - לא עובד ע"ז. ר"נ - לא מבטל.
B. קושיות:
1. גוי מבטל ע"ז גם כשלא עובדה. בוא אמינא - גם גר תושב שכלל לא עובד ע"ז. תירוץ - הכוונה שעובד ע"ז אך אחרת.
2. הברייתא מדגישה שאין (עוד) הבדל בין גר תושב לגוי. מה באה ללמד? בהוה אמינא - שגר תושב כגוי יכול לבטל ע"ז (קשה על ר"נ). תירוץ - הברייתא באה ללמד להלכות שבת (שגם גר תושב צריך להשכיר חצרו כדי לאפשר עירוב חצרות).


שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il