- מדורים
- מגד ירחים
מגד ירחים גליון 141
תשובה מיראה ותשובה מאהבה
"ושבת עד ד' אלוקיך ושמעת בקולו..." 1
"כי תשוב אל ד' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך..." 2
יש להבין מדוע בפרשתנו , פרשת ניצבים נוקטת התורה בשני מושגים שונים ביחס אל מעשה התשובה – בפעם הראשונה בלשון ' ושבת עד' ובשניה בלשון 'אל' – ומהו ההבדל בין שתי הלשונות הללו ?
מרן הרב זצ"ל מסביר על פי דברי הגמרא במסכת פסחים 3 הקובעת כי כאשר עושים מצווה שלא לשמה – שכרה הוא עד השמים , אך כשעושים מצווה זו לשמה – הרי השכר הוא מעל לשמים. ומסביר הרב זצ"ל כי כוונת הדברים היא שתשובה מיראה היא תשובה במדרגה נמוכה והיא נקראת 'עד ד'" ולא עד בכלל 4 , ואילו תשובה מאהבה נקראת בלשון 'אל ד'" והיא מעולה ומשובחת יותר.
בדרך רעיון זה ממשיך הרב זצ"ל וסובר כי אם ישוב האדם 'עד ד'' – מסיבות של ייסורים וגזירות מלך קשות הרי זו 'אתערותא דלתתא' , והיא בבחינת פתיחת פתח 'כחודו של מחט' 5 למרות שתשובה זו אינה מספיקה לצורך 'שלימותם של כלל ישראל' – ישלים הקב"ה את התשובה הנמוכה ויביא את האומה כולה לתשובה עילאה – תשובה מאהבה. 6
במאמר בשם 'מכתב על תקופת זמננו ומהלך התשובה' 7 מסביר מורנו ורבנו הרצי"ה זצ"ל כי באחרית הימים תהיה התשובה של 'עד ד' אלוקיך' קודמת , והיא מאופיינת ב'התקבצותנו לארץ ירושתנו , כיבושנו אותה והצליחנו בה' - ורק אחר כך נגיע אל התשובה השלימה של 'אל ד' אלוקיך' שמשמעותה קיום המצוות ושמירת החוקים , כשם שמפורש בנבואות יחזקאל 8 שראשית תהיה התקבצותנו שוב אל אדמתנו , ואחר כך תהיה זריקת טהרה מן השמים , ולאחריה התחדשות הלב והרוח ואחריהם קיום המצוות החוקים והמשפטים.
מדברים אלו נראה כי אנו חיים בתקופת התשובה הגדולה של עמנו אשר תצמח ותגדל לתשובה של אמונה גדולה ושלימות מליאה של כלל ישראל כולו.
"כי תשוב אל ד' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך..." 2
יש להבין מדוע בפרשתנו , פרשת ניצבים נוקטת התורה בשני מושגים שונים ביחס אל מעשה התשובה – בפעם הראשונה בלשון ' ושבת עד' ובשניה בלשון 'אל' – ומהו ההבדל בין שתי הלשונות הללו ?
מרן הרב זצ"ל מסביר על פי דברי הגמרא במסכת פסחים 3 הקובעת כי כאשר עושים מצווה שלא לשמה – שכרה הוא עד השמים , אך כשעושים מצווה זו לשמה – הרי השכר הוא מעל לשמים. ומסביר הרב זצ"ל כי כוונת הדברים היא שתשובה מיראה היא תשובה במדרגה נמוכה והיא נקראת 'עד ד'" ולא עד בכלל 4 , ואילו תשובה מאהבה נקראת בלשון 'אל ד'" והיא מעולה ומשובחת יותר.
בדרך רעיון זה ממשיך הרב זצ"ל וסובר כי אם ישוב האדם 'עד ד'' – מסיבות של ייסורים וגזירות מלך קשות הרי זו 'אתערותא דלתתא' , והיא בבחינת פתיחת פתח 'כחודו של מחט' 5 למרות שתשובה זו אינה מספיקה לצורך 'שלימותם של כלל ישראל' – ישלים הקב"ה את התשובה הנמוכה ויביא את האומה כולה לתשובה עילאה – תשובה מאהבה. 6
במאמר בשם 'מכתב על תקופת זמננו ומהלך התשובה' 7 מסביר מורנו ורבנו הרצי"ה זצ"ל כי באחרית הימים תהיה התשובה של 'עד ד' אלוקיך' קודמת , והיא מאופיינת ב'התקבצותנו לארץ ירושתנו , כיבושנו אותה והצליחנו בה' - ורק אחר כך נגיע אל התשובה השלימה של 'אל ד' אלוקיך' שמשמעותה קיום המצוות ושמירת החוקים , כשם שמפורש בנבואות יחזקאל 8 שראשית תהיה התקבצותנו שוב אל אדמתנו , ואחר כך תהיה זריקת טהרה מן השמים , ולאחריה התחדשות הלב והרוח ואחריהם קיום המצוות החוקים והמשפטים.
מדברים אלו נראה כי אנו חיים בתקופת התשובה הגדולה של עמנו אשר תצמח ותגדל לתשובה של אמונה גדולה ושלימות מליאה של כלל ישראל כולו.
מכוחו, מתורתו ובדרכו של הרב זצ"ל
בהוצאת "בית הרב" גליון מס' 131
הרב חיים דרוקמן | אלול תש"ע

נס נסתר - נס גלוי, נס פך השמן ונס הנצחון במלחמה
גליון מס' 134 בהוצאת "בית הרב"
הרב בניהו ברונר | כסלו תשע"א

מגד ירחים חודש שבט תשע"ט
רבנים שונים | שבט תשע"ט

מגד ירחים חודש טבת
רבנים שונים | טבת תשעט

הרב אברהם טייץ
בית הרב

שירה וזמרה
גליון 246
תשע"ז

הקשר בין 'האיש הישראלי' לאנשי הקודש
גליון 282
סיון תשע"ז

הבשורה המחייה את יעקב
גליון 205
תשע"ו

תשובה מיראה ותשובה מאהבה
מגד ירחים גליון 141
תשע"ד
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
טעינה למחשבה
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
התשובות לשאלות הגדולות שבחיים
הלכות קבלת שבת מוקדמת
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
החיבור הרוחני של פסח ושבועות