- משפחה חברה ומדינה
- שיעורים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שמחה בת חנה
פתיחות במבט של שכינה
פתיחות היא מפגש עם הסובב אותנו, עם כל הופעות המציאות; הדרך איך להיפגש עם העולם ע"פ הרב קוק.
פתיחות היא מפגש עם הסובב אותנו, עם כל הופעות המציאות ולהפך, סגירות היא פחד ממפגש עם דבר חדש.
הרב כותב על עצמו:
העולם נוצר כדי שניפגש עימו ועתיד אדם ליתן את הדין על כל דבר שראה בעולם הזה ולא נהנה ממנו, אולם צריך לדעת איך להיפגש עם העולם.
נתבונן בפסקה קפא משמונה קבצים א':
דע את עצמך ואת עולמך, אבל במבט של שכינה, מתוך נקודת הסתכלות שבאה לראות את חיי האלוקות שבהם. מכיוון האדם נברא בצלם אלוקים והתורה היא הסדר שלו, אזי רק פתיחות בעיניים תורניות יובילו לפתיחות אמיתית, פתיחות אחרת תהיה נתק של האדם עם עצמו, היא תהיה סגירות.
וממשיך הרב:
בליעה היא אכילה בלי לעיסה, בלי עיכול. המפגש צריך להיות עמוק, מפגש שיצור אחיזה והבנה. תפקידנו בעולם אינו כעומדים בצד המתבוננים על כל הופעות הטבע, שיפורי הטכנולוגיה ודעות החדשות כדברים החולפים ואינם נוגעים לנו, אלא כשותפים, כל דבר אומר לנו משהו, מכל דבר אנו יכולים ללמוד או להשתמש בו. כל זאת כאמור, במבט של שכינה, במטרה לקחת את הטוב ולהשאיר את הרע.
הרב כותב על עצמו:
"...מלא אנכי עוז וחופש. הפחדנות, המתעטפת בלבוש של יראת שמים לא תוכל להוליך אותי שולל" (שמונה קבצים א. רצה).
העולם נוצר כדי שניפגש עימו ועתיד אדם ליתן את הדין על כל דבר שראה בעולם הזה ולא נהנה ממנו, אולם צריך לדעת איך להיפגש עם העולם.
נתבונן בפסקה קפא משמונה קבצים א':
"אם תרצה, בן אדם, הסתכל באור השכינה בכל היקום... התבונן בפלאי היצירה, בחיי הא-להות שלהם, לא בתור איזה תכנית כהה שממרחקים מציבים נגד עיניך, כי אם דע את המציאות שאתה חי בה, דע את עצמך ואת עולמך..."
דע את עצמך ואת עולמך, אבל במבט של שכינה, מתוך נקודת הסתכלות שבאה לראות את חיי האלוקות שבהם. מכיוון האדם נברא בצלם אלוקים והתורה היא הסדר שלו, אזי רק פתיחות בעיניים תורניות יובילו לפתיחות אמיתית, פתיחות אחרת תהיה נתק של האדם עם עצמו, היא תהיה סגירות.
וממשיך הרב:
"אל יבלעו נשמתך [את] השמות, המילים, הניבים והאותיות".
בליעה היא אכילה בלי לעיסה, בלי עיכול. המפגש צריך להיות עמוק, מפגש שיצור אחיזה והבנה. תפקידנו בעולם אינו כעומדים בצד המתבוננים על כל הופעות הטבע, שיפורי הטכנולוגיה ודעות החדשות כדברים החולפים ואינם נוגעים לנו, אלא כשותפים, כל דבר אומר לנו משהו, מכל דבר אנו יכולים ללמוד או להשתמש בו. כל זאת כאמור, במבט של שכינה, במטרה לקחת את הטוב ולהשאיר את הרע.
"יש לך כנפי רוח, כנפי נשר אבירים, אל תכחש בם, פן יכחשו לך, דרוש אותם, וימצאו לך מיד".
האשם העיקרי: בית המשפט
הרב אליעזר מלמד | כסלו תשע"ז
השירה והמוסיקה ביהדות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אור לט"ז שבט תש"ס

להוסיף אור
התמודדות עם חדירת הטכנולוגיה
הרב זאב קרוב | כ' חשוון תשע"א
איך מתמודדים עם בוגרי הישיבות שיוצאים בשאלה?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' אייר תשפ"א
מה כבד לך?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
לבדוק את החמץ שבלב
סוכת עראי דיגיטלית
שופר
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות

האם מוסיף והולך או פוחת והולך
הרב אברהם פרל | כסלו תשע"ו

מיקום החנוכיה והנרות
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

סדר הדלקת נרות חנוכה
נוסח אשכנז - הנוסח המלא
הסידור המהיר
