ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

יום כביסה ;">

דף הבית בית מדרש משפחה חברה ומדינה מבט על התקופה התבוננות כללית Bookmark and Share This Shiur in English
גירסת הדפסה קרא ב - word
שלח לחבר

אב תשס"ה

יום כביסה


נערך על ידי הרב

מוקדש לעלוי נשמת
חנה בת חיים

פרשיות השחיתות האחרונות ורמיסת הדמוקרטיה נראות לכאורה מבהילות, אולם הן מבשרות את תחילתו של תהליך ניקיון רוחני - עמידה בניסיון גזירת הגירוש תהפוך את הקללה לברכה
כשם שנוהגים לעשות יום כביסה של בגדים מלוכלכים, כן יש יום כביסה לניקוי הלכלוך הרוחני. ביום כביסה מוציאים את כל הבגדים המלוכלכים מהאוגרים, וערימות של בגדים מלוכלכים מוטלים בבית. מי שבא מבחוץ ורואה את הבלגן ואת הלכלוך, יכול להתרשם שבית זה מלוכלך תמיד. אך באמת זה יום ניקיון. על מנת לנקות יש צורך למיין את הבגדים, לטפל בכל בגד באופן המתאים, לקרוא את הוראות הכביסה ולכוון את מכונת הכביסה בהתאם.

כך יש יום כביסה לניקוי הלכלוך הרוחני לניקוי הלבבות והמעשים.

ריבונו של עולם, שהוא בעל הבית של העולם, עושה ניקיון כללי ברשותו הפרטית בעם ישראל בארץ ישראל. הוא מוציא החוצה את כל העיוותים והשחיתויות על מנת לתקן אותם. והמסתכל מבחוץ, המסתכל באופן שטחי, נראה לו שהכול מושחת שהמצב הרוחני על הפנים. אך באמת זו תקופה של תיקונים, והדרך לתיקון וניקוי היא על ידי הוצאת החלקים המעוותים החוצה, על ידי גילוי השחיתויות, ורק כך ניתן לטפל בהם.

משפחה של ליסטים
ראש הממשלה ומשפחתו נאשמים בשחיתויות, חברי כנסת נבחרי העם משנים את השקפת עולמם לפי התפקידים וההטבות שהם מקבלים, הפרקליטות מכסה על מעשים אלו, בית המשפט מתעלם, העיתונות מגבה, וכבר אמרו חכמים על הפסוק: ושמתי אני את פני באיש ההוא ובמשפחתו, תניא אמר ר"ש: אם הוא חטא משפחתו מה חטאה, לומר לך אין לך משפחה שיש בה ליסטים שאין כולה ליסטים מפני שמחפים עליו. השב"כ שותל פרובוקטורים שמסיתים לעבירות ואחר כך מאשימים את המוסתים. שוטרים מעלילים עלילות שווא על אנשים, מאשימים אותם בהכאת שוטרים בהפרעה לעבודתם, כאשר לא היו דברים מעולם, השופטים מישרים קו עם המשטרה, הגם שהם יודעים בברור שהאשמה איננה נכונה, ומושיבים אנשים בבית סוהר חודשים ארוכים.

גם הנוער נעשה אלים, מעשן סמים, מחזיק כלי משחית, לעיתים קרובות אנו שומעים על רצח ופציעות כתוצאה מויכוחים על דברים פעוטי ערך. אין כאן הכללה אלא הצבעה על מוקדי קלקולים בכל רמות הציבור.

כל גילויי השחיתות הללו היו כמוסים ומכוסים בתוכי הנפשות וכעת הם יוצאים ומתגלים מעל פני השטח. הנפשות שלא קבלו חינוך לערכים יהודיים, הנפשות שהתרוקנו מאידיאלים גדולים, התעוותו והתעקמו, וכעת מתגלות התוצאות של החינוך הקלוקל. הגילויים הללו, עם כל הצער שהם גורמים, הם מבשרים את תהליך התיקון. ריבונו של עולם מוציא את הכול החוצה על מנת לתקן. בשעת ההוצאה המראה מבהיל אבל זו הדרך לתיקון.

פצע מוגלתי, כאשר הוא נפתח והמוגלה יוצאת, המראה יותר חמור משעה שהיה מכוסה, ואולי גם הכאב מתחזק, אבל זו הדרך לריפוי וכך הפצע נפלט מהגוף. זה אומר שהגוף מייצר כוחות בריאים שהודפים את הדלקת החוצה. גם פצעים רוחניים, כאשר הם מתגלים, סימן שהם בתהליך של פליטה והבראה רוחנית. גם במציאות הרוחנית כאשר הזוהמה הרוחנית מתגלית זה פועל יוצא מהבראה רוחנית פנימית, שדוחפת את הזוהמה ופולטת אותה מתוכה. על כן אין להיבהל מתופעות של גילוי השחיתויות, ויש לזכור שהן מבשרות שינוי ומקרבות את התיקון, ומבחינה זו הן גם משמחות.

ריקנות השמאל מתגלה

כך גם יש לראות את הגזרה הרעה של עקירת ישובים והפקרת חלקי ארץ ישראל לנכרים. יש כאן יציאה מהכוח אל הפועל של שבר פנימי, של אבדן אמונה, של ריחוק מד' ותורתו.

אך הגילוי הזה, עם כל הכאב הנורא שבו, עם כל הייסורים שאנו מתייסרים, הוא שלב של גילוי חיצוני של השבר הפנימי וגם הוא מבשר שהתיקון קרוב. מבחוץ יש כאן ירידה נוראה, אך בעצם הבריאות הפנימית שהולכת ומתחזקת, היא שגרמה להדוף כלפי חוץ את הריקנות את הדלדול.

והריקנות מתגלה. הנפש של המתנתקים כבר מזמן מנותקת מקדושת ארץ ישראל, ורעיון העקירה הוא היציאה אל הפועל, הוא גילוי של הניתוק הפנימי. הנפש של המתנתקים גם מנותקת מערכי מוסר בסיסיים של אי פגיעה בזכויות אנושיות יסודיות, אי פגיעה ברכוש הזולת, בממונו, בפרנסתו. הנפש המתנתקת מנותקת גם מערכים לאומיים יהודיים. כעת היא מגלה את פרצופה האמיתי. לרגע נראה כאילו הרע מתגבר בעולם, ואולם לא כן, אלא הטוב הודף את הרע, והרוע יוצא החוצה בצורה כואבת ומבהילה.

הווה אומר השבר הזה הוא שבר של עוזבי התורה, אף על פי שאנו הסובלים. אך אלו שמכים אותנו הם יישברו ואוהבי התורה והארץ ייבנו מהמכה הזו. ההפך ממה שנראה מבחוץ . וזאת מפני שאנו מאמינים שריבונו של עולם מנהל את עולמו, ואם הוא מעמיד אותנו בנסיונות זה על מנת שנתמודד ונצליח ונתעלה על ידם. על כן אותנו הנסיונות מחזקים, מה שאין כן עם אלו שאינם עומדים בניסיון - הם נופלים ונשברים. והם אלו שפוגעים בנו ובארץ ישראל. השמאל הישראלי כבר אינו חי חיים עצמאיים הוא מונשם באופן מלאכותי, מי שאין לו עבר אין לו עתיד.

הניסיון מחשל
הצלחה בניסיון זה לדעת לקבל את הקשיים. העמידה בניסיון מחשלת ומעמיקה את האמונה. ומתוך החוסן הפנימי יתגלה גם החוסן החיצוני, וריבונו של עולם יהפוך את הקללה לברכה בגלל אהבתו אותנו.

היינו כבר בסיני. פעם ראשונה אחרי מלחמת סיני אז היינו שם רק חצי שנה, פעם שנייה אחרי מלחמת ששת הימים ואז זכינו ואחזנו בסיני חמש עשרה שנה, ובעזרת ה' בפעם הבאה נהיה שם לתמיד.

אנחנו נלך ונגדל בכמות ובאיכות, וכל הארץ תשוב אלינו מהנהר הגדול נהר פרת ועד הים הגדול ועד נהר מצרים, ועוד ד' ירחיב את גבולנו, כפי שנאמר בתורה, מעבר למה שהובטח לאבותינו.

חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il