בית המדרש

  • מדורים
  • קול צופיך - הרב שמואל אליהו
לחץ להקדשת שיעור זה
טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד

לפרסם שבחה של ארץ ישראל

*אם אנו רוצים לתקן את חטא המרגלים, מוכרחים אנו להשלים עתה מה שהם חסרו אז, היינו לעשות פעלים לעורר אהבה וחמדה בלבות עם בני ישראל בכל מקומות מושבותיהם, להיותם חושקים וחומדים לארץ חמדה של אבותינו, ואש תקוד בקרבם לבוא ולירש את הארץ הקדושה. *"ודע שכל מי שדר בארץ ישראל נקרא צדיק, גם שאינם צדיקים כפי הנראה, שאם לא היה צדיק היה מקיא אותו הארץ, כדכתיב 'ותקיא הארץ את יושביה', וכיון שאינה מקיאה אותו - בודאי נקרא צדיק"

undefined

הרב שמואל אליהו

י"ז סיון תש"פ
12 דק' קריאה 60 דק' צפיה
לדף השיעור בקובץ pdf כולל הטבלאות והנתונים לחצו כאן





חשק וחמדה לארץ
כותב רבי יוסף קארו זצוק"ל כי כוונת משה רבנו בשילוח המרגלים הייתה שהם יחזרו ויספרו בשבח ארץ ישראל ומעלותיה, ואז יעוררו בלבבות של ישראל תשוקה וחמדה וכסיפה לארץ ישראל, עד שיבער בלב האדם הישראלי חשק וחמדה עזה להיכנס לארץ בעת היותר מוקדמת. ועל ידי אש התשוקה הזאת לארץ ישראל יהיו כדאיים לירש את הארץ למרות מה שחטאו בחטא העגל, אף שמצד עצמם לא היו כדאיים לזה (עיין מגיד מישרים שלח).
פארפאגאנדה לארץ ישראל
כתב על זה הרב הקדוש יששכר שלמה טייכטל זצוק"ל הי"ד בספרו "אם הבנים שמחה" (פרק ג' סג), כי כמו שהמרגלים עשו פאראפגאנדה והסתובבו מאוהל לאוהל לספר ולשכנע נגד ארץ ישראל, כך אנו צריכים להסתובב מבית לבית לספר ולשכנע בעד אהבת הארץ כי באמת טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד (במדבר יד ז).
"והנה, כמו לגבי תיקון ליל שבועות, שהתיקון הוא שאנו משלימים עתה מה שהיינו צריכים לעשות אז - להיות ניעורים כל הלילה וכו'. כמו כן בתיקון הקלקול של המרגלים ושל כל הדור ההוא, שגרמו לנו חוב רע כל כך, שעלינו לפרוע אותו עד היום הזה - עלינו להשלים את מה שחסרו אז, ובתשלום החסרון ישולם החוב, ויקרע השטר חוב מעלינו. ואז נזכה בעזר השם לישועה הגדולה והנפלאה שעיני כל ישראל מצפין לה בכליון עינים כל כך".
והנה המרגלים סיפרו את חסרונות ארץ ישראל בשביל נגיעת עצמם. "ועוררו שנאה ומיאוס בלב האומה לארץ ישראל באמצעים שונים ובפעולה רבה, נמצא, דאם אנו רוצים לתקן זאת, מוכרחים אנו להשלים עתה מה שהם חסרו אז, היינו לעשות פעלים לעורר אהבה וחמדה בלבות עם בני ישראל בכל מקומות מושבותיהם, להיותם חושקים וחומדים לארץ חמדה של אבותינו, ואש תקוד בקרבם לבוא ולירש את הארץ הקדושה, ויחמדו אליה יותר מכל חמדה שבעולם. זה יהיה התיקון השלם לקלקול הרב הנ"ל, ובזה יפרע החוב הישן שעשינו אז, מראש היותינו לעם, המעמיס עלינו כל כך עד היום הזה בצרות וחבלות שונות ותכופות, עד שכמעט אבדנו וגווענו ותמנו לגווע, ח"ו. ובעשותינו תיקון הנ"ל, יופסק החוב, ויקרע השטר חוב מעלינו, ויום הישועה בוא יבוא לנו בהפלאה גדולה ובמעלה יתירה, וזה היום שקוינו לו נגילה ונשמחה בישועתו בב"א".
שיעור בתעמולה
מגיפת הקורונה פגעה קשות בתושבי חו"ל, ואנשים רבים שוקלים לעלות לארץ ישראל, במיוחד אחרי הפרעות הקשות בארה"ב ובמקומות אחרים שפורעים, בוזזים ושורפים חנויות ומכוניות. חייבים לספר את שבחה של הארץ כיוון שיש לצערנו אנשים שבודים מליבם, כמו המרגלים, חסרונות שקיימים כביכול בארץ ישראל. כל השיעור הזה יהיה שבחה של הארץ הקדושה ומעלתה, וכל אחד ישתדל לשלוח את השיעור הזה לחבריו ולבני משפחתו שבחו"ל שידעו מעלת הארץ.
היש בה עץ – אם יש בהם אדם כשר
כי האדם עץ השדה
על הפסוק הנאמר בפרשת שלח לך "וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם רָזָה הֲיֶשׁ בָּהּ עֵץ אִם אַיִן וְהִתְחַזַּקְתֶּם וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים" (במדבר יג כ) אומר רש"י בשם במדרש "אם יש בהם אדם כשר שיגין עליהם בזכותו". ואיך ידעו אם יש שם אדם כשר? את יש עצים - משמע האנשים כשרים, שכך אומרת התורה על החוטאים שאינם כשרים, "ושממו עליה אויבכם".

כל מי שדר בארץ ישראל נקרא צדיק
כשאנו רואים בימינו את ארץ ישראל יוצאת מגדרה להאיר פנים לעם ישראל ונותנת לנו את פריה בעין יפה מאוד, אנו מבינים שיושבי הארץ כשרים הם. ואם תאמר בארץ ישראל יש חוטאים, אתה טועה. כך כתב המקובל האלוקי רבי אברהם אזולאי בעל החסד לאברהם: "ודע שכל מי שדר בארץ ישראל נקרא צדיק, גם שאינם צדיקים כפי הנראה, שאם לא היה צדיק היה מקיא אותו הארץ, כדכתיב 'ותקיא הארץ את יושביה', וכיון שאינה מקיאה אותו - בודאי נקרא צדיק, אף על פי שהוא נראה בחזקת רשע. ודע כי הדר בארץ ישראל והולך לדור במצרים אותה העבירה היא גורמת ששר של רה"ב שימשול עליו, וכל מי שקבל עליו לדור בארץ ישראל כל ימיו ולא לרדת לדור במצרים חשוב עליו כאלו נזהר כל ימיו שהמליכו ביחודו של מקום" (חסד לאברהם, מעין ג נהר יג). וכן כתב הרבי מחב"ד על דורנו "וכבר עשו תשובה".
תבואת הארץ – פי שלושה מהממוצע העולמי
בשנת תשמ"ד נפגשו הרבי מחב"ד עם מו"ר אבא זצוק"ל ומרן הרה"ג אברהם שפירא זצוק"ל. בשיחה הזכיר הרבי זצוק"ל כי בימינו מתקיימת הגמרא שאומרת: אין לך קץ מגולה מזה, שארץ ישראל נותנת פריה בעין יפה.
על פי ארגון המזון העולמי FAO, התנובה של מדינת ישראל היא כמעט פי שלושה מהממוצע בעולם. וזה חידוש שלא היה בשנים קדמוניות. שלפני 150 שנה הארץ הייתה שוממה. "לא תזרע ולא תצמיח ולא יעלה בה כל עשב". ולפני 100 שנה התחילה לתת קצת את פריה. ולפני 50 שנה הייתה קצת יותר מהממוצע בעולם, וכעת כמעט פי שלושה.

על השפע הזה התנבא יחזקאל לפני 2500 שנה: "וְקָרָאתִי אֶל הַדָּגָן וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ" (יחזקאל ל"ו), ואמר שהוא סימן לטהרתם של ישראל. "כֹּה אָמַר אֲ-דֹנָי אלוקים בְּיוֹם טַהֲרִי אֶתְכֶם מִכֹּל עֲוֹנוֹתֵיכֶם וְהוֹשַׁבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבוֹת: וְהָאָרֶץ הַנְּשַׁמָּה תֵּעָבֵד תַּחַת אֲשֶׁר הָיְתָה שְׁמָמָה לְעֵינֵי כָּל עוֹבֵר".
ארץ החיים, לא אוכלת יושביה
תיקון אמיתי לחטא המרגלים
וצריך לעשות עוד תיקון לחטא המרגלים שאמרו כי ארץ ישראל אוכלת יושביה. והנביא יחזקאל מתנבא כי יתוקנו דבריהם: "כֹּה אָמַר אֲ-דֹנָי אלוקים יַעַן אֹמְרִים לָכֶם אֹכֶלֶת אָדָם אָתְּ וּמְשַׁכֶּלֶת גּוֹיַיִךְ הָיִית: לָכֵן אָדָם לֹא תֹאכְלִי עוֹד וְגוֹיַיִךְ לֹא תְשַׁכְּלִי עוֹד נְאֻם אֲ-דֹנָי אלוקים" (יחזקאל לו). ובמקום זאת היא תיקרא "ארצות החיים".
אובמה מסנגר על ישראל
כשם שבלעם סיפר את שבחו של עם ישראל, כך בדורנו סיפר הנשיא האמריקני לשעבר ברק אובמה על מעלת ארץ ישראל וכתב כי אנשים יורים באנשים, שודדים ורוצחים בארה"ב פי 33 מאשר במדינת ישראל. מסתבר שלמרות מעשי הטרור החוזרים ונשנים מצד האוכלוסייה הפלסטינית, יותר בטוח בארץ ישראל. אובמה הסתמך על נתוני מחקר של הבנק העולמי שלפניכם.

תוחלת חיים ראשונה בעולם
כל זאת מלבד תוחלת החיים בישראל שהיא ראשונה בעולם. ואע"פ שעל פי נתוני ה-OECD, ישראל היא רק מקום שישי בעולם מתוך 193 מדינות, צריך לזכור כי הנתון של ה-OECD מחשיב גם את 20% התושבים הערבים שלהם תוחלת חיים קטנה יותר. אם מחשבים תוחלת חיים ליהודים בארץ ישראל בלבד, היא במקום הראשון בעולם. לקיים מה שנאמר: "לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ" כפשוטו ממש.
הַמַּבִּי"ט – לָאָרֶץ
ב"פתחי תשובה" (אה"ז עה ס"ק ו) הביא תשובה מבעל "מעיל צדקה" (כ"ו) שנשאל על "שלשה חברים שרצו ליסע לארץ ישראל. והבית דין שבעירם רוצים לעכב על ידם שלא ליסע עם בנים הקטנים מחשש סכנה. ושאלו האנשים ההמה אם ימנעו מנסיעה זו או לא. ואם יחושו לגזירת בית דין בזה". והשיב על כך שסכנת דרכים משתנה לפי הזמן. והכלל בזה, כל הסוחרים לא נמנעים מלנסוע – לא נקרא סכנה (המבי"ט ח"ב סי' רי"ו). והבית דין שפסק אחרת - טועה. ו"כשם שאין לחוש בזה לכיבוד אב ואם החמוּר. שזו מצווה מהתורה ולא יכולים ההורים למנוע מהבנים לקיים מצווה מהתורה" כך לא יכול בית דין למנוע מהם לעלות (שו"ת מבי"ט חלק א סימן קלט).
מיליוני תיירים לא טועים
לפי הכלל הזה, אין שום חשש במגורים בארץ ישראל. שהרי בשנת 2018 ביקרו בירושלים 4.8 מיליון תיירים. צמיחה של 32 אחוזים מהשנים 2017-2016, וצמיחה של 37.5 אחוזים לשנת 2018. ואם תיירים יכולים לעלות בלי חשש - ישראל שמצווים על לעלות לארץ על אחת כמה וכמה.
מְעַט מְעַט אֲגָרְשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ
וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה
המרגלים פחדו מהענקים ואמרו: איך נוכל להוריש אותם? כנגד זה מצווה משה רבנו ואומר: "כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי אֵיכָה אוּכַל לְהוֹרִישָׁם: לֹא תִירָא מֵהֶם זָכֹר תִּזְכֹּר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְפַרְעֹה וּלְכָל מִצְרָיִם: הַמַּסֹּת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וְהָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים וְהַיָּד הַחֲזָקָה וְהַזְּרֹעַ הַנְּטוּיָה אֲשֶׁר הוֹצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ כֵּן יַעֲשֶׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְכָל הָעַמִּים אֲשֶׁר אַתָּה יָרֵא מִפְּנֵיהֶם" (דברים ז). זכינו וראינו בארץ ישראל ניסים גלויים, גם במלחמת העצמאות, גם בששת הימים, ואפילו ביום כיפור. המצרים והסורים התחננו בפני הרוסים שילחצו על ישראל שתסיר את האיום מעל דמשק וקהיר. התקיים בנו "וּרְדַפְתֶּם אֶת אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב: וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב" (ויקרא כו).
וְנָשַׁל ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת הַגּוֹיִם הָאֵל מִפָּנֶיךָ
ובכן, לא רק במלחמות האויבים בורחים אלא גם בעיתות שלום. לפי נתוני המינהל האזרחי של יהודה ושומרון, בשנים 2007-1994 עזבו 321,239 פלסטינים, וכך כל שנה בממוצע עוזבים בין 20,000 ל-30,000 ערבים לאירופה ולאמריקה. מפנים את הארץ לטובת עם ישראל שיושב בינתיים בתפוצות. מרצועת עזה בורחים כל שנה כ-50,000 ערבים. לקיים מה שנאמר: "וְנָשַׁל ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת הַגּוֹיִם הָאֵל מִפָּנֶיךָ מְעַט מְעָט לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר פֶּן תִּרְבֶּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה". כמה שיעלו יותר עולים, כן ירדו יותר ערבים מהארץ.


המצב הרוחני בארץ ישראל פי כמה מחו"ל
מונעים עלייה מחשש לירידה
הרב טייכטל הי"ד כותב בספרו "אם הבנים שמחה" (פרק שני / טו) כי המרגלים באו בטענה שיפסידו את המדרגה הרוחנית שרכשו במדבר ועל כן לא רצו לעלות לארץ ישראל. "על כן בקשו שלא ליכנס לארץ ישראל, כי אם להיות נשאר במדבר ללמוד תורה מפי משה רבנו ע"ה, שלא נתנה תורה אלא לאוכלי המן". גם בדורנו יש חוששים שמא הילדים יתקלקלו בארץ ישראל בחינוך לא תורני. וזו טעות שאין כמותה.
אין תורה כתורת ארץ ישראל
במדינת ישראל כל אחד יכול לשלוח לחינוך ממלכתי דתי שהוא כ-20% ממערכת החינוך, ואפשר לשלוח גם לחינוך חרדי שגם הוא כ-20% ממערכות החינוך. והחינוך הדתי והחרדי רק הולך ועולה.
מלבד זאת בשנת תשע"ט היו 159,442 בחורי ישיבות ואברכי כוללים. מ"איגוד מנהלי הישיבות" מוסרים כי בכ-1,200 כוללים הפזורים ברחבי הארץ שוקדים על תלמודם 85,338 אברכים. עלייה של כ-600 אברכים לעומת נתוני אשתקד. 36,620 תלמידים לומדים ב-330 ישיבות קטנות ברחבי הארץ. 37,484 תלמידים לומדים ב-387 ישיבות גדולות ברחבי הארץ. 72 ישיבות ההסדר ועוד ועוד.


אין חכמה כחכמת ארץ ישראל
כדאי לעלות לארץ ישראל גם בגלל החכמה. לפי מספר פרסי הנובל שזכתה בהם מדינת ישראל, מתקיים בנו "אוויר ארץ ישראל מחכים". מדינת ישראל היא מספר 1 בעולם בזוכי פרס נובל לפי כמות תושבים. החכמה הזאת מחכה לעם ישראל שיבוא לארץ ישראל ויתחכם יותר ויותר ממה שהוא בגלות. אל תמנעו את החכמה הזאת מילדיכם.
השואה השקטה
התבוללות בארצות הברית

את ההתבוללות מכנים "שואה שקטה". עד שנת 1970 רק 17% מהיהודים בארצות הברית נישאו בנישואי תערובת, בשנת 1980 המספר כבר זינק ל-40%, כיום הוא עומד על 58%.
מתוך 58% יהודים שנשואים לגויים, רק 20% יעניקו לילדיהם חינוך יהודי כלשהו. לא פלא שרק 35% מיהודי ארה"ב ביקרו בישראל. שמא יאמר אדם: אני לא רפורמי וילדי בטוחים. ובכן, 25% מהאורתודוקסים הפכו לקונסרבטיבים. 30% מהקונסרבטיבים הפכו לרפורמים. 28% מרפורמים הפך לחסרי זהות.
התבוללות בארץ ישראל
אחוז ההתבוללות של יהודים במדינת ישראל הוא 5% לעומת 58% בגלות. המתבוללים בארץ ישראל נישאים לרוב לאנשים שמגדירים את עצמם כישראלים, כשהאב יהודי והאם אינה יהודייה, וגם המשפחות המעורבות הללו מעניקות זהות יהודית לילדיהן.

על פי הנתונים הללו אסור לשום יהודי להישאר במדינה בחו"ל, יחוס כל אחד על חיי ילדיו ונכדיו ויברח כל עוד רוחו בו מארצות העמים. שלא יתקיים בצאצאיו "ויתערבו בגויים וילמדו ממעשיהם" חלילה, ולא יתקיים בהם "ואבדתם בגויים ואכלה אתכם ארץ אויביכם".
יִפְתַּח ה' לְךָ אֶת אוֹצָרוֹ הַטּוֹב
וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה
כשיהושע וכלב בן יפונה אומרים לבני ישראל "טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד", התגובה היא: "וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים". דוד המלך הסביר את חטא המרגלים בכך שלא האמינו כי ארץ ישראל היא חמדה טובה ורחבה. "וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ" (תהילים קו כד). "לפי שכל עצמם להוציא דבה נתכוונו כשם שפריה משונה כך עמה משונה" (רש"י על במדבר יג כג).
לפני שנתיים פגשתי קבוצת צעירים ממקסיקו שלמדו בארץ ישראל ושאלתי אותם למה הם חוזרים למקסיקו, והם השיבו לי: בשביל הפרנסה. אמרתי להם שיש פרנסה בארץ ישראל, ותשובתם הייתה: אין פה פרנסה. הנה, ישראלים רבים מסתובבים בבתי כנסת במקסיקו ומבקשים תרומות לישיבות ולארגוני גמ"ח ומספרים כמה המצב בארץ ישראל קשה.
הייתי צריך באותה שעה לקרוע את בגדי, כי האמת היא ההפך הגמור. התל"ג של מקסיקו בשנת 2018 היה 19,340 דולר, שזה פחות מחצי התל"ג של מדינת ישראל באותה שנה, 39,940 דולר. מאז עלה התל"ג של מדינת ישראל וכולם צופים לה רק צמיחה כלכלית.
וְהִלְוִיתָ גּוֹיִם רַבִּים וְאַתָּה לֹא תִלְוֶה
הנביא אומר כי מי שרוצה להיות עשיר שיבוא לארץ ישראל: "יִפְתַּח ה' לְךָ אֶת אוֹצָרוֹ הַטּוֹב אֶת הַשָּׁמַיִם לָתֵת מְטַר אַרְצְךָ בְּעִתּוֹ וּלְבָרֵךְ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ וְהִלְוִיתָ גּוֹיִם רַבִּים וְאַתָּה לֹא תִלְוֶה" (דברים כ"ח, י"ב). בפברואר 2019 פרסם העיתון "בלומברג" מאמר המשבח את הכלכלה הישראלית. האינפלציה זניחה בשיעור 1.57%, האבטלה ירדה ל- 3.7%. הצמיחה המצטברת הייתה 69%, היציבות הכלכלית של ישראל היא מספר 3 בעולם.
נס כלכלי
בהשוואה למדינות אחרות עולה כי בישראל צמח התל"ג משנת 1950 לשנת 2015 ב־2,400%, בעיראק צמח התוצר לנפש באותה תקופה ב־800%, במצרים ב־640%, בירדן ב־490%, בלבנון ב־340%. גם מול ארה"ב - ישראל בצמיחה הרבה יותר גדולה. מדובר בנס כלכלי שלא קרה בשום אומה בעולם.
מצוות עשה מהתורה בכל רגע
וירשתם אותה וישבתם בה
אין שום תירוצים לשבת בחו"ל. להפך, מצוות יישוב הארץ שקולה כנגד כל המצוות, והאדם מקיים אותה בכל עת, גם כשהוא ישן. מרן הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל היה אומר כי המצווה הראשונה של ילד בר מצווה היא ישיבת ארץ ישראל, כי בכל רגע שאדם נמצא בארץ ישראל הוא מקיים מצוות עשה מהתורה. כך כתב הרמב"ן כי ישיבת ארץ ישראל היא "מצוות עשה לדורות, מתחייב כל אחד ממנו, ואפילו בזמן גלות". כך פסקו גדולי הפוסקים הרי"ף והרמב"ם, הטור והשו"ע, "וכן מבואר מכל הפוסקים ראשונים ואחרונים" (פ"ת אה"ע עה ס"ק ו).
עלייה דוחה שבת
הריב"ש (קא) נשאל האם מותר לעלות בערב שבת על ספינה שידוע כי תשוט גם בשבת, כך שהנוסע יחלל שבת בעל כורחו. האם מוטב שיחכה יומיים ויעלה לארץ ישראל ביום ראשון? ענה הריב"ש כי לא מתעכבים. זו מצווה לעלות לארץ ישראל. כך ציוו חכמים: "לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עובדי כוכבים, ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בארץ ישראל – דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחוצה לארץ – דומה כמי שאין לו אלוה, שנאמר: 'לתת לכם את ארץ כנען להיות לכם לאלקים'" (כתובות קי ע"ב). כן אמרו: כל המהלך ארבע אמות בארץ ישראל – מובטח לו שהוא בן העולם הבא (כתובות קיא ע"א). הרי זה דבר מצווה, לא יחכה ליום ראשון ויפליג גם בערב שבת (שבת יט ע"א) אע"פ שייאלץ לחלל שבת בנסיעה.
מצוות קניית בית בארץ ישראל
בעניין מצוות קניית דירה בארץ ישראל, מרן הרב מרדכי אליהו זצוק"ל היה מזכיר את דברי האבן-עזרא שכתב: "מעלה גדולה יש לארץ ישראל. ומי שיש לו בה חלק, חשוב הוא כחלק עולם הבא" (בראשית ל"ג י"ט. והביאום הרמב"ן, רבינו בחיי וכפתור ופרח י). לכן התירו לקנות בשבת אדמה או בית מנוכרי בארץ ישראל, ואומרים לנוכרי לכתוב ברישום מקרקעין בשבת עצמה. כיוון שגאולת הקרקעות היא חלק ממצוות יישוב הארץ של האדם עצמו. "והיא גם תועלת לכלל ישראל, שלא תשתקע ארץ קדושה ביד טמאים" (ריב"ש שם).
י"ג מידות לעלייה לארץ
על כן בכל תפילת שחרית אנחנו מתחננים ומבקשים 13 פעמים לעלות ולגור בארץ ישראל. אחרי העקידה מתפללים שיתקיים בנו "וְשָׁב ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ. וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ שָׁמָּה: אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם. מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ: וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹקֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ. וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ".
ב"לְעוֹלָם יְהֵא אָדָם" אנו מבקשים: "קַבֵּץ נְפוּצוֹת קֹוֶיךָ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ" ואחר כך "אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם חַי וְקַיָּם עֲשֵֹה עִמָּנוּ חֶסֶד בַּעֲבוּר כְּבוֹד שִׁמְךָ הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא שֶׁנִּקְרָא עָלֵינוּ וְקַיֵּם לָנוּ ה' אֱלֹקֵינוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁהִבְטַחְתָּנוּ עַל יְדֵי צְפַנְיָה חוֹזָךְ כָּאָמוּר בָּעֵת הַהִיא אָבִיא אֶתְכֶם וּבָעֵת קַבְּצִי אֶתְכֶם. כִּי אֶתֵּן אֶתְכֶם לְשֵׁם וְלִתְהִלָּה בְּכֹל עַמֵּי הָאָרֶץ בְּשׁוּבִי אֶת שְׁבוּתֵיכֶם לְעֵינֵיכֶם אָמַר ה".
כן אומרים ב"הודו": "הוֹשִׁיעֵנוּ אֱלֹקֵי יִשְׁעֵנוּ וְקַבְּצֵנוּ וְהַצִּילֵנוּ מִן הַגּוֹיִם", ולפני "ה' מלך" בשינוי קטן: "הוֹשִׁיעֵנוּ ה' אֱלֹקֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹים". בפסוקי דזמרא אומרים: "בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם ה'. נִדְחֵי יִשְֹרָאֵל יְכַנֵּס". בברכת אהבת עולם: "וּשְׁבוֹר עוֹל הַגּוֹיִם מֵעַל צַוָּארֵנוּ וְהוֹלִיכֵנוּ מְהֵרָה קוֹמְמִיּוּת לְאַרְצֵנוּ". בקריאת שמע: "לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם. כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ". בתפילת י"ח: "תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ. וְשָֹא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיּוֹתֵינוּ. וְקַבְּצֵנוּ יַחַד מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ". במודים דרבנן: "וְתֶאֱסוֹף גָּלֻיּוֹתֵינוּ לְחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ".
בתחנון של שני וחמישי שלוש פעמים לפחות: "וְתָשִׁיב שְׁבוּת אָהֳלֵי תָם. פְּתָחָיו רְאֵה כִּי שָׁמֵמוּ". וכן "הוֹשִׁיעֵנוּ ה' אֱלֹקֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהוֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ. לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ" וכן "אָבִינוּ אָב הָרַחְמָן הַרְאֵנוּ אוֹת לְטוֹבָה וְקַבֵּץ נְפוּצוֹתֵינוּ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ".
אחרי שיר של יום מסכמים ואומרים: "הוֹשִׁיעֵנוּ ה' אֱלֹקֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ מִן הַגּוֹיִם לְהוֹדוֹת לְשֵׁם קָדְשֶׁךָ לְהִשְׁתַּבֵּחַ בִּתְהִלָּתֶךָ". את התפילות הללו צריכים לומר בעיקר היושבים בחו"ל. אבל גם אנחנו, שזכינו לשבת בארץ ישראל, צריכים לאומרן מעומק הלב, בשמחה ובדמעות שליש מדין כל ישראל ערבים זה בזה, וככל שיעלו יותר עולים לארץ ישראל – מהר יותר יבוא המשיח ומהר יותר תבוא הגאולה.
בעזרת ה' נזכה לראות כולנו את הנבואה עין בעין. "וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה" (ישעיה פרק לה י). אמן ואמן.

סיפורים
אין תורה כתורת ארץ ישראל
סיפר הרב רפאל יצחק הרקם, ממלבורן שבאוסטרליה: באחד מביקורינו בארץ הקודש, רציתי מאוד ללמוד בישיבה בארץ, אך אבי כבר שילם עבורי על לימודים באוסטרליה. הלכנו לתפילת ותיקין בבית הכנסת של הרב, וכאשר הרב יצא מבית הכנסת, אבי שאל את הרב על לימודים בשבילי בארץ ישראל, שהרי הוא כבר שילם עבור לימודים באוסטרליה. אמר לי הרב: אם כבר שילמת, תסיים את השנה שם ואחר כך תבוא.
כעבור כחצי שנה, בביקור נוסף בארץ, הלכנו שוב להתפלל עם הרב. אחרי התפילה אבי בישר לרב שהלימודים באוסטרליה נגמרו ובאתי ללמוד תורה בארץ. הרב חייך ושמח מאוד וברך אותי: בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין.
הרב התאמץ מאוד שיכניסו אותי לישיבה טובה בארץ, ודיבר עם ראש ישיבה מסוים שיקבל אותי לישיבה ויחזק אותי בלימודי עברית וגמרא, כי לא ידעתי עברית. ראינו שזה מאוד חשוב לו. הוא גם היה אומר לי פעם אחר פעם: דע לך שיש לך זכות גדולה ללמוד תורה בארץ ישראל, מעלת לימוד התורה בארץ ישראל דווקא היא גדולה מאוד. אתה צריך להיות שמח שאתה פה.

נטיעה בשמיטה
סיפר הרב אלחנן בן נון: ביישוב שילה היה מטע של נקטרינות צמוד לגדר של היישוב, אך מחוץ לגדר. השנה הייתה שנת תש"מ, שנת שמיטה. באישורו של הרב זצ"ל שתלנו את הנקטרינות לא על ידי גוי אלא באמצעות סככה שעמדה מספר ימים, לצורך כך. הכל מדין כיבוש הארץ.
בשנת תשמ"ג, כשהרב כבר היה רב ראשי, בא החקלאי שגידל את המטע, משה מושקוביץ מהזורעים, והביא לרב טנא פירות של נטע רבעי. הרב שאל: רגע, נטע רבעי יוצא השנה, אם כך, נטעתם אותם בשנת שמיטה.
משה מושקוביץ הזכיר לו את ההוראה של הרב לנטוע בתוך סככה כדי שלא ישתלטו ערבים על הקרקע. כמה דקות אחר כך, כאשר הרבנית נכנסה לחדר סיפר לה הרב את הסיפור ואמר: תסתכלי, אלו פירות של ארץ ישראל שנעשו בקדושה וטהרה. בירך בורא פרי העץ ואכל.


(מתוך "אביהם של ישראל" כרך ט', שבע"ה יראה אור בקרוב)

תשובה כהלכה
לֶאֱכֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבֹּעַ מִטּוּבָהּ. האם נכון להימנע מלאכול פירות חו"ל מצד הפעולה שלהם על הנפש?
יש בהחלט מקום להעדיף מאוד את פירות ארץ ישראל בשל קדושתם וחשיבותם, וכך היה הגר"מ אליהו זצ"ל מורה להעדיף לקנות פירות ארץ ישראל על פירות חו"ל. שכן פירות אלו חביבים במיוחד, שנעשו בהם המצוות התלויות בארץ, ומעורבת בהם קדושת הארץ. והיה אומר: איך יאכל אדם פירות שבעת המינים מאמריקה, מטורקיה, או מסין, ואחר כך יברך ויאמר: "ברוך אתה ה' וכו' על ארץ חמדה טובה ורחבה שרצית והנחלת לאבותינו לאכול מפריה ולשבוע מטובה"? וכן פסק שאם יש לפני אדם שני סוגי פירות, אחד של ארץ ישראל ואחד של חו"ל, יקדים לברך על פירות של ארץ ישראל, שיש בהם כאמור מעלה יתירה. לראיה, הביא דברי הב"ח (או"ח סי' ר"ח) שכתב "הלא קדושת הארץ הנשפעת בה מקדושת הארץ העליונה, היא נשפעת גם בפירותיה שיונקים מקדושת השכינה השוכנת בקרב הארץ... ועל כן ניחא שאנו מכניסין בברכה זו 'ונאכל מפריה ונשבע מטובה'. כי באכילת פירותיה אנו ניזונים מקדושת השכינה ומטהרתה ונשבע מטובתה". אבל אין בפירות חו"ל חשש טומאה.





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il