- פרשת שבוע ותנ"ך
- משפטים
ערך הדין והמשפט התורי הוא גדול מאוד, באשר רק הוא קובע על התורה את החותם המיוחד שהיא תורת חיים, כלומר, שצריך שתהיה התורה מתייחסת אל החיים המעשיים בתור מאירה לנתיבות החיים ולא רק להכירה בתור חוכמה נאצלה לבדה…(עין איה שבת י.)
שמא יאמר אדם, 'בוודאי הדברים נכונים, אך טוב לי לעסוק בעיון המופשט מאשר בענייני הציבור המייגעים ופעמים שיש בהם דברים שאין רוח חכמים נוחה', על זה משיב המדרש:
"ואלה המשפטים- זה שאמר הכתוב 'מלך במשפט יעמיד ארץ ואיש תרומות יהרסנה' אם משים אדם את עצמו כתרומה הזו שמושלכת בזוויות הארץ ואומר מה לי בטורח הציבור? מה לי בדיניהם? מה לי לשמוע קולם? שלום עלייך נפשי, הרי זה מחריב את העולם, הוי 'ואיש תרומות יהרסנה'. מעשה ברב אסי שהיה מסתלק מן העולם, נכנס בן אחותו אצלו, מצאו בוכה, אמר לו רבי מפני מה אתה בוכה? יש תורה שלא למדת ולימדת? הרי תלמידך יושבים לפניך. יש גמילות חסדים שלא עשית? ועל כל מידות שהיו בך היית מתרחק מן הדיינין ולא נתת רשות על עצמך להתמנות על צרכי ציבור. אמר לו בני על זה אני בוכה, שמה אתן דין וחשבון על שהייתי יכול לעשות דיניהם של ישראל. הוי 'ואיש תרומות יהרסנה "(שמות רבה).
על תלמידי החכמים מוטל לעסוק בדיניהם של ישראל בכל רובדי החיים וזהו העמדת העולם, השותפות עם בורא עולם 'בהעמדת ארץ' התחמקות ממשא העם גורמת הפך מבניין העולם. יה"ר שנזכה להיות ראויים להורות ולדון לאמיתה של תורה ולא תצא תקלה תחת ידינו, ותאיר התורה בכל מרחבי ארץ.
הרב משה בר ציון
רב ביישוב בית אל
בין צדיק לחסיד וסוד המחשבה
פרק י"ד פסקה לז' - לח'
כ"ח אדר א' תשפ"ד
אהבת האדם לבריאה
פרק י"ב פסקאות ד -ו
כ"ה תמוז תשפ"ג
התעלות וגאולת האדם כמפתח לגאולת העולם
פרק יא פסקה ד
כ' סיון תשפ"ג
הכל בראש!!
פרק י"ד פסקה י"ג1 - ט"ו
ב' שבט תשפ"ד
איך נראית נקמה יהודית?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
איך עושים קידוש?
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
לקום מהתחתית של התחתית
ראיית המבט השלם
חידוש כוחות העולם
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
האם מותר לפנות למקובלים?