- פרשת שבוע ותנ"ך
- חקת
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ציפורה בת דוד
טהרה וחינוך
חוקה - ללא טעם; הטומאה היא חיצונית, הטהרה באה ממקורות פנימיים; אחדותם של ישראל היא פנימית; חוקת הפרה הפנימית מטהרת; הדור החדש מגלה דברים חשובים שלא נתגלו לדורות קודמים; משה מוכיח את העם בלשון יוונית דווקא.
"זאת חוקת התורה. . . ויקחו אליך פרה אדומה". לשון 'חוקה' בא ללמדנו לקיים את המצווה מצד המצווה ללא טעם, ולא על עצמו בא ללמד אלא על התורה כולה - כולה חוקה (וכפי שמבואר ברמב"ם סוף הלכות מעילה). גם הכתוב: 'זאת התורה אדם כי ימות באוהל' - 'אין דברי תורה מתקיימים אלא במי שממית עצמו עליה', על אף שנכתבה כאן בפרשת פרה, נוגעת היא לכל התורה כולה, אלא שנכתבה כאן. יסודה של טהרה הוא עניין פנימי. מובא בשמו של הרבי מקוצק, מדוע טהור שנגע בטמא הטהור נטמא, למה לא להיפך, שהטמא יטהר, וביאר כי הטהרה אינה מתבטאת בחיצוניות, אלא היא עניין פנימי עמוק. לעומת הטומאה שהוא עניין חיצוני, ובמגע שהוא עניין חיצוני גוברת הטומאה על הטהרה. ועל כן בזמן עלייה לרגל היו כל ישראל שעלו לרגל בדרגת טהרה, מפני שירושלים מאחדת ומחברת את כולם, ויש חיבור בפנימיותם של ישראל, כמבואר במסכת חגיגה: 'העיר שחוברה לה יחדיו - שעושה כל ישראל חברים'.
יסודה של פרה אדומה היא טהרה - ה'חוקה' ללא הטעם, 'לעשות' זה מעשה פרה (יומא ג'.) בטבעיותה, כמות שהיא, קבלת העול שבה, היא היא המטהרת. 'חוקה חקקתי - ואין לך רשות להרהר אחריה'. בהמשך הפרשה הרהרו בני ישראל אחר משה. 'שמעו נא המורים' ופרש"י: 'סרבנים', לשון יווני שוטים - מורים את מוריהם' עכ"ל. מדוע משה דיבר אליהם בלשון יווני, וכי לא יכל לומר להם בלשון פשוטה? חז"ל לימדונו כאן יסוד גדול בחינוך.חינוך של תורה הוא נמשך מאבותיו, ממעמד הר סיני ואילך, ועל כן אנו מטים אוזן למה שיאמרו הגדולים מאיתנו. לעומת זאת חכמת יוון היא חכמת הטבע, היא הולכת ומתפתחת במשך השנים, ועל כן הדור החדש מגלה דברים חשובים שלא נתגלו לדורות קודמים . משה רבנו בעצם ביטויו שמעו נא המורים, לשון יווני, בא להוכיחם כי דרכם הנחפזת להדריך ולהורות למשה רבנו איך להנהיגם, הרי זו דרך יוונית, לא דרך הדבוקה בתורת אמת, ולכך הקפיד משה להשתמש אך הפעם בלשון יוון 'המורים'. נזכה בעז"ה לילך בדרך התורה הצרופה, ולא להיות מאלו המורים את מוריהם. 'חוקה חקקתי ואין לך רש
יסודה של פרה אדומה היא טהרה - ה'חוקה' ללא הטעם, 'לעשות' זה מעשה פרה (יומא ג'.) בטבעיותה, כמות שהיא, קבלת העול שבה, היא היא המטהרת. 'חוקה חקקתי - ואין לך רשות להרהר אחריה'. בהמשך הפרשה הרהרו בני ישראל אחר משה. 'שמעו נא המורים' ופרש"י: 'סרבנים', לשון יווני שוטים - מורים את מוריהם' עכ"ל. מדוע משה דיבר אליהם בלשון יווני, וכי לא יכל לומר להם בלשון פשוטה? חז"ל לימדונו כאן יסוד גדול בחינוך.חינוך של תורה הוא נמשך מאבותיו, ממעמד הר סיני ואילך, ועל כן אנו מטים אוזן למה שיאמרו הגדולים מאיתנו. לעומת זאת חכמת יוון היא חכמת הטבע, היא הולכת ומתפתחת במשך השנים, ועל כן הדור החדש מגלה דברים חשובים שלא נתגלו לדורות קודמים . משה רבנו בעצם ביטויו שמעו נא המורים, לשון יווני, בא להוכיחם כי דרכם הנחפזת להדריך ולהורות למשה רבנו איך להנהיגם, הרי זו דרך יוונית, לא דרך הדבוקה בתורת אמת, ולכך הקפיד משה להשתמש אך הפעם בלשון יוון 'המורים'. נזכה בעז"ה לילך בדרך התורה הצרופה, ולא להיות מאלו המורים את מוריהם. 'חוקה חקקתי ואין לך רש

על תוך(ן) וחיצוניות
הרב יוסף כרמל | תמוז תשפ"ג
וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה - פרה אדומה בימינו
קול צופייך פרשת חוקת תשפ"ב
הרב שמואל אליהו | כ"ז סיון תשפ"ב
גם ל'בערך' יש ערך!
הרב נתנאל יוסיפון | תמוז תשפ"א
חטא מי מריבה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תמוז התשס"ו

הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
ראש ישיבת מרכז הרב, הרב הראשי לישראל לשעבר. ממנהיגי הציונות הדתית.

דיני היזקים הנלמדים בהצד השווה
תש"ע

פנחס זה אליהו
טז תמוז תשס"ז

דין וכפייה בזמן הזה
תורה ומלכות
מתוך כנס יום ירושלים התשס"ה - בישיבת מרכז הרב
ערב יום ירושלים התשס"ה
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה המשמעות הנחת תפילין?
קילוף פירות וירקות בשבת
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
הקשר אל ה' – תפילה
איך ללמוד גמרא?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הלכות יום טוב שחל במוצאי שבת
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
האם מותר לפנות למקובלים?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה

תפילה לשלום החיילים החטופים
רבנים שונים | אב התשס"ו

תפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל
הסידור המהיר

וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּון בְּרִנָּה
הרב שמואל אליהו | סיון תשע"ד
תשובה שמתקנת את כל העוונות
פרק י"ד פסקה א'-ב'
הרב משה בר ציון | י"א כסלו תשפ"ד

אַדְמוֹנִי! זה טוב?
חלק ב'
הרב יוסף כרמל | כסליו תשפ"ד
יעקב- בחיר האבות | לוז עיר האמת
שיחת מוצ"ש פרשת ויצא תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב כסלו תשפ"ד
