- שבת ומועדים
- ענינו של ראש השנה
- ספריה
- ראש השנה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' מאיר ב"ר יחזקאל שרגא זצ"ל
4144
ישנן אומות גדולות וחזקות הצועדות בצעדי און ואוי לו למי שיעמד בדרכם - כמעלות בית מרון. ויש המרגישים שאינם אלא כדור משחק בידי הגדולים - כבני אמרנא. אכן, למעשה, "למשפטיך עמדו היום כי הכל עבדיך" (תהילים קיט, צא). כולם עושים בדיוק כאשר הוטל עליהם, למרות שמדמים שעושים מה שהם רוצים, לאמתו של דבר אינם אלא רוצים מה שהם צריכים לרצות. גם הפרט בחייו וגם האומות.
ראינו כיצד נתקיים באותו רשע בימינו "משגיא לגויים" וראינו גם כיצד נתקיים בו "ויאבדם" (איוב יב, כג). גם היום ההתרוצצות הזאת בקצה המזרח הרחוק, האם רק רצון חפשי פועל כאן? מה דוחף את האנושות לפי הפחת - רק מפני ש"הכל עבדיך".
אולם, מאידך, אנו אומרים: "אם כבנים אם כעבדים". לזה גופא יעמיד למשפט כיצד להתיחס, איזה דין לקבל - אם דין בנים, אם דין עבדים. וכיצד זוכים להיות "כבנים"? בזה שמוכנים להיות כעבדים, בזה שיודעים "שהכל עבדיך", בזה שיודעים להאמין חזק ולבטח חזק, ובזה שיודעים לכוון את חיי היום יום לפי האמונה הזאת והבטחון הזה, זה עצמו הופך את האדם להיות בן במקום עבד.
זאת היא המדרגה של חיילות של בי"ד. אכן, גם הם נשמעים ומוכרחים להשמע, אבל מלכות בית דוד צריכה את חייליה ומתקיימת על חייליה לא פחות ממה שהחיילים צריכם לה.
"יבחר לנו את נחלתנו" (תהילים מז, ט). אימתי? בזמן ש"אלקים ישב על כסא קדשו" (שם). ואימתי? בזמן ש"יעלו מושיעים בהר ציון" (עובדיה א, כא). אנו מצווים להמליך את מלכות ה' בעולם, אנו מצווים להושיב את ה' על כסא קדשו ואז, ורק אז, ורק עי"ז - "יבחר לנו את נחלתנו". לא נחלה מבוהלת ולא נחלה חטופה, אלא נחלה נבחרת, חסונה ושמורה אשר לא יחמוד איש אותה, אשר כל רואה יכירה כי נחלת ישראל היא, נחלת בני אל-חי. נכוון את תפילותינו בשעת התעוררות זאת שנהיה כבני מרון מסוג השלישי, שיתקדש על ידינו שמו של מלך מלכי המלכים בעולם, שישב ה' על כסא קדשו.
(מכת"י)
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
למה ללמוד גמרא?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
האם מותר לפנות למקובלים?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
סוד ההתחדשות של יצחק
למה לשמור על הקדושה?
איך ללמוד אמונה?
איך מתכוננים לקבלת התורה?
איך לומדים גמרא?