בית המדרש

  • מדורים
  • קול צופיך - הרב שמואל אליהו
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
14 דק' קריאה 60 דק' צפיה
עיקר בין המצרים – לעורר את הרצון
אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ
בתשעה באב הראשון בכינו כי לא רצינו לעלות לארץ ישראל. פחדנו מהמלחמה עם הכנענים. פחדנו מהענקים. לא רצינו להתאמץ, חשבנו שנוכל להישאר במצבנו כל הימים בלי להתקדם. והבכייה הזאת הפכה להיות בכייה לדורות.
התיקון לדורות יהיה כשנרצה לשנות, כשנרצה לצאת מהגלות. כשנרצה לעלות ולהתקדם. אם הכלה לא תרצה חתונה, אין לחתונה ערך. "הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ" (שיר השירים פרק ב ז). רק כאשר הכלה תחפץ – תוכל להתרחש הגאולה.

לבכות בכייה ממש על חורבן הבית
השינוי מתחיל בהבנה שכדאי להיות בן חורין. שכדאי להיות עם. שכדאי כי תהיה לנו מדינה. שאנחנו יכולים, שנאמין כי ה' תמיד מלווה אותנו, שהוא אוהב אותנו, שההבטחות שלו מתגשמות. כשמבינים את המשמעות והגודל של ירושלים לא חושבים על הקשיים. לא חושבים על החצילים והקישואים, לא מעלים על דעתנו לחזור למצרים בגלל הדגים הטעימים שהיו שם.
לכן כותב האר"י כי בימים הללו צריכים בכל חצות היום " לבכות בכייה ממש על חורבן הבית". לבכות כשעם ישראל לא מאמין בעצמו ולא ממלא את תפקידו. כשעם ישראל מפורד ומפוזר בין העמים והם עושקים אותו. כשהוא לא מקיים את הייעוד של "ונברכו בך כל משפחות האדמה".

צינור השפע לישראל ולעולם
אי אפשר לבכות על חורבן הבית אם לא מבינים שהוא צינור השפע של העולם. בוכים עליו רק כשמבינים שהוא המקום שיבואו אליו כל העמים ללמוד איך זונחים את האלימות והרוע; איך זונחים את המלחמות ובוחרים בשלום; איך עושים צדק ומשפט; איך מביאים ברכה ולא קללה; חיים ולא מוות; אהבה ולא שנאה; שלום ולא מלחמה.

נֵלְכָה עִמָּכֶם כִּי שָׁמַעְנוּ אֱלֹהִים עִמָּכֶם
תפקיד כל אחד ואחד מישראל הוא להיות מורה ומדריך במקום הגדול והקדוש הזה. "וּבָאוּ עַמִּים רַבִּים וְגוֹיִם עֲצוּמִים לְבַקֵּשׁ אֶת ה' צְבָאוֹת בִּירוּשָׁלִָם וּלְחַלּוֹת אֶת פְּנֵי ה'". תפקיד כל יהודי להיות המסביר לכל אנשי אומות העולם את דבר ה' בשליחותו של בעל הבית. "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת בַּיָּמִים הָהֵמָּה אֲשֶׁר יַחֲזִיקוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִכֹּל לְשֹׁנוֹת הַגּוֹיִם וְהֶחֱזִיקוּ בִּכְנַף אִישׁ יְהוּדִי לֵאמֹר נֵלְכָה עִמָּכֶם כִּי שָׁמַעְנוּ אֱלֹהִים עִמָּכֶם" (זכריה ח כב).

בית שממלא את כל בית ישראל בקדושה גדולה
לשם כך אנחנו צריכים להתמלא ברוח קדושה וטהרה, וזה הוא התפקיד הראשון של בית המקדש, להביא את השכינה לתוכנו. "ושכנתי בתוך עמי ישראל". כך אנחנו נבנים ומתעצמים לקראת התפקיד הגדול שלנו. כך באה אלינו הברכה הגדולה של ה' יתברך מהסולם שמוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, סולם שמלאכי אלוהים עולים ויורדים בו כדי להעלות את התפילות ולהוריד את הברכות. סולם שבא במקום המחיצה שהפסיקה בין ישראל לאביהם שבשמים בתקופת הגלות.

ודבר זה עושה תועלת גדולה בנפש האדם
כשמבינים את המשמעות של בית המקדש, בוכים בכייה של ממש בגלל חורבנו, "ודבר זה עושה תועלת גדולה בנפש האדם". כשהאדם מבין את ערכו הגדול של עם ישראל שלא בא לידי מימוש - הוא כואב. כשמבינים את האוצרות הגדולים שגנוזים אלפי שנים בבית המקדש כואבים על ההפסד. כשבוכים ממתקיים בנו "שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ, שִׂישׂוּ אִתָּהּ מָשׂוֹשׂ כָּל הַמִּתְאַבְּלִים עָלֶיהָ" (ישעיה סו י).

כל הפרעות והשמדות בגלות – בגלל שלא מתפללים על הגאולה
שֶׁאֵין מִתְאַבְּלִין עַל יְרוּשָׁלַיִם כָּרָאוּי - דַּי בּוֹ לְהַאֲרִיךְ גָּלוּתֵנוּ
הרצון לגאולה הוא עיקר העיקרים. כשלא רוצים גאולה – מחזירים את חטא המרגלים, החטא הנורא מכולם. כשיהודים מרגישים כי אמריקה היא הבית שלהם ולא מרגישים כמיהה גדולה לארץ ישראל – זה חטא המרגלים. ועל חטא המרגלים קיבלנו את העונש הגדול מכולם.
כך כותב היעב"ץ, שחי בגרמניה לפני כ-300 שנה. "וְכָאן מָקוֹם שֶׁרָאוּי לְהַרְחִיב בּוֹ אֶת הַדִּבּוּר: אִלְמָלֵא לֹא הָיָה בְּיָדֵינוּ אֶלָּא עָוֹן זֶה, שֶׁאֵין מִתְאַבְּלִין עַל יְרוּשָׁלַיִם כָּרָאוּי - דַּי בּוֹ לְהַאֲרִיךְ גָּלוּתֵנוּ. וְהוּא בְּעֵינֵי הַסִּבָּה הַקְּרוֹבָה בְּיוֹתֵר, הַגְּלוּיָה, הָעֲצוּמָה וְהַחֲזָקָה לְכָל הַהַשְׁמָדוֹת הַמֻּפְלָגוֹת הַגְּדוֹלוֹת וְהַנּוֹרָאוֹת וְהַמַּבְהִילוֹת אֶת הָרַעֲיוֹן, אֲשֶׁר מְצָאוּנוּ בַּגָּלוּת בְּכָל מְקוֹמוֹת פִּזּוּרֵינוּ. עַל צַוָּארֵנוּ נִרְדַּפְנוּ, לֹא הֻנַּח לָנוּ לְהַרְגִּיעַ בַּגּוֹיִים - לְפִי שֶׁיָּצָא הָאֵבֶל הַלָּז מִלִּבֵּנוּ. בִּהְיוֹתֵנוּ שׁוֹקְטִים בָּאָרֶץ לֹא לָנוּ, שָׁכַחְנוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם וְלֹא עָלְתָה עַל לִבֵּנוּ וְכוּ'" (דיני ת"ב חלון ו שלכת).
אנו נזכרים בדבריו המבהילים של היעב"ץ במיוחד כשאנחנו זוכרים את הפרעות והאנטישמיות שהייתה בגרמניה תמיד. עליהם כותב היעב"ץ כי הן באו עלינו כאשר שכחנו את ירושלים, שכחנו את תפקידנו, שכחנו את הגאולה.

יחשוב כי ברלין היא ירושלים – רוח סועה וסער יעקור אותו מגזעו
בלשון זה כותב הרה"ג שמחה כהן מדווינסק זצוק"ל על אלה שחשבו כי התבוללות היא פתרון לאנטישמיות. הוא טען כי אין לך דבר שמביא כליה על ישראל כמו התבוללות, בין אם היא התבוללות של חתונות עם נכרים, בין אם היא בניסיון להידמות לעמי אירופה.
אין לך סכנה גדולה לעם ישראל כמו שכחת ירושלים ושכחת השפה העברית. "והישראלי בכלל ישכח מחצבתו ויחשב לאזרח רענן, יעזוב לימודי דתו, ללמדו לשונות לא לו, יליף ממקלקלתא ולא יליף מתקנתא (ע' ירושלמי מועד קטן ב-ב), יחשוב כי ברלין היא ירושלים וכו'" השכחה הזו עלולה להביא לו אסון גדול. "אז יבוא רוח סועה וסער יעקור אותו מגזעו" (אור שמח בספר משך חכמה ויקרא כו מד).
האור שמח ניבא ולא ידע מה ניבא. הוא כתב את הדברים הללו כמה שנים לפני השואה שהוכיחה כי התבוללות לא פותרת את הבעיה היהודית, להפך, היא מחריפה אותה. במקום שבו יהודים קראו לעצמם "גרמנים בני דת משה" צמחה התנועה הנאצית. במקום הזה צמחה האנטישמיות והרימה ראש לממדים מפלצתיים. שם הוצתה האש ששרפה שליש מעם ישראל על המוקד.

מאוהבים בשיעבוד
התאהבות ספוגה בדם
יש מתפלאים איך יהודים יכולים להתאהב כל כך במדינות שרדפו אותם כל כך. מדינות שאדמתן ספוגה בדם יהודים. מדינות שרדפו את היהודים ורצחו אותם באכזריות. איך יכולים לחשוב כי גרמניה היא מדינתם. אבל צריך לזכור כי דבר זה היה גם במצרים, שגם אותה יהודים אהבו, עד כמה שזה נשמע מופרך.

היופי הגדול של הגלות
חכמינו אמרו שפרעה שיעבד את עם ישראל בפה רך, במילים משכנעות. הוא הצליח לשכנע את העבדים שעבדו בפרך כי הם נמצאים במקום הכי טוב בעולם. כך מספרים בני ישראל לעצמם כי החיים במצרים היו בסך הכל טובים מאוד. "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים" (במדבר יא ה). כך רואים דתן ואבירם את מצרים באור יקרות וקוראים לה "ארץ זבת חלב ודבש" (במדבר טז יג).

הכת הגדולה בעולם
מי שרוצה להבין איך העבדים שעבדו בפרך מדברים בשפה כזו יסתכל על אנשים ששבויים בכתות בעולם. הם יכולים להיות האנשים הכי חכמים והכי אינטליגנטים, אבל כשהם שבויים בכת הם משועבדים למנהיג הכת ולא מצליחים לראות מאומה. הם משוכנעים שהמנהיג שלהם הוא בעל כוחות-על נשגבים ועל כן ייתנו לו את כל רכושם, לפעמים גם את גופם ואפילו את ילדיהם.
כך היו דתן ואבירם משועבדים נפשית לפרעה ולמצרים, כך התגעגעו בני ישראל למצרים וציירו אותה בצבעים כל כך ורודים ויפים. כך מצליחים המרגלים לשכנע את ישראל לחזור למצרים ולא לעלות לארץ ישראל אחרי משה.

קים אל-סונג כפרעה
מי שרוצה להבין איך היה נראה משעבד כמו פרעה יסתכל על קים איל-סונג ששולט על 27 מיליון אנשים בדרום קוריאה. מיליוני מעריצים שסוגדים לו יום יום. פסליו הענקיים מלאים את כל המדינה. מי שלא סוגד לו - מושלך למחנות כפייה קשים. המלך הזה חי חיי פאר והעם שלו חי בתת תזונה, ועם כל זה הם מעריצים אותו ומאמינים שהם נמצאים בגן עדן על אדמות.
בלי ההסבר הזה אי אפשר להבין איך המיליונים הללו מסכימים שיתעמר בהם ובעם שלהם. הם שבויים, והיציאה מהשבי הזה היא המלאכה הכי קשה. סובלים מתת תזונה ולא מצליחים להבין כי הוא האשם. לא מצליחים להשתחרר בנפשם מהשיעבוד הרוחני לדיקטטור העריץ. מה שרואים שם – היה במצרים גם אחרי שכבר יצאו וראו את החופש בעיניהם.

רשע נורא מצופה ביהלומים נוצצות
השיעבוד לרוע לא נגמר ביציאת מצרים. אחרי הכניסה לארץ משעבד עם ישראל את עצמו מחדש לאלילים של העמים סביבותיו. הם מסתנוורים מהשילוב של יופי אלילי, הכסף והזהב עם המוזיקה השמיימית וריח הקטורת. נסחפים אחרי האלילות הזאת ומתמכרים לרשעות ולאכזריות. "כִּי גַם אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנֹתֵיהֶם יִשְׂרְפוּ בָאֵשׁ לֵאלֹהֵיהֶם" (דברים יב לא).
על זה אומר הנביא הושע "וְשַׁחֲטָה שֵׂטִים הֶעְמִיקוּ וַאֲנִי מוּסָר לְכֻלָּם". "אמר רבי יוחנן: אמר הקדוש ברוך הוא: הם העמיקו משלי אני אמרתי כל שאינו עולה לרגל עובר בעשה והם אמרו כל העולה לרגל ידקר בחרב". הם שונאים את דבר ה' כי הוא כופה עליהם דברים שלא נוחים להם, והולכים למקום שכופים עליהם הרבה יותר דברים קשים.

בית עבדים – ברית המועצות
כשהייתי צעיר הראה לי אבא הרב זצוק"ל את הפירוש הזה על ברית המועצות. ברית של 15 מדינות שחברו למעצמה עולמית ענקית שדיכאה ושיעבדה את כל תושבי המדינות הללו. אוכל במידה מספקת לא היה להם, אבל הם העריצו את המנהיג הגדול מכולם, מנהיג העל – סטאלין.
הם חרתו על דגלם את כל הערכים היפים והנעלים בעולם. הם דיברו על אמת, על שוויון, צדק ואחווה עולמית. שלום עולמי וכלכלה מודרנית. את כל הערכים הללו הם שיווקו לעולם עם תרבות חדשה שכופרת במציאות של אלוקים, ושמה את סטלין במרכז.
אנשים נסחפו אחריהם לא רק במדינות הללו שכלאו את תושביהם ולא נתנו להם לצאת. אנשים העריצו אותם גם במדינות החופשיות. כך הייתה בישראל מפלגה קומוניסטית שהעריצה את סטלין למרות רשעותו הרבה. הם ראו בו שמש העמים.
אמרו על סטלין שהוא היה אחד מרוצחי ההמונים הגדולים בהיסטוריה. אומדן מספר קורבנותיו נע בין 11 ל-40 מיליון. הוא הגלה לסיביר עשרות אלפי אנשים שנחשדו על ידו, ושם הם מתו מקור מקפיא תוך חודשים ספורים. את הכול הוא עשה בשם האחווה והשלום. שבעים שנה האמינו בו מאות מיליוני אנשים עד שהתפקחו וזרקו את כל המשטר המדכא הזה מעליהם.

מלכי בית דוד בדור החורבן
מנשה – מילא את ירושלים בדם מפה אל פה
רק כך אפשר להבין איך מנשה שלט חמישים וחמש שנים על ישראל. באמת לא היה מלך שהצליח לזכות באהדת עם ישראל יותר שנים ממנו. אחריו שלט בנו אמון שהמשיך את דרכו ואחרי שנתיים נרצח "וַיִּקְשְׁרוּ עַבְדֵי אָמוֹן עָלָיו וַיָּמִיתוּ אֶת הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ" (מלכים ב כא). מנשה לא נרצח למרות שנאמר עליו " וְגַם דָּם נָקִי שָׁפַךְ מְנַשֶּׁה הַרְבֵּה מְאֹד עַד אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת יְרוּשָׁלַם פֶּה לָפֶה לְבַד מֵחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יְהוּדָה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה'" (מלכים ב כא טז). אנשים העריצו אותו כמו שהעריצו את כל העריצים שהיו בהיסטוריה.

אך לא שב ה' מחרון אפו – בגלל מנשה
יאשיהו בנו של מנשה חזר בתשובה והחזיר את כל עם ישראל בתשובה אחריו. שלושים ואחת שנים הוא מולך "וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' וַיֵּלֶךְ בְּכָל דֶּרֶךְ דָּוִד אָבִיו וְלֹא סָר יָמִין וּשְׂמֹאול". " וְאֶת מַרְכְּבוֹת הַשֶּׁמֶשׁ שָׂרַף בָּאֵשׁ: וְאֶת הַמִּזְבְּחוֹת אֲשֶׁר עַל הַגָּג עֲלִיַּת אָחָז אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי יְהוּדָה וְאֶת הַמִּזְבְּחוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית ה' נָתַץ הַמֶּלֶךְ וַיָּרָץ מִשָּׁם וְהִשְׁלִיךְ אֶת עֲפָרָם אֶל נַחַל קִדְרוֹן" (מלכים ב, פרק כג). כל זה לא באמת עוזר לעם ישראל, " אַךְ לֹא שָׁב ה' מֵחֲרוֹן אַפּוֹ הַגָּדוֹל אֲשֶׁר חָרָה אַפּוֹ בִּיהוּדָה עַל כָּל הַכְּעָסִים אֲשֶׁר הִכְעִיסוֹ מְנַשֶּׁה". ולמה לא שב אפו, הלא יש תשובה ולא יומתו אבות על בנים?

משועבדים בסתר ליבם
על שאלה זו עונה ישעיהו הנביא (נז ח) ואומר "וְאַחַר הַדֶּלֶת וְהַמְּזוּזָה שַׂמְתְּ זִכְרוֹנֵךְ". מסבירים חכמינו כי בימי חזקיהו המלך ויאשיהו נכדו אנשים עבדו את ה' כלפי חוץ, אבל החביאו בתוך הבית את עבודת האלילים אחרי הדלת והמזוזה. כשבאו החיילים של חזקיהו ושל יאשיהו לבדוק שאין עבודה זרה בבתים, פתחו בעלי הבית את הדלת ומאחוריה היו מוסתרים האלילים. כך הסתיר העם את האלילים שלו ועבד להם בסתר, וכשחלפו הימים של חזקיהו ויאשיהו חזר העם לסורו, להעריץ את תועבות מנשה שמילא את ירושלים בדמים.

צאצאיו ממשיכים את דרכו הרעה
כמו מנשה כך היו שלושת צאצאיו. הראשון היה יהואחז בן יאשיהו נכד מנשה. הוא מלך שלושה חודשים עד שפרעה נכה כולא אותו במצרים וממליך את אחיו יהויקים. יהויקים מולך 11 שנים עד שבא נבוכדנצר ומגלה אותו בבבל. אחריו מולך האח השלישי צדקיהו 11 שנים שבסופן נחרב הבית הראשון. כדאי להבין את החטא שלהם ואת העונש שהם קיבלו כדי שנלמד ונדע איך לא נכשלים בעוון שלהם.

וְאָמַרְתָּ מָה אִמְּךָ לְבִיָּא - וַיִּלְמַד לִטְרָף טֶרֶף, אָדָם אָכָל
על שלושת המנהיגים הללו אומר ה' ליחזקאל "וְאַתָּה שָׂא קִינָה אֶל נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל". על יהואחז שנכלא במצרים ממשיל יחזקאל את המשל הזה "וְאָמַרְתָּ מָה אִמְּךָ לְבִיָּא בֵּין אֲרָיוֹת רָבָצָה בְּתוֹךְ כְּפִרִים רִבְּתָה גוּרֶיהָ: וַתַּעַל אֶחָד מִגֻּרֶיהָ כְּפִיר הָיָה וַיִּלְמַד לִטְרָף טֶרֶף אָדָם אָכָל". יהואחז היה יכול להיות גור אריה יהודה. להיות מנהיג חיובי כמו אביו יאשיהו וחזקיהו. היה יכול להמשיך את דרכם של דוד ושלמה שהיו אבותיו הראשונים.
במקום כל זאת בוחר יהואחז לחיות כמו חיית טרף כמו שטרף מנשה. הגויים שרואים את המלך הזה מתחיל לטרוף בני אדם מבינים את גודל סכנה. הם מבינים כי ישראל הם עזין שבאומות, אם לא הייתה להם תורה הם היו טורפים את כל העולם (ביצה כה ע"ב). כדי שיהואחז לא ימשיך לטרוף בא פרעה נכה בחיל גדול, מנצח אותו ושם בכלוב. "וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו גּוֹיִם בְּשַׁחְתָּם נִתְפַּשׂ וַיְבִאֻהוּ בַחַחִים אֶל אֶרֶץ מִצְרָיִם".

וַתֵּשַׁם אֶרֶץ וּמְלֹאָהּ מִקּוֹל שַׁאֲגָתוֹ
אחריו בא יהויקים שמחריב הרבה יותר. כך מתאר יחזקאל במשל את הלביאה שגידלה גורי אריות "וַתֵּרֶא כִּי נוֹחֲלָה אָבְדָה תִּקְוָתָהּ וַתִּקַּח אֶחָד מִגֻּרֶיהָ כְּפִיר שָׂמָתְהוּ: וַיִּתְהַלֵּךְ בְּתוֹךְ אֲרָיוֹת כְּפִיר הָיָה וַיִּלְמַד לִטְרָף טֶרֶף אָדָם אָכָל". הוא מתלהב מכוחו, טורף אנשים ומחריב ערים שלמות. "וַיֵּדַע אַלְמְנוֹתָיו וְעָרֵיהֶם הֶחֱרִיב וַתֵּשַׁם אֶרֶץ וּמְלֹאָהּ מִקּוֹל שַׁאֲגָתוֹ". כדי שלא יחריב גם הוא את כל העולם גם אותו שמים בסוגר בכלוב "וַיִּתְּנוּ עָלָיו גּוֹיִם סָבִיב מִמְּדִינוֹת וַיִּפְרְשׂוּ עָלָיו רִשְׁתָּם בְּשַׁחְתָּם נִתְפָּשׂ: וַיִּתְּנֻהוּ בַסּוּגַר בַּחַחִים וַיְבִאֻהוּ אֶל מֶלֶךְ בָּבֶל יְבִאֻהוּ בַּמְּצָדוֹת לְמַעַן לֹא יִשָּׁמַע קוֹלוֹ עוֹד אֶל הָרֵי יִשְׂרָאֵל" (יחזקאל יט). על הכאב הזה בוכה יחזקאל ואומר: לא היה יותר טוב אילו הייתם ממשיכים את דרכו של דוד המלך?

ענוותנותו של צדקיה המלך החריבה את ביתנו
היה בידו למחות ולא מחה
אחריהם בא המלך צדקיהו בן יאשיהו הצדיק. צדקיהו ה"צדיק" מרשה לכל שריו המושחתים לנהל את ישראל והם מוליכים אותה לאבדון (סנהדרין קג ע"א, שבת נד ע"ב). צדקיהו רואה מה שקרה לשני אחיו ופועל כמו חגב מוחלש, כל מה שאומרים לו השרים שלו הוא נכנע להם למרות שהוא יודע שהם טועים. בעקבות כך גולה עם ישראל מעל אדמתו ומידרדר פלאים.

גפן שנעקרת ממקומה ונשתלת במדבר
הנביא יחזקאל משווה את צדקיהו ואת עם ישראל באותם ימים לגפן פורייה שנעקרה ממקומה ומפסיקה להביא לעולם את פירותיה הטובים. "אִמְּךָ כַגֶּפֶן בְּדָמְךָ עַל מַיִם שְׁתוּלָה פֹּרִיָּה וַעֲנֵפָה הָיְתָה מִמַּיִם רַבִּים: וַיִּהְיוּ לָהּ מַטּוֹת עֹז אֶל שִׁבְטֵי מֹשְׁלִים וַתִּגְבַּהּ קוֹמָתוֹ עַל בֵּין עֲבֹתִים וַיֵּרָא בְגָבְהוֹ בְּרֹב דָּלִיֹּתָיו". במקום לתת פירות טובים היא נעקרת ממקומה וניטעת במדבר, שם היא מתייבשת ונשרפת "וְעַתָּה שְׁתוּלָה בַמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ צִיָּה וְצָמָא: וַתֵּצֵא אֵשׁ מִמַּטֵּה בַדֶּיהָ פִּרְיָהּ אָכָלָה וְלֹא הָיָה בָהּ מַטֵּה עֹז שֵׁבֶט לִמְשׁוֹל קִינָה הִיא וַתְּהִי לְקִינָה".

בֹּטְחִים לָכֶם עַל דִּבְרֵי הַשָּׁקֶר לְבִלְתִּי הוֹעִיל
כדי שלא תהיה גלות אומר ירמיהו לעם ישראל: "גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה לֹא תַעֲשֹׁקוּ וְדָם נָקִי אַל תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תֵלְכוּ לְרַע לָכֶם: וְשִׁכַּנְתִּי אֶתְכֶם בַּמָּקוֹם הַזֶּה בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתֵיכֶם לְמִן עוֹלָם וְעַד עוֹלָם" (ירמיהו ז). צדקיהו, שיודע שירמיהו צודק, לא מיישם את הצדק הזה ברחובות ירושלים. נח להם להאמין לנביאי השקר שאומרים לכם שיהיה טוב גם אם ימשיכו לעשות רע. "הִנֵּה אַתֶּם בֹּטְחִים לָכֶם עַל דִּבְרֵי הַשָּׁקֶר לְבִלְתִּי הוֹעִיל".

הַמְעָרַת פָּרִצִים הָיָה הַבַּיִת הַזֶּה?
ירמיהו עומד מול כל נביאי השקר ואומר להם: "הֲגָנֹב רָצֹחַ וְנָאֹף וְהִשָּׁבֵעַ לַשֶּׁקֶר וְקַטֵּר לַבָּעַל וְהָלֹךְ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם" אחר כך תבואו לבית המקדש "וּבָאתֶם וַעֲמַדְתֶּם לְפָנַי בַּבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמִי עָלָיו וַאֲמַרְתֶּם נִצַּלְנוּ לְמַעַן עֲשׂוֹת אֵת כָּל הַתּוֹעֵבוֹת הָאֵלֶּה: הַמְעָרַת פָּרִצִים הָיָה הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמִי עָלָיו בְּעֵינֵיכֶם גַּם אָנֹכִי הִנֵּה רָאִיתִי נְאֻם ה'" (ירמיהו ז).

נבואת אמת לדורות
ירמיהו אומר לעם את האמת ולא את מה שהם רוצים לשמוע, ומשלם על כך מחירים יקרים. הוא מוכה על ידי נביאי השקר ופקידי בית ה', לפעמים הם גם מענים אותו. "וַיַּכֶּה פַשְׁחוּר אֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת אֲשֶׁר בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר בְּבֵית ה'" (כ ב). לפעמים רוצים להרוג אותו "וַיִּתְפְּשׂוּ אֹתוֹ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִאִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר מוֹת תָּמוּת" (כו ח. לח ד). לפעמים כולאים אותו בחצר המטרה (ירמיהו לב). לפעמים בבית יהונתן הסופר (ירמיהו לז טו). לפעמים מטביעים אותו בטיט כדי שימות (ירמיהו לח ו). אבל ירמיהו לא כובש את נבואתו, הוא כנראה יודע כי למרות שהאמת לא נשמעת באותם ימים, היא תישמע בימים אחרים.

ה' רוצה מעשים ולא רק תפילות
צדקיהו הוא מלך חלש. הוא מרשה לשריו לכלוא את ירמיהו. "וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ הִנֵּה הוּא בְּיֶדְכֶם כִּי אֵין הַמֶּלֶךְ יוּכַל אֶתְכֶם דָּבָר" (ירמיה לח ה). אבל הוא שולח אליו אנשים בסתר שיבקשו ממנו להתפלל בעדם. "דְּרָשׁ נָא בַעֲדֵנוּ אֶת ה' כִּי נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל נִלְחָם עָלֵינוּ אוּלַי יַעֲשֶׂה ה' אוֹתָנוּ כְּכָל נִפְלְאֹתָיו וְיַעֲלֶה מֵעָלֵינוּ" (ירמיהו כא ב)
ירמיהו אומר להם שלא יעזרו להם התפילות. "בֵּית דָּוִד כֹּה אָמַר ה' דִּינוּ לַבֹּקֶר מִשְׁפָּט וְהַצִּילוּ גָזוּל מִיַּד עוֹשֵׁק פֶּן תֵּצֵא כָאֵשׁ חֲמָתִי וּבָעֲרָה וְאֵין מְכַבֶּה מִפְּנֵי רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם" (ירמיהו כא). תעשה צדק ותינצל. אבל אי אפשר לעשות עוול ולהתפלל "הוֹי בֹּנֶה בֵיתוֹ בְּלֹא צֶדֶק וַעֲלִיּוֹתָיו בְּלֹא מִשְׁפָּט, בְּרֵעֵהוּ יַעֲבֹד חִנָּם וּפֹעֲלוֹ לֹא יִתֶּן לוֹ" (ירמיהו כב).

צדקיהו לא שולט
רק כאשר נבוכדנצר צר על ירושלים, צדקיהו פועל ועשירי ירושלים מסכימים לשחרר את העבדים שלהם (ירמיהו לד ח). המעשה שלהם פועל ונבוכדנצר מסיר את המצור מירושלים, אבל הם לא עומדים בפיתוי ומחזירים את העבדים לעבודתם. "וַיָּשׁוּבוּ אַחֲרֵי כֵן וַיָּשִׁבוּ אֶת הָעֲבָדִים וְאֶת הַשְּׁפָחוֹת אֲשֶׁר שִׁלְּחוּ חָפְשִׁים וַיִּכְבְּשׁוּם לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת" (ירמיה לד יא). התוצאה היא גלות נוראה שבאה בגלל חולשת המלך צדקיהו.

אריה שחושב שהוא חגב
על הרפיסות של צדקיהו בוכה יחזקאל הנביא ואומר לו, "וְאָמַרְתָּ מָה אִמְּךָ לְבִיָּא בֵּין אֲרָיוֹת רָבָצָה בְּתוֹךְ כְּפִרִים רִבְּתָה גוּרֶיהָ". אתה גור אריה יהודה. אתה יכול להיות מלך כמו דוד סבך הגדול. אתה יכול למלוך בכיפה כמו שלמה. אתה יכול לחנך את העם כמו חזקיהו ויאשיהו. למה אתה לא מנצל את כוחך? צדקיהו לא שומע וביתו נשרף על ידי חיילי נבוכדנצר ביחד עם בית ה': " וַיִּשְׂרֹף אֶת בֵּית ה' וְאֶת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל בָּתֵּי יְרוּשָׁלַם וְאֶת כָּל בֵּית גָּדוֹל שָׂרַף בָּאֵשׁ". חכמינו ציינו את בית המלכות, בתי ירושלים ובתי התפילה ולימוד התורה ביחד עם בית המקדש כדי ללמד שחורבן המקדש הוא חלק מהחורבן שלהם ובניין המקדש הוא חלק מהבניין שלהם.
ויהי רצון שנזכה לראות את בניין ירושלים ויתקיים בנו "שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ, שִׂישׂוּ אִתָּהּ מָשׂוֹשׂ כָּל הַמִּתְאַבְּלִים עָלֶיהָ" (ישעיה סו י). אמן ואמן.

ציפייה לגאולה
סיפר הרב אריאל לוי מחברון: הרב זצ"ל ציפה לישועה בכל מאודו. הרב חינך אותנו בהנהגתו הנעימה, להיות דרוכים לגאולה. בשיעורים שלפני פסח, כשהיה הרב מדבר על קרבן פסח, היה אומר: "יש הלכות של קרבן פסח ואנו מחכים ומצפים לביאת הגואל ולזכות להקריב קרבן פסח. אם חלילה עד אז לא יבוא המשיח, אז ההלכות הן כאלה וכאלה". בשיעוריו לפני התעניות בימי בין המצרים, היה אומר: "ביום פלוני יחול תשעה באב, אנחנו מקווים שעד אז יבוא המשיח. אם עד אז, חלילה, לא יבוא המשיח, אז ההלכות הן כאלה וכאלה".
הרב בציפייתו הגדולה נסך בנו הרגשה חזקה שהנה הנה משיח בא. גם בשיחתו הידועה עם האדמו"ר מחב"ד ע"ה דיברו יחד בהשתוקקות על התקווה לגאולה שלמה. כעת שלצערנו עוד לא נגאלנו גאולה שלמה, והתקיימו בנו דברי הנביא "ואבדה חכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר", אין לנו אלא לאחוז בדברי קדשו כמה שיותר. עלינו לשמוע שוב ושוב את הקלטות שיעוריו ודרשותיו, להתרפק על גודל הקדושה שנשזרה במילותיו. כדאי לחזור על כל מילה שיצאה מפי קדשו ולעשות את הנהגותיו ודיבוריו עטרה לראשינו. נסיים כפי שהיה רגיל מורנו ורבנו לסיים את שיעוריו בתפילה שיתקיים בנו "כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון", ונזכה לביאת הגואל ולבניין אריאל במהרה בימינו אמן.

תפילה אחרונה
סיפרה דפנה שימור, מקימת ארגון "עזרת נשים" לכנסי תפילה נשיים: באחד הימים, לאחר תפילה גדולה שהתקיימה בכותל לרפואתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל יחד עם חכם ישועה בן שושן זצ"ל ומקובלים נוספים, הביאה לי הרבנית ברכה הנדלר תחי' תפילה שמצאה על מרצפות הכותל והיתה רשומה בכתב יד על פיסת נייר מקומטת ומלוכלכת. היא אמרה לי שזו אחת התפילות שנאמרו במעמד התפילה.
לאחר פטירתו של הרב אליהו הוצאנו ספר לזכרו בשם "בשער המלך". היה זה אך טבעי שננציח את הרב בצורה של ספר עם תפילות, עצות וסגולות שהוא נתן לאורך השנים.
לקראת הוצאת הספר נודע לנו שלחכם ישועה זצ"ל יש התפילה האחרונה שהרב כתב. כשהתקשרנו לחכם ישועה הוא סיפר לנו שזו תפילה לגאולה, אך הוא לא חושב שהגיע הזמן שלה להתגלות בעולם.
הצטערנו אך סמכנו על הצדיק, שהרי הרב אליהו עצמו הוא זה שהפנה אותנו אליו תמיד על מנת לדעת אילו תפילות לומר בכנסים.
העבודה על הספר התארכה מעבר למשוער, ולכן לאחר זמן פנינו שוב לחכם ישועה לשאול אולי כבר הגיעה השעה של אותה התפילה של הרב זצ"ל להתפרסם.
חכם ישועה התלבט אך לבסוף שלח לנו את התפילה, ואני נדהמתי לגלות שמדובר באותה התפילה שהביאה לנו הרבנית הנדלר, זו שמצאה על רצפת הכותל, בכתב ידו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל. התקשרתי לחכם ישועה לספר לו על גלגולה של תפילה והוא אמר: אז כנראה שהגיעה שעתה להתפרסם. וגם הוסיף לנו פרקי תהילים שצריך לאומרם לפני התפילה.
כשיצא הספר לאור הצבנו אותו בדוכן סמוך לבית הכנסת של הרב אליהו זצ"ל ביום האזכרה שלו, ולפתע הגיע חכם ישועה וביקש לקנות 15 עותקים עבור כל המשפחה. מבחינתנו זו היתה ההסכמה הכי טובה על הספר.

תפילה לגאולה\ הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲנַחְנוּ בָּנֶיךָ בְּנִי רְחוּמֶיךָ
בְּנִי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה
הִבְטַחְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בִּשְׁלֵמוּתָהּ
וְעַתָּה בָּאִים וְחוֹשְׁבִים לָתֵת חֲלָקִים מִמֶּנָּה לִבְנֵי יִשְׁמָעֵאל
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, תְּבַטֵּל עֲצָתָם וְקַלְקֵל מַחְשַׁבְתָּם וְלֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל,
וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁלֹּא יִמְסְרוּ חֵלֶק מִמֶּנָּה לְאוֹיְבִים
וּכְבָר כָּלוּ כָּל הַיִּסּוּרִים שֶׁל לִפְנֵי מָשִׁיחַ,
וְקַבֵּל אֶת כָּל הַיִּסּוּרִים שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל סָבַל בִּזְמַן הַשּׁוֹאָה הָאֲיֻמָּה
וְהַיִּסּוּרִים שֶׁסָּבַלְנוּ פֹּה בְּאֶרֶץ הַקֹּדֶשׁ שֶׁהֵם יִהְיוּ מְכַפְּרִים עַל כָּל הָעֲווֹנוֹת.
וַהֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתְךָ,
וְהַחֲזִירֵנוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ,
וּשְׁלַח אֶת אֱלִיָּהוּ הַנָּבִיא לְבַשֵּׂר הַגְּאֻלָּה וְיָבוֹא מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ
וְיֵרֵד מִקְדָּשׁ אֲשֶׁר כּוֹנֲנוּ יָדְךָ בִּמְהֵרָה דִּידָן אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.


הדשא המלאכותי ירוק יותר . האם אפשר לרכוש דשא מלאכותי בימי בין המצרים ולשים אותו בחצר בית פרטי?
כן. אבל לא בתשעת הימים.

אמה על אמה . האם מותר לשים בבית זכוכית ומסביב מסגרת סביב זכר לחורבן?
מותר, אבל לא במקום תקנת חכמים להשאיר אמה על אמה ללא טיח.

תיקון רחל . האם נשים רשאיות לומר "תיקון רחל" בחצות היום בימי בין המצרים?
אין בזה איסור.

טיול בין המצרים . האם מותר לצאת לטיולים בשלושת השבועות ולשחות בבריכה?
מותר בימים שלפני תשעת הימים, ובלבד שלא במקום סכנה. ואני לא יודע אם רצוי בימים אלו של מלחמה לצאת לטיולים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il