בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • רבינו בחיי על הפרשה
קטגוריה משנית
  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • וישלח
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה 30 דק' צפיה
"וירא יעקוב מאוד ויצר לו": שאלת המדרש מדוע יעקוב פחד, והרי הוא הובטח בידי רבש"ע שהקב"ה ישמור עליו? תשובת המדרש לשאלה.
תשובה נוספת של רבנו בחיי הנה : שפחדו של יעקוב היה על משפחתו ואנשי ביתו שעליהם לא הובטח בידי הקב"ה. וזו היתה הסיבה שבעקבותה יחצה יעקוב אבינו את מחנהו לשני מחנות.
דעתו של הרבנו בחיי בפרשה הזאת ישנו רמז בשבילנו מה עתיד להיות לנו עם בני עשיו, וכיצד עלינו להתנהג מולם. מלבד המלחמה ( הערה על המלחמה: זה היה בזמנו של הרבנו בחיי שהיה "פחד שלושת השבועות", אבל בזמנינו כבר בטל פחד השבועות כמובא ב"פוסקים").
אם יבוא עשיו ויכה את מחנה השפחות, מחנותם של לאה ורחל ינצלו.
לימודו של המדרש מן הפס' הנ"ל שישנה הבטחה לבנ"י שגם אם חלק אחד מעמינו יהרג ח"ו, חלקו השני במקום אחר ישאר לפליטה ולא יהיה כליון לבנ"י ח"ו.
לימודו של הרבנו בחיי מכך שיעקוב הקדים את אברהם ליצחק בתפילתו וכן חתם בשם הרחמים שיעקוב בקש מרבש"ע שחתנהג עמו במידת החסד והרחמים ולא במידת הדין, וזו ג"כ הסיבה שאנו חותמים בתפילה "מגן אברהם" וכן מזכירים קודם "אלוקי אברהם ורק לאחמ"כ "אלוקי יצחק".
"קטונתי מכל החסדים ומכל האמת" לימודו של רבנו בחיי מכאן, על הצורה הנכונה לגשת בתפילה אל רבש"ע מתוך הכרה והבנה שכל מעשי הקב"ה עמנו הנם חסד גמור והקב"ה לא חייב לנו שום דבר. ולאחר ההכרה הזאת אז יכולהאדם לבקש את צרכיו.
הסברו של הרבנו בחיי לתרגומו של אונקולוס שתגם את המילים מכל האמת "מכל הטובות".
"כי במקלי" לימודו של הרבנו בחיי מן המילים הללו שבימי טובתו של האדם צריך האדם לזכור את ימי הרעה היכן היה פעם ולהיכן הביאו הקב"ה היום, ומתוך כך יודה לרבש"ע על טובותיו עמו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il