- פרשת שבוע ותנ"ך
- לך לך
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
שמעון בן מזל
ארץ ישראל כיעד
מדוע ארץ-ישראל היא היעד של אברהם?
התורה מלמדת אותנו שאברהם אבינו קיבל הוראה לעזוב את ביתו בארם נהריים ולנסוע לארץ לא נודעת, שלבסוף התגלתה כארץ-ישראל. המדרש מציין שההצלחה של אברהם במשימתו - הפצת רעיון המונותיאיזם והא-ל האוניברסלי - הייתה תלויה בכך שיגור בארץ-ישראל.
מטבע הדברים עולה השאלה מדוע זה היה צריך להיות כך? אחרי הכל, אברהם יכול היה להצליח גם אילו נשאר בארם נהריים, מסופוטמיה, שהייתה אז מרכז הציוויליזציה והתרבות האנושית, ואילו ארץ-ישראל הייתה מקום קצת מפגר ונידח.
ישנן תשובות רבות לשאלה זו, אבל התשובה שמסקרנת אותי יותר מכול אומרת כך: הצלחה במשימה ובצמיחה רוחנית תמיד דורשת הקרבה ומאמץ גופני. הנביא מגנה את אלה שיושבים בציון בנוחות ובאדישות. אדם נולד לעמול, להשיג, לפעול ולייצר. בלי לעבור את המסע המפרך, ואולי גם המסוכן, לארץ-ישראל, אברהם לעולם לא יהיה האדם שיכול להגשים את גורלו וייעודו. אברהם הוא הסמל של האתגרים בחיים. עשרת הניסיונות שהוא עבר עיצבו את דמותו כאבי האומה וכסמל לתרבות האנושית ולתהליך המונותיאיסטי. רק כשהוא עזב את הסביבה המוכרת והנוחה הוא הצליח להשיג גדולה. לכן היה חיוני שהוא יעזוב וינדוד, שיהיה נוכרי בארץ נוכריה, בחברה זרה, כדי שיוכל להתפתח ולמלא את התפקיד הרוחני שלו בהשפעה ובהנהגה.
אך מדוע ארץ-ישראל היא היעד של אברהם? ההיסטוריה היהודית מספקת לנו את התובנה הבאה: רק בארץ-ישראל יכול יהודי להגיע להתפתחות ולהתעלות רוחנית. ארץ-ישראל מציבה אתגרים גדולים להתפתחות היהודית יותר מכל מקום אחר עלי אדמות. בכל ההיסטוריה היהודית הייתה ארץ-ישראל האתגר הגדול ביותר לחיים הקהילתיים של היהודים.
לפיכך אין זו הפתעה שאנחנו, אלה שגרים בארץ-ישראל, מגלים שזה מאבק יומיומי. עם זה, במקום הזה היהודים הגיעו להישגים הגדולים ביותר שלהם. משום כך ארץ-ישראל היא היעד של אברהם בחיפוש שלו אחר צמיחה והגשמה רוחנית. אברהם מגלה שזה מקום שקשה לחיות בו. אך כשהוא עומד בניסיונות של חייו ומתמודד עם כל קושי ואתגר, ה-ל מבטיח לו שארץ-ישראל תהיה מקומו עלי אדמות לכל הדורות.
החיים בארץ-ישראל תמיד היו אתגר, אבל גם הבטחת ד' לעם היהודי תמיד נשארה בתוקף. ברור לנו שהגשמה מלאה של החיים היהודיים יכולה להתרחש רק בארץ-ישראל. הבעיות שיש לנו כאן נראות לפעמים בלתי פתירות, אך חז"ל כבר אמרו שלפי הצער גם השכר. כצאצאי אברהם ושרה אנחנו מצווים ולעמוד בכל ניסיון ולהתגבר על כל אתגר.
מטבע הדברים עולה השאלה מדוע זה היה צריך להיות כך? אחרי הכל, אברהם יכול היה להצליח גם אילו נשאר בארם נהריים, מסופוטמיה, שהייתה אז מרכז הציוויליזציה והתרבות האנושית, ואילו ארץ-ישראל הייתה מקום קצת מפגר ונידח.
ישנן תשובות רבות לשאלה זו, אבל התשובה שמסקרנת אותי יותר מכול אומרת כך: הצלחה במשימה ובצמיחה רוחנית תמיד דורשת הקרבה ומאמץ גופני. הנביא מגנה את אלה שיושבים בציון בנוחות ובאדישות. אדם נולד לעמול, להשיג, לפעול ולייצר. בלי לעבור את המסע המפרך, ואולי גם המסוכן, לארץ-ישראל, אברהם לעולם לא יהיה האדם שיכול להגשים את גורלו וייעודו. אברהם הוא הסמל של האתגרים בחיים. עשרת הניסיונות שהוא עבר עיצבו את דמותו כאבי האומה וכסמל לתרבות האנושית ולתהליך המונותיאיסטי. רק כשהוא עזב את הסביבה המוכרת והנוחה הוא הצליח להשיג גדולה. לכן היה חיוני שהוא יעזוב וינדוד, שיהיה נוכרי בארץ נוכריה, בחברה זרה, כדי שיוכל להתפתח ולמלא את התפקיד הרוחני שלו בהשפעה ובהנהגה.
אך מדוע ארץ-ישראל היא היעד של אברהם? ההיסטוריה היהודית מספקת לנו את התובנה הבאה: רק בארץ-ישראל יכול יהודי להגיע להתפתחות ולהתעלות רוחנית. ארץ-ישראל מציבה אתגרים גדולים להתפתחות היהודית יותר מכל מקום אחר עלי אדמות. בכל ההיסטוריה היהודית הייתה ארץ-ישראל האתגר הגדול ביותר לחיים הקהילתיים של היהודים.
לפיכך אין זו הפתעה שאנחנו, אלה שגרים בארץ-ישראל, מגלים שזה מאבק יומיומי. עם זה, במקום הזה היהודים הגיעו להישגים הגדולים ביותר שלהם. משום כך ארץ-ישראל היא היעד של אברהם בחיפוש שלו אחר צמיחה והגשמה רוחנית. אברהם מגלה שזה מקום שקשה לחיות בו. אך כשהוא עומד בניסיונות של חייו ומתמודד עם כל קושי ואתגר, ה-ל מבטיח לו שארץ-ישראל תהיה מקומו עלי אדמות לכל הדורות.
החיים בארץ-ישראל תמיד היו אתגר, אבל גם הבטחת ד' לעם היהודי תמיד נשארה בתוקף. ברור לנו שהגשמה מלאה של החיים היהודיים יכולה להתרחש רק בארץ-ישראל. הבעיות שיש לנו כאן נראות לפעמים בלתי פתירות, אך חז"ל כבר אמרו שלפי הצער גם השכר. כצאצאי אברהם ושרה אנחנו מצווים ולעמוד בכל ניסיון ולהתגבר על כל אתגר.
מהותו של ישמעאל
הרב מאיר גולדויכט | א' שבט תשס"ח
ההיבדלות מן הגויים
עם ישראל צריך להתבדל בשביל לבנות את אישיותו
הרה"ג שאר ישוב כהן זצ"ל | ט' חשוון תשס"ו
פרשת לך לך התשס"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

אברהם אבינו סיכן חייו וחיי 318 איש במלחמתו נגד המלכים
הרב משה צוריאל זצ"ל | חשוון תשפ"ב
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
תזריע תשע"ד
תשע"ד
בהר-בחקותי
אייר תש"ע
פרשת אמור תשע"ד
תשע"ד
אמת כואבת
תשע"ד
קילוף פירות וירקות בשבת
כל ההתחלות קשות
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
הלכות קבלת שבת מוקדמת
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
איך לא להישאר בין המצרים?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך ניתן לברור מרק בשבת?
דיני האתרוג- שיעור מעשי
הלכות אתרוג כולל הדגמות
הרב עידו יעקובי | תשרי תשע"ו
דיני האתרוג- שיעור מעשי
הלכות אתרוג כולל הדגמות
הרב עידו יעקובי | תשרי תשע"ו

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

ארבעת המינים
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
דרשת שבת שובה תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' תשרי תשפ"ד
חזרה לספר שמואל - מעמד המלכת שאול
שמואל א, פרק י', יז-יט
הרב שמעון קליין | ה תשרי תשפ"ד
