- פרשת שבוע ותנ"ך
- וארא
- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
שמעון בן מזל
4674
בשלב ראשון תבוסס אמונת העם על המופתים והאותות, ששיאם יהיה בקריעת ים סוף. בסופו של התהליך הם יגיעו למעמד הר סיני, שם הם יתעלו למדרגת אמונה המבוססת על שמיעת הדיבור האלוקי.
לכן ספר שמות נחלק לשניים. החלק הראשון עד פרק כ' - החלק של "לפני הדיבור" - לפני מעמד הר סיני. ומפרק כ' החלק של "אחרי הדיבור". על כן, רוב רובן של הפרשיות בחלק של "לפני הדיבור" פותחות ב"ויאמר" ולא ב"וידבר" (פרק ו' הוא ה"יוצא דופן" העיקרי).
נוכיח השבוע את הרעיון מכיוון חדש. המטה מוגדר: "וְאֶת הַמַּטֶּה הַזֶּה תִּקַּח בְּיָדֶךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה בּוֹ אֶת הָאֹתֹת" (שמות ד' יז). אכן מיד אחרי מתן תורה - "אחרי הדיבור" המטה "נעלם" עד להופעתו המחודשת בספר במדבר (נשתדל להסביר מדוע בהזדמנות אחרת).
מכות מצרים חולקו לקבוצות בידי רבי יהודה: "דצ"כ עד"ש באח"ב". בכל המכות בקבוצת המכות הראשונה מופיע המטה. בקבוצת המכות האחרונה - מופיע המטה בשתי המכות הראשונות. המטה איננו מופיע כלל וכלל בקבוצה האמצעית. במרכז הסדרה האמצעית מצויה מכת ה"דבר". עיון בפרשיה מוכיח בבירור כי ה"שרש" המנחה בה הוא "דבר". וז"ל הכתוב:
"(א) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו כֹּה אָמַר יְקֹוָק אֱלֹהֵי הָעִבְרִים שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי: (ב) כִּי אִם מָאֵן אַתָּה לְשַׁלֵּחַ וְעוֹדְךָ מַחֲזִיק בָּם: (ג) הִנֵּה יַד יְקֹוָק הוֹיָה בְּמִקְנְךָ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה בַּסּוּסִים בַּחֲמֹרִים בַּגְּמַלִּים בַּבָּקָר וּבַצֹּאן דֶּבֶר כָּבֵד מְאֹד: (ד) וְהִפְלָה יְקֹוָק בֵּין מִקְנֵה יִשְׂרָאֵל וּבֵין מִקְנֵה מִצְרָיִם וְלֹא יָמוּת מִכָּל לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דָּבָר: (ה) וַיָּשֶׂם יְקֹוָק מוֹעֵד לֵאמֹר מָחָר יַעֲשֶׂה יְקֹוָק הַדָּבָר הַזֶּה בָּאָרֶץ" (ט' ).
כמה מתאים לדברינו!
עובדה מעניינת נוספת:
"בֹּא אֶל פַּרְעֹה וְאָמַרְתָּ אֵלָיו" לא נאמר!! (עיינו כגון שמות ז כו) התורה נוקטת דווקא "בֹּא אֶל פַּרְעֹה וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו"!
הלא דבר הוא!
הבה נתפלל שנזכה כי העם יתחזק באמונתו ויחזור לאותה דרגת אמונה של מעמד הר סיני כמובטח בכתוב:
"וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה
הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם
וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל יְקֹוָק" (שמות י"ט).
הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם
וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל יְקֹוָק" (שמות י"ט).
האם מותר לפנות למקובלים?
איך מותר להכין קפה בשבת?
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך מתכוננים לקבלת התורה?
למה ללמוד גמרא?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור