- משפחה חברה ומדינה
- תפקידנו במהלך הגאולה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אליס פולין בת גרציה ז"ל
האמונה בביאת המשיח
האמונה בביאת המשיח והצפיה אליו היא אחת מיסודות האמונה. הצפיה לביאת המשיח אין פירושה לעמוד בחוסר מעש ולחכות שהמשיח יבוא ויפתור לנו את כל הבעיות אלא "אחכה לו בכל יום שיבוא".
האמונה בביאת המשיח והצפיה אליו היא אחת מיסודות האמונה. שלוש עשרה עיקרי אמונה קבע הרמב"ם, ואחד מהם: "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח ואף-על-פי שיתמהמה אחכה לו בכל יום שיבוא".
הצפיה לביאת המשיח אין פירושה לעמוד בחוסר מעש ולחכות שהמשיח יבוא ויפתור לנו את כל הבעיות. אלא "אחכה לו בכל יום שיבוא" - משמעות הדבר להיות מוכנים לבואו. כמו שאומר הפסוק "בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך אל יחסר", לעמוד נקיים מעונות ומלאים במצוות ולהיות מוכנים נפשית להופעת הגואל, כי בבואו אור חדש על ציון יופיע, וצריך להרחיב את כוחות הנפש והגוף, להפתח לקבלת שפע גדול, להכין כלים גדולים לקבלת האור.
יסוד אמונה זה לחכות לגואל בכל יום שיבוא, אינו קל, זה דורש מאתנו לעמוד במתח רוחני עליון, בצפיה דרוכה ומוכנות נפשית להתרחשויות גדולות בכל יום. זה איננו פשוט. זה כעין המצב של מועמד מוצע לבחירה לאיזה תפקיד בכיר הנמצא סמוך ליום הבחירות שנמצא במתח עצום, האם יבחר ויעלה מעלה מעלה, או לא יבחר ויאבד את כל אשר השקיע בקבלת התפקיד. או כאדם המשתתף בהגרלה ושרוי במתח לפני ההגרלה בה יש לו סיכוי מסוים לזכות בפרס גדול העשוי לשנות את אורח חייו. במתח כזה אי-אפשר להמצא זמן רב.
וכאן אנו נדרשים לשמור על מוכנות גבוהה וצפיה מתמדת לבוא הגאולה, דבר שישנה את כל החיים מקצה אל הקצה, על כל פנים לפי דעת רוב החכמים. אם אנו נדרשים לכך, כנראה שרבש"ע נתן לנו כוחות נפש גדולים להתמודד עם דרישה שכזו:
מצד אחד להיות מוכנים להופעת הגאולה - והיא הרי יכולה להיות בפתע פתאום, כמו שאומר הפסוק "הנני שולח מלאכי ופנה דרך לפני ופתאם יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים ומלאך הברית אשר אתם חפצים הנה בא, אמר ד' צבקות" (מלאכי ג), וכך גם היתה גאולת מצרים וכך גם היה נס פורים.
ואולם מצד שני צריכים גם להיות מוכנים שמא הגאולה ח"ו תתעכב ושהעיכוב לא יביא לייאוש ולמשבר ולהכיר שהכל אפשר, וכל מה שעושה רבש"ע, הכל לטובה, וגם אם נצטרך להמתין עוד איזה זמן בלתי ידוע, הכל לטובה. נמצא כי הצפיה לישועה דורשת מאתנו לפתח כוחות נפש גדולים, ודוחפת אותנו להתקדמות מתמדת מיום ליום. ומי שמצפה לישועה ופועל שהיא תבוא בהשתתפותו בבנין הארץ והעם בחיזוק הרוח של העם בקרוב רחוקים, אדם כזה, עבודת ד' שלו מתגדלת ומתעלה למדרגות עליונות, אשריו ואשרי חלקו.
ויהי רצון שנזכה ונחיה ונראה ונירש טובה וברכה לשני ימות המשיח ולחיי העולם-הבא.
הצפיה לביאת המשיח אין פירושה לעמוד בחוסר מעש ולחכות שהמשיח יבוא ויפתור לנו את כל הבעיות. אלא "אחכה לו בכל יום שיבוא" - משמעות הדבר להיות מוכנים לבואו. כמו שאומר הפסוק "בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך אל יחסר", לעמוד נקיים מעונות ומלאים במצוות ולהיות מוכנים נפשית להופעת הגואל, כי בבואו אור חדש על ציון יופיע, וצריך להרחיב את כוחות הנפש והגוף, להפתח לקבלת שפע גדול, להכין כלים גדולים לקבלת האור.
יסוד אמונה זה לחכות לגואל בכל יום שיבוא, אינו קל, זה דורש מאתנו לעמוד במתח רוחני עליון, בצפיה דרוכה ומוכנות נפשית להתרחשויות גדולות בכל יום. זה איננו פשוט. זה כעין המצב של מועמד מוצע לבחירה לאיזה תפקיד בכיר הנמצא סמוך ליום הבחירות שנמצא במתח עצום, האם יבחר ויעלה מעלה מעלה, או לא יבחר ויאבד את כל אשר השקיע בקבלת התפקיד. או כאדם המשתתף בהגרלה ושרוי במתח לפני ההגרלה בה יש לו סיכוי מסוים לזכות בפרס גדול העשוי לשנות את אורח חייו. במתח כזה אי-אפשר להמצא זמן רב.
וכאן אנו נדרשים לשמור על מוכנות גבוהה וצפיה מתמדת לבוא הגאולה, דבר שישנה את כל החיים מקצה אל הקצה, על כל פנים לפי דעת רוב החכמים. אם אנו נדרשים לכך, כנראה שרבש"ע נתן לנו כוחות נפש גדולים להתמודד עם דרישה שכזו:
מצד אחד להיות מוכנים להופעת הגאולה - והיא הרי יכולה להיות בפתע פתאום, כמו שאומר הפסוק "הנני שולח מלאכי ופנה דרך לפני ופתאם יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים ומלאך הברית אשר אתם חפצים הנה בא, אמר ד' צבקות" (מלאכי ג), וכך גם היתה גאולת מצרים וכך גם היה נס פורים.
ואולם מצד שני צריכים גם להיות מוכנים שמא הגאולה ח"ו תתעכב ושהעיכוב לא יביא לייאוש ולמשבר ולהכיר שהכל אפשר, וכל מה שעושה רבש"ע, הכל לטובה, וגם אם נצטרך להמתין עוד איזה זמן בלתי ידוע, הכל לטובה. נמצא כי הצפיה לישועה דורשת מאתנו לפתח כוחות נפש גדולים, ודוחפת אותנו להתקדמות מתמדת מיום ליום. ומי שמצפה לישועה ופועל שהיא תבוא בהשתתפותו בבנין הארץ והעם בחיזוק הרוח של העם בקרוב רחוקים, אדם כזה, עבודת ד' שלו מתגדלת ומתעלה למדרגות עליונות, אשריו ואשרי חלקו.
ויהי רצון שנזכה ונחיה ונראה ונירש טובה וברכה לשני ימות המשיח ולחיי העולם-הבא.
ביאור שיטת "נטורי קרתא"
מצפים לישועה - שיעור 3
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו אייר תשס"ט

חלוציות ואמונה בדור הגאולה
הרב שבתי סבתו | תמוז תשס"א
היסטוריה ופרהיסטוריה
מהלך התשובה של הציבור הדתי-לאומי
הרב יהושע שפירא | אלול התשס"ו
הצפייה לגאולה - אין דבר שיכול לעצור את גאולתם של ישראל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אב תשס"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (9)
שיעור מס' 73
י"ח אייר תשפ"ג
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י'
שיעור מס' 98
כ"ה סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
שופר
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
למה ללמוד גמרא?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
האם מותר לפנות למקובלים?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת

בין כיפור לסוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח

שהחינו על בנית סוכה
בית מדרש ג. אסף | תשרי תשע"ו

הבדלה למוצאי יום כיפור
נוסחים שונים
הסידור המהיר | סיון תשפ"ב
חזרה לספר שמואל - מעמד המלכת שאול
שמואל א, פרק י', יז-יט
הרב שמעון קליין | ה תשרי תשפ"ד
