- הלכה מחשבה ומוסר
- הנהגת ה' את העולם
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת רחל
מתוך הבריאה לאור המדע סעיף ה'
אבולוציה
"אבולוציה"- האם המחקרים הגיעו להוכחתה או לשלילתה ?
"ישרצו המים שרץ נפש...ועוף יעפף"
חיות מצירופים של חיות, כגון: האַרכֶאופְּטֶריכּס (זוחל עם כנפי'ים), סוס עם צפרני טורף, ובכלל מניפה של חיות שנכחדו הקרובות למינים הקי'ימים. מקוטלגים לעידנים. לכאורה מוכיחים "התפתחות". כמו כן "הומונידים" מה",הומוארקטוס" ועד להומו ספיאנס ספיאנס". (סוגי אדם שנמצאו בתקופות שונות)
ויליקובסקי ז"ל, ויותר מכך ר' (פרופ') משה טרופ' הי"ו, הראו ערבובים ב"עידנים". אלא שיש מה לבדוק בהם גם את ה"פרמטרים" הנוספים. למשל: בסלע הפרמיאני האפריקאי שנמצא על גבי הסלע השלישוני באלפים, טוען ר' משה (בין שאר הרבה טענות מוחצות) לסתור את הסקת האבולוצי'ה מתוך הגאוכרונולוגי'ה שהפיתרון להמשך הנחת הגאורכונולגי'ה הוא ב"אפשרות הפשוטה" שהסלע עזב את מקומו באפריקה, נדד ונכנס לים התיכון, ומשם חצה אותו לאירופה ועלה אל פסגת האלפים. ומאחר שאין אפשרות ולא סימנים להתרחשות כזו- נשאר זה ממצא לסתור את העידנים. אבל במקרה זה, שנתקבלה השערתו של ווגנר על "נדידת היבשות"- הי'ה לכאורה מקום לאפשרות שהסלע הזה אכן אפריקאי, וממילא ממצא זה לא יכול להחשב מהממצאים הסותרים ממש.
מה שכן ברור:
א. שאין כיום שום ידע מדעי היכול לאשש את הרעיון ש"מינים" התפתחו מקודמיהם. [התאורי'ה הסינתטית של האבולוצי'ה" שקרוי גם "נאו דרוויניזים". יעוין בהערה 3 של פרופ' נתן אביעזר בבראשית ברא עמ' 72, בצ'. דרווין, 1859, The Origin of Species (הוצאה חוזרת: מנטור, ניו- יורק) עמ' 287, ס. ג'. גולד, 1980, The panda’s Thumb (וי'יקינג פנגווין, ניו- יורק) עמ' 151,150.]
ב. כמו כן לא נמצא התפתחות של "הומינידים" מקודמיהם (סטנלי, The new Evoleutionary Timetable , עמ' 153, ועמ' 151, א. טרינקהאוס ואחרים, דצמבר 1979, Scientific American כרך 241, עמ' 105-94.
ג. הרבה ממצאים של ערבוב בעידנים. (מויליקובסקי ופרופ' טרופ') ונמצאו אפילו זוחלים ו"הומיניד" בתקופה הקמברית.
זה מראה שיתכן יהי'ה לראות מדעית, את בריאת העולם החי הצומח והאדם בזמן אחד- בדיוק כמו שכתוב בתורה. ואת העידנים והתקופות- תוצר של התרביות והתמעטיות (ה"הכחדות") אשר היו מסיבות אשר היו. וראי'ה הכי גדולה לזה בשעור ו' בקטע אחרון.
ויש להעיר גבי הדינוזאורים ועוד חיות שלא ראינו, גם אם היו, (והי'ה גם זיוף שנתפס ונודע: "איש פילטדאון", ויקיפדי'ה, וכן ב"רשימה מן התיבה הלבנה", באינטרנט, מאמרים: "הגולגולת של איש פילטדאון", ו"האם קי'ים קשר אבולוציוני בין שמפנזה לאדם?") תהי'ה משוערת הכחדתם למתי שתהי'ה- במבול לא הכחדו, שהרי אז נצטוה נח לשמור כל החיות. אך ה"הומינידים"- אפשרי שכן. (עי' סי' ו').
"פסול לך!"
הרב יהודה רוט | י"ט אדר תשפ"א
הנהגת הקב"ה במידת המשפט
דעת תבונות - פסקה קמ"א - קמ"ה
הרב חיים כץ | י"א אייר תשע"ט

מציאות הרע ותועלתו בעולם
משנתו של מאור הדור, הראי"ה קוק
הרב משה צוריאל זצ"ל | א' כסלו, תשס"ו
ואמונתך בלילות
הרב יוסף נווה | אייר תשפ
הרב חנוך כץ
חוקר וכותב מאמרים
"סוגי אדם"
מתוך הבריאה לאור המדע סעיף ו'
אלול תשס"ח
ושבת עד ה'...
ש"ווידוי" אינו בגדר "וידוי"
תשרי תשע"ז
ספירת הזמן
מתוך הבריאה לאור המדע סעיף א'
אלול תשס"ח
אבולוציה
מתוך הבריאה לאור המדע סעיף ה'
אלול תשס"ח
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
שופר
מה מברכים על מנה אחרונה?
למה ללמוד גמרא?
ללמוד להתייחס
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך ללמוד גמרא?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
סדרת החינוך של הטבע!
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?

סדר הדלקת נרות ליום-טוב
הסידור המהיר
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
