כל אחד מישראל שמע את קול ה' המדבר אליו, וקלט חידושי התורה לפי שורש נשמתו, וכך נמצא במשך הדורות שתלמידי חכמים מחדשים חידושי תורה, וחז"ל אומרים עליהם ש"כל תלמיד ותיק שעתיד לחדש בתורה נאמר למשה מסיני".
"פתיחות לעומת הסתגרות" - מהווה אחת מהסוגיות ה"חמות" בציבור. האם לפתוח את הילדים להתמודדיות עם שונה, כפירה וכד'? - התחבטות בין חינוך נפרד ואליטיסטי, לעומת פתיחות ואהבת הכל.
ביהדות לא זוכרים דרך אנדרטאות, אלא דרך החיים. בכך מובן מדוע עיקר ההגדה של פסח נסובה אודות הזכרת יציאת מצרים בפיו של מביא הביכורים, ולא אודות התיאור המקורי של יציאת מצרים בתורה.
"מצוות סיפור יציאת מצרים היא המצווה מרכזית בליל הסדר, ייחודה של המצווה מה שאמרו חכמים "כל המרבה לספר ביצ"מ הרי זה משובח", וכן גם העיון בה הפוך בה והפוך בה דכוליה בה".
סיפור ההגדה צריך להיות ספונטני מתפרץ מעומק הלב החי. לא רק חוקה מסגרתית של אמירה, אלא תחושה מחודשת של אותה הרגשה של אז, כאילו היא עכשיו - זה עניינו של ליל הסדר