ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מה המקור לשינוי בין סדר האושפיזין | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ד תשרי תשע"ז

מה המקור לשינוי בין סדר האושפיזין


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
שלום וברכה,
מדוע יש הבדל בין השיטות השונות של מיקום והזמנת האושפיזין (ומהן)? אם אני אשכנזי (ספרד) ונוהג לקרוא בכל יום מהספר חמד אלקים המסודר לפי שיטה שונה האם יש להצמד לסדר האושפיזין של הספר (יש חלקים נוספים התלוים באושפיזין) או לשנות לפי סדר הזימון והאם משנה הדבר? והם מותר להזמין את שני האושפיזין בימים השונים על דעת שכל אחת יבוא ביומו?

ישר כח ותזכו למצוות

תשובה:
אושפיזין שעל-פי הקבלה באים להתארח בסוכותיהם של בני ישראל במהלך שבעת ימי חג הסוכות. בכל יום מגיע לסוכה, על פי המסורת, "אורח" אחד מן השבעה בראש, ואליו מתלוים שאר האורחים.

ישנם שני מנהגים:
סדר האושפיזין לפי המנהג האשכנזי (לפי סדר הדורות)
סדר האושפיזין לפי המנהג הספרדי והחסידי

ישנם שני נוסחים להזמנת האושפיזין:

על פי נוסח האר"י: "אזמין לסעודתי אושפיזין עילאין" ולאחר מכן מונים את שמות האורחים. ולאחר מכן: "במטו מינך (שם האורח) אושפזי עילאי דיתבי עמי ועמך כל אושפיזי עילאי (שמות שאר האורחים)", כלומר- "בבקשה ממך, אורח קדוש, שישבו עמי ועמך כל האורחים הקדושים".
ועל פי הנוסח האחר: "עולו אושפיזין עלאין קדישין, עולו אבהן עלאין קדישין, למיתב בצלא דהימנותא עילאה", כלומר- "היכנסו אורחים עליונים וקדושים, היכנסו אבותינו העליונים הקדושים, לישב בצל האמונה" (צל האמונה הוא כינוי קבלי לסוכה). ולאחר מכן מזמינים את האורח של אותו היום, ועמו את כל שאר האורחים.
סדר האושפיזין לפי המנהג האשכנזי (לפי סדר הדורות)
ביום הראשון - אברהם
ביום השני - יצחק
ביום שלישי - יעקב
ביום הרביעי - יוסף
ביום החמישי - משה
ביום השישי - אהרן
ביום השביעי - דוד
סדר האושפיזין לפי המנהג הספרדי והחסידי
ביום הראשון - אברהם
ביום השני - יצחק
ביום שלישי - יעקב
ביום הרביעי - משה
ביום החמישי - אהרן
ביום השישי - יוסף
ביום השביעי - דוד

שאלה אישית אחת נשאלה בהמשך לשאלה זו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il