- שבת ומועדים
- המקדש
קידוש על ידי שני אנשים
שאלה
האם בדיעבד יוצאים ידי חובת קידוש בליל שבת אם ברכות הקידוש נאמרו על ידי אנשים שונים? (כלומר לא ביחד, אלא שכל אחד אמר ברכה אחת)
תשובה
לשואל, שלום וברכה!
בדיעבד בוודאי יוצאים בזה ידי חובה, כאשר כל אחד אמר ברכה שלמה והתכוון להוציא את השומעים ידי חובה, ורצוי ששניהם ישתו מהיין. כך נאמר לגבי ברכת המזון, שאם יש כמה אנשים שכל אחד יודע רק ברכה אחת יברכו בזה אחר זה, אך לא יחלקו ברכה אחת לשני אנשים (שו"ע סי' קצד ס"ג). וקל וחומר לקידוש, שהרי ברכת בורא פרי הגפן איננה חלק חיוני מעצם הקידוש, אלא נאמרת רק בתור ברכת הנהנין של המקדש ששותה את היין, ומי שלא שמע אותה ולא שותה מהיין יצא ידי חובתו גם בלעדיה (סי' רעא ס"ד ושמירת שבת כהלכתה פמ"ז ס"מ והערה קפז). אף על פי כן, לכתחילה אין לחלק את הקידוש לחלקים (ראה כיוצא בזה במשנה ברורה סי' קצד סק"י לגבי ברכת המזון).
אגב, יש דיון על המנהג בחתונות לחלק את ברכות הנישואין בין אנשים שונים, האם הוא ראוי, ובעבר היה מקובל שרק אחד מברך את כולן. מכל מקום, שם יש טעם מיוחד להתיר את החלוקה לכתחילה, מפני שסדר הברכות אינו חיוני (שו"ע המקוצר ח"ז עמ' רעב-רעט והערה תקכד).
קידוש שבת על ידי הבן
הרב בנימין במברגר | י"ד סיון תשע"ב

יציאת ידי חובה בקידוש מיוחד
הרה"ג דוב ליאור | כ"ט שבט תשס"ז

לצאת ידי חובה בקידוש של אבא
הרה"ג דוב ליאור | א סיון תשס"ט

עדיף שאשה תקדש לבד?
הרה"ג יעקב אריאל | ט מרחשון תשס"ד

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

הוצאה כלאחר יד
י"ז שבט תשע"ג

לימוד מקצועות חול בשבת
ה שבט תשע"ג

ברית מילה - האם דווקא בבוקר
כ"ה שבט תשע"ג

מנהגי אבלות לאנשים עם פיגור
י שבט תשע"ג

חתימה טובה או גמר חתימה טובה?
רבנים שונים | י"ב מרחשון תשס"ה
למה צמים ביום כיפור?
הרב חגי לרר | כ"ט תשרי תשפ"א

רכיבה על אופניים ביום הכיפורים
הרב שמואל הולשטיין | ז תשרי תשס"ט
תהילים ושיר השירים בכיפור
הרב בנימין במברגר | ז תשרי תשע"ד

לשמוע לנביא על שפיכות דמים
הרב עזריה אריאל | ט תשרי תשפ"ד

אזכרה לנפטרת בשמחת תורה
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

הריון בסיכון גבוה ויום כיפור
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
