ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

קדיש יתום באמצע פסוקי דזמרה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ט מרחשון תשע"ח

קדיש יתום באמצע פסוקי דזמרה


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום וברכה!
1. האם אני יכול להצטרף למניין מוקדם שמתפלל לפני הנץ כדי לומר 'קדיש יתום', ולהתפלל אחר הנץ ביחיד?
2. כאשר אני מתפלל עם מניין מהיר, ורוצה להתחיל פסוקי דזמרה מוקדם יותר כדי להיות עם הקהל בשמונה עשרה, האם אני יכול לומר פסוקי דזמרה עד ישתבח, ושם לומר - לפני ישתבח או אחרי - את הקדיש שלפני 'הודו'?
תודה רבה.


השאלה נשאלה בהמשך לשאלה אישית

תשובה:
לשואל, שלום וברכה!
1. בוודאי הדבר מותר. אין שום מניעה לומר את הקדישים אחרי שיר של יום ופיטום הקטורת אע"פ שטרם התפללת.
2. מותר ליתום לומר קדיש לעילוי נשמת הוריו בין ישתבח לברכת 'יוצר'. רבים מתירים לאומרו אף באמצע פסוקי דזמרה, לכתחילה - בין פרק לפרק, בפרט כאשר אין לו הזדמנות אחרת לומר קדיש, או שהקהל יתפלא מדוע אינו אומר את הקדיש.

הרחבה בסעיף השני:
בין ישתבח ליוצר מותר להפסיק בדיבור לצורך מצווה (שו"ע או"ח סי' נד ס"ג ומשנ"ב ס"ק ו), וממילא גם לקדיש.
באמצע פסוקי דזמרה אסור להפסיק בדבר שאינו שייך לעניין, אפילו לדבר מצוה (סי' נא ס"ד). אולם ההלכה היא שמותר להפסיק "בין הפרקים" מפני הכבוד, ואפילו באמצע הפרק מפני היראה (שם סעיף ה, וראה במשנה ברורה ס"ק יג פירוט על חלוקת ה'פרקים' לעניין זה). לאור זאת כתבו הרבה פוסקים שיתום האומר קדיש על הוריו רשאי לאומרו 'בין הפרקים' או אף באמצע הפרק, מפני שבכך הוא מכבד את הוריו והוא גם חייב במוראם. יתירה מזו: אם ידוע לציבור שהוא יתום, ויימנע מלהגיד את הקדיש, יש בכך פגיעה מסוימת בכבודם. כך הסיק הרב עובדיה יוסף זצ"ל, במיוחד כאשר אין לו הזדמנות אחרת לומר קדיש או כאשר הקהל יתפלא על שתיקתו (שו"ת יביע אומר ח"ז או"ח סי' י, עיין שם בפרט אות ג).


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il