ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

עניית אמן אחר ברכה עם כוונה לא ראויה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ה אלול תשע"ח

עניית אמן אחר ברכה עם כוונה לא ראויה


הרב דוד חי הכהן

שאלה:
שלום וברכה לכבוד הרב.

יש לי חבר אשר לדעתו רוב החילונים היום מוגדרים כמשומדים להכעיס.
בלי קשר להנ"ל, בתפילת שמונה עשרה הוא אומר בברכת המינים "ולמשומדים אל תהי תקוה" , משום שלדעתו זהו הנוסח המדויק יותר שתיקנו חז"ל בתפילה.
כבר כמה פעמים שהוא עולה כשליח ציבור במנין שלנו, ואני מסופק האם אני יכול לענות ’אמן’ אחר ברכתו זאת.
לשאלתי האם הוא מכוון בברכה זו על חילונים, הוא אמר שאינו מכוון על קבוצה מסויימת, אלא על המשומדים שבימינו. ולדעתו אין מנוס מלומר כך, שאיננו יכולים לשנות את תקנות חז"ל, ואע"פ שיוצא שאנו מתפללים על רוב החילונים בימינו, שלא תהיה להם תקוה.

מה דעת הרב בענין?

תודה רבה

תשובה:
רוב אלו שנקראים חילונים בימינו הם בגדר תינוק שנשבה על פי דעת החזון איש והרב אויערבך וכמובן הרב צבי יהודה זכר כולם לברכה. על כן יש איסור תורה לקלל אותם. יתכן ובין חלק מהם יש מסיתים שמעוררים שנאה וגורמים נזק לשומרי תורה אבל הם מעטים מאוד.
מה שנוגע לנוסח של למשומדים, זהו נוסח שהיה מקובל כמדומני אצל יהודי תימן ולכן הוא לא פסול לגמרי. אמנם אם הוא שליח ציבור במקום שמתפללים בנוסח הרגיל אין לו רשות לשנות כי הוא שליח הציבור ואין לו רשות לשנות ממנהגם. ומה שהוא חושב שהם (הרשעים) חוטאים להכעיס - רוב חכמי ישראל חושבים אחרת ממנו והוא לא בעל מדרגה שיחלוק על כולם.
וד' יאיר את עיני כולם ללכת בדרכיו ולשמור מצוותיו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il