ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

קריאת מגילה תוך כדי שמיעתה באוזניות | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ט תמוז תשע"ח

קריאת מגילה תוך כדי שמיעתה באוזניות


הרב שמואל אריאל

שאלה:
לכבוד הרב שלום,
אני לא יודע לקרוא מגילה בטעמים ובדיוק הנדרש. האם אני יכול לשמוע קריאת מגילה באוזניות בקול נמוך ולקרוא בקול במקביל ממגילה כשרה? (לקרוא לעצמי ולאשתי)
זה קצת דומה למה שעושים הרבה אשכנזים בקריאת התורה בבית כנסת, שמישהו מקריא בשקט לבעל הקורא. רק שזה ימי חול ואפשר להשתמש בהקלטה מקצועית באוזניות.
אין ספק שבזמן שאשמע את הקריאה באוזניות אשמע גם את עצמי.

תודה מראש.

תשובה:
שלום וברכה, וסליחה על העיכוב בתשובה (השאלה הגיעה לאחר פורים, ולפיכך נדחתה).

נראה שאכן אפשר לקרוא באופן זה, הן לעצמך והן לאחרים.

הרחבה ומקורות:

הגמרא (ראש השנה כ"ז א) אומרת שבקריאת המגילה אפשר לצאת גם אם שומעים שני קולות במקביל, ששני אנשים קוראים ביחד. מן הסוגיה שם עולה שיוצאים ידי חובה לא רק כאשר מדובר בשני קוראים ששניהם כשרים, אלא גם כאשר יש קול אחד כשר ואחד פסול, שכן הגמרא משווה זאת לתקיעת השופר במקדש, שהיתה מלווה בחצוצרות ובכל זאת יוצאים בה ידי חובה, משום שהאדם נותן את דעתו להקשיב לקול הכשר.
בשערי תשובה (תר"צ, א) כותב שבמקום שאין מי שיודע לקרוא את המגילה, אדם אחד יקריא בלחש מספר מודפס, ובעל הקורא ישמע ממנו ויקרא בקול מן המגילה הכשרה. באופן זה גם הקורא וגם הציבור יוצאים ידי חובה, ורק אותו אדם שהקריא אינו יוצא ידי חובה וצריך לקרוא שוב, משום שהוא מתרכז בקריאה שלו ולא בקריאה הכשרה. (על פי זה, לגבי מה שהזכרת שיש עושים כך בקריאת התורה, יוצא שאותו אדם שמקריא מן החומש מפסיד את הקריאה. אולם בעניין קריאת התורה יש דעות בין הפוסקים האם זה חיוב על הציבור או חיוב אישי על כל יחיד, בעוד שקריאת המגילה היא בוודאי חיוב אישי ולכן המקריא חייב להשלים אותה.)
מתוך כך יש להסיק גם למקרה שלנו, שבאופן זה יוצאים ידי חובה גם השומע וגם הקורא. וכך אכן כותב בפסקי תשובות (תר"צ, ב), שאם הקורא שומע באוזניות ומקריא מן המגילה הרי גם הוא וגם הציבור יוצאים ידי חובה.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il