ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

משפחה שמשתמשת במדיח לבשרי וחלבי | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ג אב תשע"ח

משפחה שמשתמשת במדיח לבשרי וחלבי


הרב שמואל אריאל

שאלה:
ב"ה אני ממשפחה תורנית שמקפידה במצוות, אך יש נושאים שבהם הוריי לא יודעים כל כך את ההלכה. אני מנסה לרמוז להם, אבל בדרך כלל זה לא עוזר, ולא נעים לי לומר להם שזה אסור.
בבית שלי יש מדיח כלים, וההורים שלי השתמשו בו הרבה פעמים לבשרי ולאחר מכן לחלבי, ללא כל ניקיון או פעולת הכשרה.
כרגע אני לא אוכל בבית אוכל מבושל, ואני אוכל רק בחד פעמי. וזה יוצר מצב שלא נעים לי להיות בבית.
השאלות הן:
א. האם אני חייב לומר להם שזה אסור (כנראה שיקבלו את דברי, אך זה יסב להם צער גדול, שכל הכלים עכשיו יצטרכו הכשרה וכו').
ב. האם יש איזשהו היתר במצב הדיעבדי הזה, לכך שהם לא יצטרכו להכשיר את הכלים?
תודה מראש וכט"ס.

תשובה:
שלום וברכה!

לכתחילה אכן מסתבר שיש להכשיר את המדיח בין כלים בשריים לחלביים, אולם ישנן דעות המתירות להשתמש במדיח בלי הכשרה בין זה לזה, ולפיכך אין לומר שהוריך נוהגים באופן אסור, אלא שהם נוהגים כפי הדעה המקילה.
כמו כן, גם אם ננקוט כדעות המצריכות הכשרה בין בשרי לחלבי, מסתבר שאם השתמשו במדיח ללא הכשרה אין זה מטריף את הכלים. ממילא, גם אם הוריך ינהגו מכאן ואילך כדעה זו ויכשירו את המדיח בין בשר לחלב אין זה מחייב אותם להכשיר את כל הכלים. כמו כן, גם אם הם ממשיכים במנהגם ומשתמשים במדיח לבשרי וחלבי ללא הכשרה, אינך צריך בגלל זה להימנע מלאכול בכלים שלהם.

הרחבה:
בעניין השימוש באותו המדיח לבשרי וחלבי, ישנן דעות שונות: יש המתירים להשתמש במדיח לכלים בשרים וחלביים בזה אחר זה ללא הכשרה או פעולה כלשהי בין האחד לשני; יש המצריכים בין בשרי לחלבי הכשרה, על ידי הפעלת המדיח כשהוא ריק ובחום המקסימלי; ויש שאינם סומכים גם על הכשרה זו, אלא מצריכים גם להחליף את הרשתות, או אף נמנעים לגמרי מלהשתמש באותו מדיח לבשר ולחלב. מחלוקת זו תלויה בכמה עניינים הלכתיים ומציאותיים, ונזכיר שתי שאלות מרכזיות: א. האם חומר הניקוי שבמדיח פוגם את שאריות הבשר או החלב, והופך אותן ל"נותן טעם לפגם" שאינו אוסר? ב. האם השאריות הללו בטלות בשישים במי השטיפה?
שאלות אלה תלויות במידה רבה באופן הפעולה של המדיח ובנוהג המקובל בכל בית, כגון: האם מכניסים את הכלים למדיח כשעליהם שאריות משמעותיות, או שמסירים את השאריות הגדולות ועל הכלים נשארת רק שמנונית מעטה? האם בפעולת המדיח יש בתחילה שטיפה קרה שמסירה את השאריות הגדולות? האם בכל שטיפה חמה מעורב גם חומר ניקוי? כיצד בנויה מערכת הסינון, והאם עשויות להישאר בה שאריות מזון בגודל משמעותי? מה כמות המים המשמשת בכל פעולה של המדיח?
מכיוון שהספיקות בעניין זה הם רבים, נראה שלכתחילה אין להשתמש במדיח לכלים בשריים וחלביים ללא הכשרה ביניהם. אולם בדיעבד, אם השתמשו במדיח לכלים בשריים וחלביים ללא הכשרה, נראה שאין זה מטריף את הכלים וניתן להשתמש בהם, לכל הפחות לאחר שעברה יממה מן ההדחה, שכן האיסור להשתמש בכלי שאינו בן יומו הוא מדרבנן, וספק דרבנן להקל. כאשר מגישים לאדם מאכל בבית כזה שמשתמשים בו במדיח ללא הכשרה, מצטרף היתר נוסף, משום שגם אם נאמר שהכלי נאסר עדיין ניתן להניח שמאז כבר עברה יממה וכעת אין הכלי אוסר את המאכל (עיין שו"ע יו"ד קכ"ב, ו-ז). לפיכך, ודאי שאין להימנע מלאכול את המאכלים בבית כזה.

מקורות:
מתירים שימוש במדיח לבשרי וחלבי ללא הכשרה: שו"ת יביע אומר חלק י', יו"ד סימן ד'; ילקוט יוסף איסור והיתר, פ"ט, פו; שו"ת עטרת פז חלק א' כרך ב', יו"ד סימן ד' (חלקם מסייגים את ההיתר, שמדובר דוקא כאשר מקפידים לא להכניס למדיח שיירים גדולים, או דוקא במדיחים מסוגים מסויימים).
מצריכים פעולות מסויימות בין בשרי לחלבי: ספר "הכשרות" פרק א', סעיפים ע"ב-ע"ד; תחומין י"א, מאמרו של הרב גדעון פרל; "ארחות" 44, מאמרו של הרב שלמה שטרן.
פוסקים או ממליצים לכתחילה שלא להשתמש באותו מדיח לבשרי וחלבי: תחומין י"א, מאמרו של הרב ישראל רוזן; ספר "הכשרות" פרק א', סעיף ע"א; "ארחות" הנ"ל.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il