ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
חדרים אחרונים לשבת שירה בירושלים עם הרב סבתו
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה נישואין וזוגיות

אישה שהתאלמנה משני בעלים

הרב יצחק בן יוסף ד טבת תשע"ט
129
שאלה
אישה שהתאלמנה משני בעלים ומעוניינת להתחתן האם מותר כאשר שני בעליה נפטרו מעל גיל 80? או שהיא אסורה כאישה קטלנית
תשובה
בגמרא נחלקו מתי נחשבת אישה קטלנית האסורה להתחתן לבעל נוסף. לדעת רבי - שני בעלים נקבעת חזקה, רשב"ג - בשלושה בעלים נקבעת החזקה. למרות שבדרך כלל הלכה כרשב"ג, כאן הלכה כרבי מפני הסכנה. למרות זאת כמעט כל הראשונים ובעיקר כל האחרונים הביאו סברות להקל, חלק מהסברות הובאו כסניף, חלק כסברות בפני עצמם: א. כתבו הרמב"ם והאור זרוע - שזה לא איסור אלא חשש, ואפילו לא חשש אלא כספק חשש, ולכן פסקו אם התחתנה לא תיפרד. ב. חוות יאיר - אישה קטלנית נאמר רק אם הבעלים נפטרו מיד לאחר הנישואין אבל כאשר חיה עם בעלה כמו במקרה הזה שנים רבות, מותר להינשא. ג.ספר חסידים - אם יש להם ילדים אינה נחשבת קטלנית. ד. שבט הלוי - אם היה עבר רפואי - כמו התקף לב, אינה נחשבת קטלנית. בדומה למה שכתב הרמ"א - אם מת בדבר או תאונה. ה. אם היה אחד הבעלים זקן אינו נחשב - לדעת החת"ס מעל גיל שבעים, ולדעת החוכמת שלמה - מעל גיל שמונים. אך הסתמכו להקל גם מעל גיל שישים שכך כתבו פוסקים רבים האבנ"ז והמהרש"ם ועוד. ו. חישוקי חמד - מצווה לפרנס אלמנה - ולא פחות להוציא אותה מהבדידות. . נודע ביהודה - כתב הרא"ש אישה כזו מזלה גרם לה שלא יהיה מקור פרנסה. וכתב הנו"ב - אם כך אישה שיש לה יכולת כלכלית אינה נחשבת קטלנית, ומותרת להינשא. דבר נוסף - בתורה מסופר על יהודה שלא נתן את שֵלָה להינשא לתמר, רואים שהגמרא לא הביאה את סיפורם להוכיח בכמה בעלים היא קטלנית. מפני שער ואונן מתו בחטאם. ועוד אמרו שביבמה אין איסור לישא קטלנית. בנוסף לכך רואים מהפוסקים כהרמב"ם וסיעתו שהחשש הוא מדרבנן בכך שפסקו שאם נשא אישה כזו לא יוציא (בית יצחק). לסיכום - הפוסקים כולם ראו בכך מצווה למצוא פתח להיתר, בכל הגילאים ותירצו סברות רבות למצוא פתח להיתר. (יבמות סד,ב. רמב"ם איסו"ב כא, לא.. אור זרוע א, תשלח. טור, ד"מ שו"ע סימן ט. נו"ב מהדו"ק ט. שבט הלוי י, רכט. חישוקי חמד שם)
עוד בנושא נישואין וזוגיות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il