ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת שירה של אתר ישיבה בירושלים עם הרב סבתו

לצערנו התרחשה שגיאה בקבלה או הצגה של נתונים

שאל את הרב הלכה אכילה מחוץ לבית

כשרות אצל אמא לא דתייה

שאלה
שלום, אני נשואה לבחור חוזר בתשובה, שיש לו אמא שאינה שומרת תורה ומצוות בצורה קיצונית. אנחנו אוכלים אצלה הרבה ארוחות ושבתות, אך כל פעם שאני אצלה אני מבינה כמה שהמטבח למעשה לא כשר - מדיח כלים שמופעל עם כלים חלבי ובשרי ביחד, כפיות בשריות בתוך כוסות קפה, אין הבדל בין הספוגים לחלבי ובשרי או בין הכלים... השאלה שלי היא עד כמה מותר לנו לאכול שם, בהנחה שיהיה לבעלי מאוד קשה להגיד לה משהו בנידון ויש סיכוי שהיא תיפגע מאוד, במיוחד כאשר היא מארחת אותנו לשבת ועושה מאמץ כלשהו עבורנו. תודה מראש על המענה !!
תשובה
שלום וברכה! ראשית, אני מבין מדברייך שהמאכלים מצד עצמם הם כשרים, והבעיה היא רק בכלים. בנוסף, אני מבין שבמטבח של האמא יש בעיקרון כלים בשריים וכלים חלביים, אבל הבעיה היא שלפעמים מערבבים ביניהם, כגון שמכניסים את הכפית הבשרית לקפה עם חלב ושאר הבעיות שציינת. (רק לא מובן לי המשפט "אין הבדל בין הספוגים לחלבי ובשרי או בין הכלים", כי משאר הדברים שכתבת נראה שיש שם בעיקרון כלים שמוגדרים כבשריים וכלים שמוגדרים כחלביים. אם צריך הבהרה בנקודה זו, את מוזמנת לפנות בשאלת המשך.) בנתונים הללו, נראה שאפשר לאכול שם. אסביר בקצרה: שימוש במדיח לכלים בשריים וחלביים – בעניין זה יש מחלוקת בין הפוסקים, ויש המתירים זאת. גם לדעות שאוסרות לעשות כך, יש מקום לומר שבדיעבד הכלים אינם נאסרים (1). כפיות בשריות בתוך כוסות קפה עם חלב – כיוון שמדובר בכוס שהיא כלי שני, יש מחלוקת בין הפוסקים האם מצב כזה מטריף את הכפית. וגם לדעה שהכפית נטרפת, יש מקום לומר שאין היא מטריפה מאכלים (2). ספוגים שמשמשים לבשרי וחלבי – גם אם על הספוג ישנן שאריות של בשר ושל חלב, מן הסתם אנשים לא שוטפים כלים במים חמים בחום שהיד סולדת בו, ואם כך הכלים אינם נאסרים (3). ייתכן כמובן שלפעמים יארעו מצבים אחרים, שבהם הכלים נאסרים לכל הדעות וכבר לא יהיו השיקולים הללו להתיר. אך באופן כללי, הכלל הוא שכלי שנטרף אוסר מאכלים רק אם הוא בן יומו, דהיינו רק במשך היממה שלאחר שהוא נטרף. ואם איננו יודעים האם הכלי נטרף ביממה האחרונה או קודם לכן, הולכים לקולא והמאכל מותר (4). במצב שהכלי הוא ודאי טרף ורק אין יודעים מתי נטרף, יש הבדל בין דינו של המאכל ובין דינו של הכלי – המאכל שנעשה בכלי זה הרי הוא כשר, אך לכתחילה אין להשתמש בכלי למרות שהוא לא יאסור את המאכל (5). אך במצב שלכם הרי הכלים אינם טרפים בוודאי, שהרי בעיקרון יש במטבח של האמא כלים שמיועדים לבשר וכלים שמיועדים לחלב, ורק יש ספק שמא אירע מקרה שמטריף את הכלים. במצב כזה ניתן להשתמש בכלים. כמובן, בניהול המטבח לכתחילה לא היינו מסתמכים על כל צדדי הקולא הללו. אך כאשר מדובר בעניין חשוב כמו שמירת הקשר עם ההורים יש ללכת על פי עיקר הדין, ועל פי הדין, במצב שתיארת מותר לאכול. מקורות: 1. הרחבה בעניין מדיח כלים מופיעה בתשובה כאן. (השאלה שם אמנם עוסקת בשימוש לכלים בשריים וחלביים בזה אחר זה, אולם במקורות שמוזכרים שם יש שהתירו מעיקר הדין גם בבת אחת.) 2. עיין שו"ע יו"ד ק"ה ב, ובמפרשים שם; שו"ע או"ח תנ"א, ה; משנ"ב תנ"א, יא; שער הציון תנ"א, י. 3. עיין שו"ע יו"ד צ"א, א-ב; שם ק"ה, ב. 4. עיין שו"ע יו"ד קכ"ב, ו-ז. 5. שו"ע יו"ד קכ"ב, ב. ועיין גם שם סעיף ו.
עוד בנושא אכילה מחוץ לבית

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il