ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

שימוש בכיריים אינדוקציה לבשר וחלב | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו אלול תשע"ה

שימוש בכיריים אינדוקציה לבשר וחלב


הרב שמואל אריאל

שאלה:
שלום רב.
האם מותר להשתמש בכיריים אינדוקציה?
אני לא שואל על שבת או הכשרה לפסח.
אני שואל על יום חול.
היבטים של חלב ובשר.
אם אפשר לקבל הנחיות ודגשים לשימוש.
תודה.

תשובה:
שלום וברכה!

אכן בכיריים אינדוקציה ישנם דגשים מיוחדים, שאינם קיימים בכיריים של גז:

א. לגבי בישול של בשר וחלב במקביל:
בכיריים של גז, אין בעיה לבשל במקביל בשר וחלב, על שתי להבות נפרדות. גם אם אחד התבשילים יגלוש, הנוזל ייפול אל המשטח התחתון של הכיריים, ולא יגיע אל הסיר השני. אולם בכיריים מסוג אינדוקציה (וכן כיריים קרמיות), כל המשטח הוא אחיד, ולפיכך אם תהיה גלישה הנוזל עלול להגיע אל הסיר השני. מצב כזה עלול כמובן להטריף את הסיר השני ואת המאכל שבו, ולמעשה הדבר תלוי בפרטים שונים (עיין שו"ע יו"ד צ"ב, סעיפים ה-ז).

המסקנה המעשית: אם מבשלים במקביל בשר וחלב על כיריים כאלה, יש להיזהר מאד שהתבשילים לא יגיעו למצב של גלישה. אם בכל זאת התרחשה גלישה, יש לברר את הדין על פי פרטי המקרה.

ב. בישול של בשר וחלב בזה אחר זה, על אותה "להבה":
בעיקרון, מותר לבשל סיר בשרי על כיריים שלפני כן התבשל עליהם סיר חלבי, או להפך. אבל אם אירעה גלישה של בשר או של חלב, הכיריים עצמם הופכים לכאורה להיות בשריים או חלביים, ואז עולה השאלה האם מותר להניח עליהם סיר מן הסוג השני. בכיריים רגילים מקובל שלא חוששים לכך, משום שמניחים שמה שנשפך כבר נשרף, וכן שהכיריים עצמם התלבנו בחום האש (עיין משנ"ב תנ"א, לד). אולם בכיריים אינדוקציה קשה לסמוך על כך, משתי סיבות:
1. בכיריים רגילות ניתן להניח שמה שנפל נשרף, משום שכאשר ישנה גלישה, רק מעט מאד נופל על החצובה שעליה עומד הסיר, והרוב נופל אל המשטח התחתון שאינו בא במגע עם הסירים. אולם בכיריים אינדוקציה, כל הכמות שגלשה נשארת על המשטח, וכמות כזו אינה נשרפת במהירות.
2. בכיריים אינדוקציה, הכיריים עצמם אינן חמות - רק החלק שנוגע בסיר מתחמם, ואילו שאר המשטח שסביבו נשאר קר. ממילא, הנוזל שגלש לשם אינו נשרף, וגם המשטח עצמו בחלק זה אינו מתלבן. אם ישימו אחר כך סיר במקום זה (כגון שישימו סיר רחב יותר מן הסיר הקודם), הוא יעמוד על מקום שנטרף ולא הוכשר.
יש להבהיר, שגם אם המשטח נטרף ולא הוכשר, אם יניחו עליו סיר לא בהכרח הסיר ייאסר. אבל במצבים מסויימים אכן הסיר עלול להיאסר, ובכל אופן לכתחילה יש להימנע מכך. (עיין הגהת הרמ"א יו"ד צ"ב, ח. משנ"ב תנ"א, פד.)

המסקנה המעשית:
אם גלש חלב או בשר על הכיריים, יש לנקות את המשטח ולהכשיר אותו לפני שמניחים סיר מן הסוג השני. דרך ההכשרה: מניחים על הכיריים סיר רחב ככל האפשר (מאותו סוג, כגון שאם נשפך חלב - סיר חלבי) כשהוא ריק, ומפעילים למשך עשר דקות. באופן זה החלק שמתחת לסיר מגיע לחום של ליבון קל. אם הנוזל שגלש הגיע לשטח שמעבר לרוחב הסיר, יש להכשיר חלק זה על ידי שפיכת מים רותחים.
ישנם בתים שבהם מבשלים בדרך כלל בשר ורק לעיתים רחוקות מבשלים חלב, או להפך. בבית כזה אין חובה להכשיר את הכיריים בכל פעם שמתרחשת גלישה. ניתן להתייחס באופן כללי אל הכיריים כ"בשריים" או "חלביים", ורק כאשר רוצים לבשל תבשיל מן הסוג השני להכשיר אותם.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il