ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
יהי רצון... שלא יארע דבר תקלה על ידנו(תפילה בכניסה לבית המדרש)
יישר כח על רצונכם ללמוד תורה!
לצערנו בפעם זו הדף לא הצליח להטען.
אנא חזרו אחורה ונסו שנית בעוד מספר דקות.
אם הבעיה נשנית ניתן לספר לנו על כך.
אנו מתנצלים על אי הנוחות.

במקרה של תקלה חריגה באתר ניתן לפנות לצוות האתר באמצעות הדוא"ל beitel@yeshiva.org.il


Yishar Koach for coming to learn Torah!
Unfortunately, we were unable to process the page this time.
Please retrace your steps and try again in a few minutes.
If the problem recurs please inform us.
We apologize for the inconvenience.

In the case of exceptional failure please contact the site administrator via email beitel@yeshiva.org.il

English homepage

יחס לשידוך עם בעלי נכויות | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ב אדר א' תשע"ט

יחס לשידוך עם בעלי נכויות


הרב חיים שרייבר

שאלה:
רציתי לשאול, בנוגע לגמ' התענית דף ד עמוד א, שכתוב שם שאליעזר עבד אברהם שאל שלא כהוגן, דכתיב: והיה הנערה אשר אומר אליה... וגו' יכול אפי' חיגרת וכו'.
מה כל כך שלא כהוגן, אם הקב"ה ייעד לו אישה קצת צולעת. (מדובר באחת די עצמאית שיוצאת לרעות צאן ושואבת מים וכו'). הדוגמאות האחרות לשאלה שלא כהוגן הם אם לבת שאול יגיע חתן ממזר או פסול חיתון, ואם ליפתח יצא קורבן מחיה טמאה שהוא פסול לחלוטין. האם זה היחס לחתונה עם אדם קצת צולע, כמו פסול חיתון ודבר טמא?

תשובה:
שלום
אפתח תחילה בהקדמה חשובה.
כל הסוגיות המוסריות שנמצאות בשיח הציבורי כגון: היחס לבעלי מוגבלויות, מלחמה ושלום, צער בעלי חיים צמחונות ויוקר המחיה, יחסי עובד מעביד ועובדי קבלן, הגדרות של זהות ומשפחה ועוד חשובות מאד ומקדמות את העולם למקום מתוקן ויפה יותר.
יחד עם זאת, כיון שמדובר בענייני שעומדים בבסיסם של החיים, קשה מאד, ואפילו בלתי אפשרי, לעצב אותם על פי שיקול דעתם של בני אדם כיון שאנו מוגבלים ורואים דברים באופן חלקי, וכן אין אנו יודעים את כל ההשלכות של הכללים או החוקים שאנו קובעים. בחלק מהנושאים שציינתי אנו יודעים שחלים בהם תמורות לפי הרוחות השונות וממילא היחס התקשורתי והציבורי משתנה. על כן עלינו ללמוד את המוסר המוחלט ולהבין כיצד הוא מורה לנו להתנהג, על פי המוסר האלוקי נגיע לאיזון נכון של הכוחות שנראים כסותרים או מתנגשים ונוכל לחיות בהרמוניה ובשלום.
ביחס לבעלי מוגבלויות ברצוני להתבונן בענין אחד והוא המחיר שהכלל צריך לשלם. לכולנו ברור שיש לאפשר אמצעי גישה במרחב הציבורי לבעלי מוגבלויות גם עם הציבור הכללי נתקל בקושי מסויים בעקבות כך. אך האם הציבור יסכים למנות רמטכ"ל עיור או שר בכיר שאיננו שומע? כאן טובת הציבור ביטחונם ורווחתם לא תאפשר את ההתחשבות ועם כל האמפתיה לבעלי מוגבלויות טובת הציבור תחייב לתת את התפקיד לאדם אחר.
כמו כן, כאשר רוצים להקים משפחה של קידוש ה', ולמצוא ליצחק עזר כנגדו שימשיך יחד איתו את המפעל הגדול של אביו אברהם אבינו - בהפצת דבר ה' בעולם, יש צורך באישה שיש לה את כל הכישורים הן הרוחניים (אשת חסד, עמידה רוחנית חזקה ויציבה, היכולת להתמודד בסביבה של רשעים) והן הגשמיים (שלמות הגוף). רק כך יוכלו יצחק ורבקה לנדוד ממקום למקום ולהפיץ את דבר ה', רק כך אם יאלצו בעקבות רעב או סיבה אחרת לנדוד יוכלו להיטלטל ממקום למקום. רק כך תוכל רבקה להתמודד בביתה עם עשיו.
על כן אליעזר כשליח נאמן למשלחו אברהם יודע ומכיר את חשיבות השליחות ועל כן לא בגלל זלזול או פגיעה בבעלי המוגבלויות נאמרו הדברים בגמרא אלא ביחס לשיקול הכללי של טובת העולם.
[לגבי שאול הגמרא מעלה רק חשש של ממזר או פסול חיתון כיון שמדובר בלוחם שינצח על גוליית ומסתבר שלא יהיו לו מוגבלויות שונות והחשש הגדול יותר הוא ביחס לייחוסו].
יום טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il