שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

כיריים אינדוקציה – כשרות בכל השנה ובפסח

undefined

הרב שמואל אריאל

ל אדר א' תשע"ט
שאלה
שלום, ראיתי את התשובות של הרב על כיריים אינדוקציה. 1) לאחרונה שמעתי שהמשטח של הכיריים לא עשוי רק מזכוכית אלא מתערובת שיש בה סגסוגת של חרס, האם הרב יודע אם זה נכון? ואם כן מה הנפקא מינות של זה לעניין בשר וחלב והכשרה לפסח? 2) הרב רשם שאם נופלת חתיכה חמה על המשטח הקר צריך להכשיר את המקום על ידי הנחת סיר והפעלה - למה לא מספיק לנקות עם חומר פוגם? האם אין פה דין של נ"ט בר נ"ט? תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה! 1) אכן בזכוכית של הכיריים יש תערובת של חומרים קרמיים, אבל: ראשית, אין מדובר בקרמיקה שהיא כלי חרס, אלא בחומרים מתכתיים. בנוסף, הכמות של חומרים אלה היא זניחה. יש שאכן חששו והחמירו בזכוכית כזו שלא ניתן להכשירה, אך נראה שאין צורך להחמיר בכך. אעתיק קטע העוסק בעניין זה מאתר "כושרות": "דברי המחמירים קשים במקצת, משום שטעם המתירים כלי זכוכית אינו נובע מכלל הלכתי או מקבלה מדור לדור, אלא מאומדן דעת שהם אינם בולעים משום שהם קשים וחלקים. אם כן כאשר הזכוכית עוברת חיסום מיוחד על מנת שלא תבלע ותישאר נקייה, על אחת כמה וכמה שלא תהיה זקוקה להגעלה. נוסיף ונציין שכמות החומרים המעורבים בזכוכית הקרמית הינה מועטת וזניחה, ואף אם נחשוש שהמאכל נבלע בהם – כמות קטנה כזו תיבטל בשישים בכל חימום עתידי על גבי הכיריים." 2) כפי הנראה אין כוונתך ל"נ"ט בר נ"ט" (= נותן טעם בר נותן טעם), אלא ל"נותן טעם לפגם". אולם ניקוי בחומר פוגם אינו מועיל להכשיר את הכלי ולהתיר את השימוש בו, משני טעמים: א. הניקוי מנקה את הכלי מבחוץ, אך אינו משפיע על הטעם הבלוע בו. כך למשל, סיר בשרי שנוקה היטב בחומר פוגם, ואחר כך בישלו בו חלב (בתוך יממה מבישול הבשר), החלב ייאסר. כדי להכשיר את הכלי צריך הגעלה או ליבון ולא די בשטיפה, גם אם היא נעשית באמצעות חומר פוגם. ב. גם כאשר הטעם נפגם, כגון בכלי שאינו בן יומו, אין להשתמש בכלי לכתחילה, אלא שבדיעבד הוא לא יאסור מאכלים שיתבשלו בו (שו"ע יו"ד קכ"ב, ב).
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il