- הלכה
- ציצית ישנה, קרועה ופסולה
נקרעו כל חוטי הלבן בציצית רמב"ם
שאלה
גם אני נהניתי מאוד מתשובתו המפורטת והמנומקת של הרב, ובשולי הדברים אציע נא עוד שאלה קטנה: בהנחה שלא סוברים כחילוק הרב, ומחמירים גם בציצית רמב"ם וראב"ד כדעת הר"ת, האם הפסיקה היא גם לקולא? דהיינו, אדם שלובש ציצית כדעת הרמב"ם ונקרעו לו כל שבעת חוטי הלבן ורק חוט התכלת נשאר, האם נגיד שלר"ת הוא לכתחילה כי נשאר צבע אחד שלם?
תשובה
שלום וברכה!
ראשית, כפי שציינתי בתשובות הקודמות, שיטת רבנו תם לא נפסקה להלכה מעיקר הדין, אלא כחומרא בלבד. ממילא, לא שייך להסתמך עליה כדי להקל.
אולם לאמיתו של דבר, אין כלל מציאות שבה שייכת השאלה, שכן שיטת ר"ת רק מוסיפה חומרא על פני שיטת שאר הראשונים, ואין מצב שבו ר"ת מיקל לעומת החולקים עליו: אם מדובר שהחוטים הלבנים נקרעו ולא נשאר בהם כדי עניבה, לכל הדעות הציצית פסולה, שכן אפילו כאשר חוט אחד נקרע משני צידיו ולא נשאר בו כדי עניבה הרי זה פסול. ואם החוטים הלבנים נקרעו ונשאר בהם כדי עניבה, הרי הציצית כשרה לא רק לדעת ר"ת, אלא גם לדעת שאר הראשונים. אדרבה, לדעת שאר הראשונים הציצית תהיה כשרה אפילו אם ייקרע גם חוט התכלת באותו אופן, שנשאר בו כדי עניבה. באופן האחרון קיימת המחלוקת, שר"ת פוסל והרא"ש מכשיר, אבל אין מקרה שבו ר"ת מכשיר והרא"ש פוסל.

טלית קטן שהתקטנה בכביסה
הרה"ג דוב ליאור | ב שבט תשע"ג

מתי ציצית נפסלת?
הרה"ג דוב ליאור | ו תמוז תשע"ה
חוטי הציצית נקרעו
כולל הלכה בית אל | כ"ו מרחשון תשפ"ג

ציצית שנקרעה
הרה"ג יעקב אריאל | ז אלול תשס"ג

הרב שמואל אריאל
ראש כולל הלכה בישיבת ירוחם

מלווה מלכה בשבת שחל בה תשעה באב
ז אב תשע"ה

קניית ארבעת המינים כמתנה
ז תשרי תשע"ו

שימוש בכיריים אינדוקציה לבשר וחלב
כ"ו אלול תשע"ה

קריאת שמע לפני התפילה
כ"ח אב תשע"ה

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג

כניסה למוזיאון בשבת
הרב שמואל אריאל | ז שבט תשפ"ג
