- תורה, מחשבה ומוסר
- איך וכמו מי לפסוק הלכה?
סמכותו של ’מרא דאתרא’
שאלה
א. האם חובתי לפסוק הלכה כמו הרב של המקום בו אני גר או שאני רשאי לקבל על עצמי לפסוק כרב אחר?
ב. האם יש חלוקה בדין זה בין הלכות שאני נוהג בביתי בצנעה לבין הלכות שבפרהסיא?
ג. האם קהל במקום מסויים (שלא קיבלו על עצמם את רב המקום) חייבים לפסוק כמותו (לדוגמא: האם בית כנסת שאין לו רב או וועד בנין מגורים חייבים ללכת לפי פסיקותיו של רב העיר דווקא)?
נ.ב. אני שואל לאחר שעברתי על כל המקורות שמצאתי בענין ומצאתי בהם רק איסור לרב אחר לפסוק במקומו של ה’מרא דאתרא’ אך לא חובה ליחיד ללכת אחר פסיקת המרא דאתרא. [המקורות שראיתי (בחלקם לא עיינתי): מאמר הרב אריאל והרב דסברג בתחומין יא, עמוד הימיני סימן ו, שו"ע יו"ד רמ"ה, כב, וגר"א שם, ר"ן פסחים (יז: בדפי הרי"ף)]. על כן אבקש מאוד מהרב לציין את המקורות לתשובתו אם אכן ישנה חובה כזו.
תשובה
מרא דאתרא הוא מי שהציבור קיבל את הוראותיו וכמסופר בגמ' שבמקומו של ר' אליעזר היו כורתים עצים בשבת כדי להכשיר סכין לצורך מילה ועוד מקרים דומים בש"ס.
בימינו לא בכל מקום מקבלים רב רק כדי ללמוד ממנו תורה והדבר שונה ממקום למקום.
עם זאת בשאלות ציבוריות יש לקבל את מרות המרא דאתרא

מקרה בו השו"ע סותר את הכלל "סתם" ו"יש אומרים"
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ד מרחשון תשפ"ב

למי ראוי לקרוא בתואר "רב"?
הרב שמואל אריאל | כ טבת תשפ"א

איך יש הבדלים בין עדות?
הרה"ג דוב ליאור | י"ח אדר תשס"ד
סתם ויש אומרים
הרב יוסף אפריון | ט"ז אדר תשע"ב

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

הפקר חדר של גוי בבית יהודי
י"ד אב תשס"ב

פתיחת חנות בשבת ע’י שותף גוי
כ אב תשס"ב

הליכה לקולנוע
ב אב תשס"ב

חציצה בטבילה
כ"ב אב תשס"ב
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט
כמה צריך לחכות בין חלב לבשר
הרב דניאל קירש | א אב תשפ"ב

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
שעטנז בנעלי בית UGG
הרב גדעון ויצמן | ו מרחשון תשפ"ג

חימום פולים מבושלים בשבת
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ט כסלו תשפ"ד

שיטת התוספות בעניין גודל "כזית"
הרב שמואל אריאל | ז כסלו תשפ"ד
ברכה ראשונה על אוכל לאחר ברכה אחרונה
הרב דניאל קירש | ז כסלו תשפ"ד
